Za pięć lat autonomiczny Ford
Zgodnie z zaprezentowanymi planami w 2021 r. pojawi się pierwszy autonomiczny model Forda. Nie trafi on jednak od razu do publicznej sprzedaży, a będzie wykorzystywany do wspólnych przejazdów, tzw. ride sharing.
Choć pojazdy autonomiczne wzbudzają wciąż wiele wątpliwości, coraz więcej koncernów, nie tylko motoryzacyjnych, prowadzi nad nimi zaawansowane już prace. Jedną z takich firm jest Ford, który poinformował, iż w 2021 r. wprowadzi do użytku swój w pełni autonomiczny model, który nie będzie wymagał żadnego udziału kierowcy. To, według stowarzyszenia SAE International tzw. czwarty poziom automatyzacji. Auta tego typu będą używane w zakresie usług transportowych, jak wspólne przejazdy (ride sharing) czy transport pasażerski (ride hailing).
Wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych to część większego planu Ford Smart Mobility, mającego na celu objęcie przez Forda wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu łączności, mobilności, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych.
Prace nad w pełni autonomicznym pojazdem Ford prowadzi już od ponad 10 lat. Zgodnie z zapowiedziami pierwszy taki model będzie konstrukcją bez elementów sterowania, czyli bez kierownicy czy pedałów.
Aby zrealizować plan Ford niebawem potroi flotę swoich autonomicznych pojazdów testowych do 30 sztuk modelu Fusion Hybrid. Będą one testowane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie i Michigan. W ten sposób Ford będzie dysponował największą flotą samochodów autonomicznych spośród wszystkich producentów. To jednak nie koniec planów testowych. W przyszłym roku amerykański koncern ponownie planuje potroić swoją flotę pojazdów testowych.
Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, przeprowadził testy swoich samochodów w Mcity - symulującym warunki miejskie placu testowym zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan. Również jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej zademonstrował możliwości samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym śniegiem i jako pierwszy przetestował swoje samochody autonomiczne nocą w całkowitej ciemności w ramach programu rozwojowego czujników LiDAR.
Poza pracami własnych inżynierów Ford zainwestował bądź rozpoczął współpracę z czterema start-upami - firmą Velodyne, liderem w opracowywaniu czyjników typu LiDAR, SAIPS, zajmującą się cyfrowym rozpoznawaniem obrazu oraz problemem uczenia się maszyn, Nirenberg Neuroscience LCC, firmą zajmującą się systemami wizyjnymi, która rozszyfrowała kod neuronowy wykorzystywany przez oko do przekazywania informacji wizualnych do mózgu, oraz Civil Maps, z którą będą prowadzone prace nad nowymi możliwościami map 3D.