Zmęczenie za kierownicą
Lato, słońce, plaża i morze – w miniony piątek rozpoczęły się w Polsce letnie wakacje. Dla wielu kierowców dojazd do miejscowości urlopowej jest najdłuższą jazdą w roku.
"Stres podczas jazdy na długich dystansach jest tym mniejszy, im bardziej sam samochód odciąża kierowcę" - mówi dr Jörg Breuer, szef firmowego działu rozwoju aktywnego bezpieczeństwa w pojazdach osobowych, w trakcie berlińskiej konferencji poświęconej bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Zapobieganie wynikającym ze stresu wypadkom i poprawa kondycji bezpieczeństwa jest jednym z podstawowych kierunków badań stuttgarckiego koncernu Daimler AG.
Jako przykład rozwiązania ostrzegającego o zmęczeniu za kierownicą Breuer wymienił system, który Mercedes-Benz pod nazwą ATTENTION ASSIST wprowadził seryjnie we wszystkich modelach Klasy E i S (z wyjątkiem S 400 HYBRID). "Już w najbliższej przyszłości będziemy w ten system wyposażać kolejne modele naszych samochodów." - zapowiedział Breuer. System na podstawie 70 parametrów, m. in. odbiegających od normy ruchów kierownicy, rozpoznaje narastające zmęczenie kierowcy, mogące doprowadzić do niebezpiecznego w skutkach zapadania w tzw. "sekundowy" sen. Układ następnie ostrzega w formie akustycznych oraz optycznych sygnałów i sugeruje przerwę na odpoczynek.
W wyniku prowadzonych badań stwierdzono, że w Niemczech około 25 procent wypadków drogowych ze skutkami śmiertelnymi jest powodowane zmęczeniem. Przemęczeni kierowcy powodują przy tym co roku straty materialne w wysokości rzędu pięciu miliardów euro. Gdyby inne koncerny motoryzacyjne poszły za przykładem Mercedesa, skutkiem mogłoby być dalsze ograniczenie liczby ofiar wypadków drogowych. "Wyniki naszych badań potwierdzają, że po wprowadzeniu nowych systemów bezpieczeństwa znacznie spadła częstość wypadków, którym ulegają wyposażone w nie samochody, ponadto skutki tych wypadków są wyraźnie mniejsze" - oświadczył Breuer.
Źródło: Daimler