Zaledwie dwie gwiazdki Lancii Ypsilon w teście zderzeniowym
Przyzwyczailiśmy się już do tego, że nowe samochody, jakie trafiają do sprzedaży na europejskim rynku, zachowują pewien akceptowalny poziom bezpieczeństwa. A tymczasem w najnowszej grupie przetestowanych modeli Lancia Ypsilon otrzymała od Euro NCAP zaledwie dwie gwiazdki.
To była już ostatnia w tym roku (siódma) grupa nowych lub gruntownie zmodyfikowanych modeli, jakie pod lupę wzięli specjaliści z Euro NCAP od rozbijania samochodów i oceniania na tej podstawie poziomu ich bezpieczeństwa.
Spośród 15 przetestowanych samochodów aż 11 zdobyło maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, czym potwierdza się teza, że producenci potrafią robić coraz bezpieczniejsze samochody. Choć część sceptyków twierdzi, że po prostu koncerny samochodowe nauczyły się projektować swoje auta pod kątem przeprowadzanych crash testów, to jednak nawet jeśli tak jest, oznaczałoby to, że w najbardziej typowych zdarzeniach drogowych możemy czuć się bezpieczniej.
W grupie aut z maksymalną pięciogwiazdkową oceną znalazły się następujące modele - BMW X1, Infiniti Q30, Jaguar XE, Jaguar XF, Kia Optima, Kia Sportage, Lexus RX, Mercedes GLC, Opel Astra, Renault Megane oraz Renault Talisman. Jak można łatwo zauważyć, większość wymienionych tu modeli oferuje najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa wspomagające kierowcę w krytycznych sytuacjach, w tym autonomiczny układ hamulcowy (AEB) działający przy niskich oraz wysokich prędkościach.
Najlepszą ochroną dorosłych pasażerów może się pochwalić Mercedes GLC, podobnie zresztą jak ochroną najmłodszych. Z kolei pieszy największe szanse na uniknięcie poważnych obrażeń miałby po uderzeniu w niego przez BMW Z4 albo Infiniti Q30. Najbardziej naszpikowane nowoczesnymi systemami z zakresu bezpieczeństwa są oba Jaguary, choć niewiele pod tym względem ustępuje im Infiniti.
Czterogwiazdkowym wynikiem muszą się zadowolić MINI Clubman oraz Nissan NP300 Navara. Z kolei jedną gwiazdkę mniej otrzymało BMW Z4. Starsza już konstrukcja tego roadstera, który w 2013 r. przeszedł facelifting, ale nie był od tego czasu sprawdzany przez Euro NCAP, a także brak nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (AEB, ogranicznika prędkości czy systemu informującego o niezamierzonej zmianie pasa ruchu) oraz pewne braki wynikające z takiego rodzaju nadwozia (bezpieczeństwo dziecka sprawdzane było na przednim fotelu, brak kurtyn powietrznych spowodował, że nie przeprowadzono tzw. testu zderzenia ze słupem) spowodowały, że końcowy wynik z pewnością był mało satysfakcjonujący dla bawarskiej marki.
Jeszcze mniej zadowoleni są z pewnością szefowie marki Lancia. Produkowana w tyskiej fabryce Fiata Lancia Ypsilon otrzymała zaledwie dwie gwiazdki. Mała Lancia fatalnie wypadła przede wszystkim w teście zderzenia czołowego całą szerokością auta (jest też inny rodzaj testu zderzenia czołowego, w którym auto uderza w deformowalną przeszkodę 40% szerokości przodu). Zarówno kierowca, jak i przedni oraz tylni pasażerowie byli narażeni na poważne obrażenia. Co więcej, po uderzeniu w komorze silnika pojawił się ogień. Ponieważ jest to pierwszy odnotowany taki przypadek, Lancia postanowiła dokładnie przyjrzeć się temu problemowi i w razie potrzeby wprowadzić niezbędne modyfikacje. Po nich Euro NCAP jeszcze raz przetestuje Lancię Ypsilon.
Szczegółowe wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP (kolejno ochrona dorosłych, dzieci, pieszych oraz systemy bezpieczeństwa):
BMW X1 90% / 87% / 74% / 77%
BMW Z4 69% / 61% / 91% / 46%
Infiniti Q30 84% / 86% / 91% / 81%
Jaguar XE 92% / 82% / 81% / 82%
Jaguar XF 92% / 84% / 80% / 83%
Kia Optima 89% / 86% / 67% / 71%
Kia Sportage 90% / 83% / 66% / 71%
Lancia Ypsilon 44% / 79% / 64% / 38%
Lexus RX 91% / 82% / 79% / 77%
Mercedes GLC 95% / 89% / 82% / 71%
MINI Clubman 90% / 68% / 68% / 67%
Nissan NP300 Navara 79% / 78% / 78% / 68%
Opel Astra 86% / 84% / 83% / 75%
Renault Megane 88% / 87% / 71% / 71%
Renault Talisman 86% / 84% / 68% / 76%