Zaskoczenia nie ma. Volkswagen Golf VIII będzie też hybrydą
Na nowe wcielenie Volkswagena Golfa musimy jeszcze trochę poczekać, ale coraz więcej informacji dociera do nas o tym modelu. Ósma generacja kompaktowego Volkswagena będzie dostępna z nowym zelektryfikowanym zespołem napędowym w wersji mHEV (mild Hybrid Electric Vehicle), czyli z instalacją elektryczną o napięciu 48V.
Na początku instalacja o napięciu 48V w ósmej generacji Golfa będzie dostępna z silnikami TSI z rodziny EA211 evo o pojemnościach 1,0 i 1,5 litra łączone z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). Jednak elektryfikację zespołów napędowych Volkswagen będzie rozszerzał stopniowo również na pozostałe wersje silnikowe i na wszystkie swoje modele. Rozwiązanie to ma być kluczowym dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, by w 2020 r. wynosiła ona dla jednego producenta średnio nie więcej niż 95 g/km.
W porównaniu do hybryd typu plug-in (PHEV), np. Golfa GTE i Passata GTE, wprawdzie technologia 48V w hybrydzie typu mHEV jest bardziej ograniczony, za to rozwiązanie to jest znacznie oszczędniejsze. W hybrydzie mHEV nie ma akumulatora ładowanego z gniazdka, za to jest silnik elektryczny o napięciu 48V, który może działać jako rozrusznik połączony paskiem z kołem na wale korbowym silnika spalinowego. Zadaniem silnika elektrycznego jest wspieranie pracy spalinowej jednostki napędowej, by w określonych sytuacjach – np. podczas wyprzedzania – zwiększać moc całego układu napędowego.
W czasie hamowania generator zamienia energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną, która służy do zasilania akumulatora. Zależnie od sposobu jazdy, system mHEV może pozwolić na zaoszczędzenie około 0,4 litra paliwa na 100 km.
W Golfach 8. generacji z technologią mHEV rozrusznik, czyli silnik elektryczny o napięciu 48V, zastąpi prądnicę wytwarzającą energię elektryczną. Podczas startu dodatkowo zwiększa on – poprzez funkcję boost – moment obrotowy poprawiając dynamikę i komfort jazdy.
Silnik elektryczny jest sprzężony ze spalinową jednostką napędową. Wytwarzana przez niego siła napędowa jest przenoszona za pomocą paska na wał korbowy. Oprócz standardowego akumulatora 12V hybrydy typu mHEV są wyposażone również w akumulator litowo-jonowy w technologii 48V umieszczony pod fotelem pasażera. Gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, energia kinetyczna zostaje zamieniona w prąd elektryczny. W ten sposób można odzyskać do 40% energii hamowania i zmagazynować ją w akumulatorze.
Układ hybrydowy mHEV wyposażono w tzw. funkcję „Change of mind” umożliwiającą łagodny rozruch. Gdy kierowca dotknie pedału gazu, pracę natychmiast i bez drgań rozpocznie silnik spalinowy. W porównaniu do aut z klasycznym rozrusznikiem, ruszanie odbywa się szybciej i bardziej płynnie. Klasyczny rozrusznik w systemach mild hybrid z instalacją o napięciu 48V jest wykorzystywany tylko podczas pierwszego rozruchu.