Zaledwie trzy gwiazdki Fiata Tipo
Ostatnio Euro NCAP nie rozpieszcza nas nadmiarem przeprowadzonych testów zderzeniowych nowych modeli na rynku. Przed miesiącem crash-testom zostały poddane dwa modele, a w tym zaledwie jeden. Fiat Tipo nie będzie miło wspominał tej przygody. Włoski kompakt otrzymał zaledwie trzy gwiazdki, a w drugiej próbie, z lepiej wyposażoną wersją, o jedną więcej.
Pamiętajmy jednak, że od tego roku Euro NCAP zmieniło (ponownie) zasady testowania nowych modeli. Do prób zderzeniowych trafiają wersje podstawowe, które są wyposażone jedynie w te elementy z zakresu bezpieczeństwa, które są oferowane w standardzie wszystkich odmian. A to, siłą rzeczy, będzie uderzało w tych producentów, którzy nastawiają się nieco gorzej usytuowanych nabywców, dla których ważnym elementem podczas zakupu jest cena modelu. Wiadomo, że wówczas w cennikach pojawiają się wersje gorzej wyposażone, których celem jest przyciągnięcie do salonów potencjalnych nabywców właśnie atrakcyjną ceną.
W przypadku Fiata Tipo, który otrzymał od specjalistów z Euro NCAP zaledwie trzy gwiazdki, czynnikiem decydującym o tak słabym wyniku było oferowane wyposażenie. W podstawowych wersjach wyposażeniowych Fiat Tipo nie oferuje bowiem takich systemów jak ogranicznik prędkości, układ wspomagania hamowania czy system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
W pozostałych kategoriach (bezpieczeństwo dorosłych - 82%, dzieci - 60% oraz pieszych - 62%) Tipo może nie uzyskało jakichś rewelacyjnych wyników, ale na pewną "czwórkę" by zasłużyło.
Dla takich producentów Euro NCAP przygotowało jednak pewnego rodzaju furtkę w postaci możliwości drugiego podejścia do testów zderzeniowych (decyzja należy do producenta). W drugim podejściu mogą wziąć udział modele lepiej wyposażone, w których znajdziemy elementy wyposażenia dostępne w bogatszych wersjach bądź za dopłatą. Warunkiem jest jedynie, by takie dodatkowe wyposażenie było dostępne we wszystkich wersjach i na wszystkich rynkach.
Dodatkowy pakiet bezpieczeństwa w przypadku kompaktowego Fiata zawierał system ostrzegający przed ryzykiem kolizji z układem automatycznego hamowania zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach. System ten nie zawierał jednak funkcji pozwalającej uniknąć najechania na pieszego.
Lepiej wyposażone Tipo otrzymało od Euro NCAP cztery gwiazdki.