Zakopianka od dziś z nowym fragmentem S7
Dziś oddany do ruchu zostanie fragment drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień-Naprawa. Wprawdzie będzie to tylko jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i z ograniczeniem prędkości do 70 km/h, ale i tak powinien on usprawnić dojazd do zimowej stolicy Polski.
Wraz z oddaniem do ruchu lewej jezdni budowanej trasy S7 na odcinku Lubień - Naprawa zamknięta zostanie możliwość zjazdu z użytkowanej już drogi ekspresowej w Lubniu na starą Zakopiankę (drogę krajową nr 7). W tym miejscu po przełożeniu ruchu rozpocznie się budowa muru oporowego, na którym łączyć się będzie istniejąca droga ekspresowa z prawą jezdnią budowanej S7.
Jadąc od Krakowa, w miejscu, gdzie kończy się droga ekspresowa S7 na odcinku Myślenice - Lubień, kierowcy nie będą już zjeżdżać w dół do DK7. Pojadą na wprost do lewej jezdni budowanej S7 na odcinku Lubień - Naprawa. Na całym 7,6-kilometrowym odcinku ruch odbywa się tylko po jednej jezdni, w dwóch kierunkach. Obowiązuje zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 70 km/h. Po dojechaniu do Naprawy trzeba zjechać do drogi powiatowej, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch. Tą drogą po ok. 500 m dojedziemy do drogi krajowej nr 7 i ominiemy budowany tunel.
Jadąc natomiast od Zakopanego w Naprawie z drogi krajowej nr 7 kierowcy zjeżdżają w lewo na drogę powiatową. Ten kierunek ruchu będzie miał pierwszeństwo przejazdu. Po przejechaniu ok. 500 m jest wjazd na jedną jezdnię budowanej S7. Gdyby ktoś się pomylił i w Naprawie pojechał dalej DK7, nie będzie musiał zawracać. Dojedzie do Lubnia, gdzie przez wybudowany już węzeł wjedzie na S7.
Budowa drogi S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na budowę odcinka Lubień - Naprawa podpisana została w czerwcu 2016 r. z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD z Warszawy i Korporacją Altis-Holding z Kijowa. Koszt budowy wynosi 521,5 mln zł.
Zgodnie z projektem na 7,6-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień-Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S powstają dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów) oraz 10 obiektów inżynierskich dla każdej jezdni (mosty, wiadukty, estakady) oraz 6 małych obiektów na potoku Krzywańskim. Ok. 24% drogi przebiega po obiektach, a 49% w wykopach. Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2020 r.
Przypomnijmy też, że odcinek Lubień - Naprawa jest częścią ok. 16,7 km nowej drogi, którą podzielono na trzy części realizacyjne. Poza powyższym odcinkiem w budowie wciąż jest droga S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą, którą wykonuje włoska firma Astaldi. W ramach tej inwestycji o łącznej długości ok. 3 km budowany jest dwukomorowy tunel o długości 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Przed portalem północnym powstaje także estakada. Zakończenie tej inwestycji planowane jest w połowie 2021 r. Od 28 września br. przejezdny jest natomiast III odcinek (Skomielna Biała - Chabówka) oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki, który zrealizowała włoska firma Salini Impregilo.