Z tymi autami właściciele nie chcą się rozstawać
Choć przyjęło się, że to w Polsce i w innych krajach naszej części Europy, ze względu na dość słabe zarobki, użytkujemy bardzo długo samochody, to okazuje się, iż również w Stanach Zjednoczonych wielu właścicieli posiada swoje auta od nowości przez ponad dekadę. I jeśli myślicie, że Amerykanie najbardziej przywiązują się do swoich rodzimych marek, to jesteście w grubym błędzie.
W zestawieniu dziesięciu modeli, które ich pierwsi właściciele posiadają najdłużej, dominują marki i modele produkcji japońskiej. W rankingu, przygotowanym przez portal iSeeCars.com, który opierał się na analizie ponad 2,5 mln aut z lat 1981-2006, jakie zostały w minionym roku sprzedane, w czołowej dziesiątce znalazło się aż pięć modeli Toyoty (w tym na pierwszych czterech miejscach), do tego trzy Hondy i po jednym Subaru i Lexusie. Ponadto warto zauważyć, że w czołówce dominują SUV-y oraz minivany (w sumie dziewięć), a dwie pierwsze pozycje zajmują hybrydy. W całej badanej grupie pierwsi właściciele stanowili od 4% do 32,1% wszystkich sprzedających.
Samochody najczęściej posiadane przez pierwszego właściciela przez co najmniej 10 lat (po nazwie modelu udział procentowy pierwszych właścicieli w ogólnej liczbie sprzedających):
1. Toyota Highlander Hybrid 32,1%
2. Toyota Prius 32,0%
3. Toyota Highlander 29,0%
4. Toyota Sienna 28,7%
5. Honda Pilot 27,2%
6. Honda CR-V 25,2%
7. Toyota RAV4 24,9%
8. Subaru Forester 24,2%
9. Lexus RX Hybrid 24,1%
10. Honda Odyssey 24,0%
średnia dla wszystkich modeli 12,9%
Siłą rzeczy również w rankingu marek dominują azjatyccy producenci. Jednak aż dziewięć pierwszych pozycji, jakie zajęły marki japońskie oraz koreańskie, jest z pewnością sporym zaskoczeniem. Jedyną marką, pochodzącą spoza kontynentu azjatyckiego, jest amerykański GMC.
Marki najczęściej posiadane przez pierwszego właściciela co najmniej 10 lat:
1. Toyota 22,2%
2. Honda 20,2%
3. Subaru 19,1%
4. Acura 17,8%
5. Hyundai 17,4%
6. Lexus 16,5%
7. Kia 15,1%
8. Mazda 14,2%
9. Nissan 13,5%
10. GMC 13,0%
średnia dla całego rynku 12,9%
To są naturalnie wyniki z rynku amerykańskiego. Jak myślicie, jakie marki i modele znalazłyby się na czołowych pozycjach tego typu rankingu w Europie?