Yaris Turbo - 150KM
W kwietniu odbędzie się premiera sportowej odmiany Toyoty Yaris. Yaris Turbo skonstruowany został w oparciu o istniejącą i zmodernizowaną odmianę Yaris T Sport.
<strong>
W kwietniu odbędzie się premiera sportowej odmiany Toyoty Yaris. Yaris Turbo skonstruowany został w oparciu o istniejącą i zmodernizowaną odmianę Yaris T Sport.</strong>
Wersja T Sport stanowi dobrze wyważoną kombinację samochodu zapewniającego przyjemność z jazdy i funkcjonalność za przystępną cenę, natomiast Yaris Turbo przeznaczony jest dla kierowców, którzy cenią jazdę ekstremalną, wysokie osiągi i doskonałe prowadzenie.
Z torów na drogi
"Super" Yaris testowany był na najtrudniejszych torach europejskich, takich jak Nürburgring czy Zolder. Jazdy testowe przeprowadzane były także na autostradach niemieckich i torach pętlowych.
Aby mieć pewność, że Yaris Turbo będzie spisywał się świetnie w trudnych warunkach, zdecydowano się przeprowadzić testy drogowe na najbardziej krętych drogach Walii. Wykorzystano doświadczenia Pucharu Yarisa organizowanego w kilku krajach Europy. Dzięki temu osiągnięto doskonałe zestrojenie zawieszenia.
Charakterystyczna i agresywna sylwetka
Pierwsze spojrzenie na Yarisa Turbo utwierdza w przekonaniu, że nie jest to zwykły hatchback. Dynamiczna, agresywna sylwetka jest nie tylko zapowiedzią możliwości pojazdu; Yaris Turbo szczyci się pakietem aerodynamicznym zapewniającym wyjątkową stabilność jazdy, dzięki dodatkowej sile dociskającej pojazd do drogi.
Pakiet aerodynamiczny składa się z osłon przednich i bocznych oraz dużego spojlera zintegrowanego z dachem. Spojlery przedni i tylny kierują strugę powietrza w dół, osłony boczne kontrolują opływ powietrza wokół niższej części nadwozia. Zapewniając dodatkową siłę dociskową nowe elementy aerodynamiczne nie pogorszą dotychczasowego współczynnika oporu powietrza.
Kontrola nad pojazdem i jego stabilność to zasługa zawieszenia Yarisa TURBO; w porównaniu z tradycyjnym Yarisem obniżonego z obu stron o 30mm i 15mm względem wersji T Sport.
Moc i osiągi
Maska Yarisa Turbo kryje jednostkę 1.5 VVT-i montowaną też w Yarisie T Sport. Tu jednakże podobieństwo się kończy. W nowej wersji zastosowano turbodoładowanie; dotychczas wykorzystywane w autach sprzedawanych w Japonii.
Dzięki doładowaniu moc 106 KM przy 6.000 obr/min osiąganą przez silnik T Sport podniesiono do 150 KM. Maksymalny moment obrotowy wzrasta ze 145 Nm do 200 Nm. (przy 4.200 obr/min). W wersji Turbo krzywa momentu obrotowego jest prawie płaska już od 2.000 obr/min, co gwarantuje doskonałe osiągi we wszystkich zakresach prędkości obrotowej silnika.
W Yarisie Turbo zamontowano 5-stopniową skrzynię manualną o krótkich przełożeniach. Choć te są identyczne jak w wersji T Sport, Turbo ma inny stopień przełożenia przykładni głównej (stosunek 4,058 : 1 dla wersji Turbo i 4,312 : 1 dla wersji T Sport), dzięki czemu samochód osiąga wyższą prędkość maksymalną. Uzyskiwanie wyższego momentu obrotowego w wersji Turbo wymagało wzmocnienia sprzęgła.
Różnice wielkości mocy i momentu obrotowego nie wpływają na obniżenie legendarnej jakości i niezawodności pojazdu. Turbosprężarka zapewnia maksymalne ciśnienie doładowania na poziomie 0.45 bara. W urządzeniu doładowującym zastosowano specjalne łożyska kulkowe nie wymagające smarowania, obniżające bezwładność przy szybszych obrotach i maksymalnie redukujące opóźnienia fazowe. Zmodyfikowano wtryskiwacze i pompę paliwową, zamontowano chłodnicę oleju i większą chłodnicę główną usuwające nadmiar ciepła pod maską. W efekcie cały układ napędowy odpowiada wysokim standardom niezawodności i trwałości Toyoty.
Osiągi auta są naprawdę imponujące. Ważący mniej niż tonę Yaris Turbo150KM zapewnia lepszą proporcję mocy do masy niż niejeden samochód sportowy oferowany obecnie na rynku.
Tam, gdzie jest to bezpieczne i dozwolone, Yaris Turbo rozpędza się do 100km/h w zaledwie 7.9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. Płaska krzywa momentu obrotowego gwarantuje doskonałe przyspieszenie i elastyczność.
Yaris Turbo to nie tylko moc, lecz także dbałość o ochronę środowiska naturalnego. Zaawansowana technologia VVT-i i zmodyfikowane parametry komputera sterującego silnikiem - ECU, sprawiają, że Yaris Turbo nie zużywa więcej paliwa niż Yaris T-Sport; w obydwu wersjach jest to 7.0 l/100km w europejskich cyklu mieszanym. Yaris Turbo jest nie tylko bardzo ekonomiczny; poziom emisji spalin modelu odpowiada normom EURO IV 2005.
Modyfikacja podzespołów
W podwoziu wprowadzono znaczne zmiany, które pozwolą kierowcy wykorzystać w pełni możliwości auta, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa jazdy. Podstawowe zespoły są wspólne dla całej rodziny Yarisa - kolumny MacPhersona z przodu i drążek skrętny w tylnym zawieszeniu.
Układ zawieszenia Yarisa Turbo obniżono o 15mm w porównaniu z wersją T Sport. Zastosowano też inne amortyzatory i resory.
Niskosprofilowe opony Pirello P-Zero 195/45R16 zamocowane na lekkich obręczach znacznie zwiększają przyczepność. Obręcze 6.5J-16ET45 produkowane w specjalnym procesie odlewniczym przez Hitachi są najlżejsze w swojej klasie. Stylowe i sportowe, redukują masę nieresorowaną i poprawiają ogólną charakterystykę jezdną.
Dzięki zmienionym parametrom układu zawieszenia, nowym obręczom kół oraz modyfikacji przekładni kierowniczej, kierowca dysponuje pełną kontrolą nad zachowaniem się pojazdu.
Yaris TURBO wyposażony został w nowy system wspomagający hamowanie. ABS z EBD (Electronic Brake-force Distribution), TRC (Traction Control) oraz VSC (vehicle Stability Control) minimalizują ryzyko poślizgu kół, redukują zjawisko nad i podsterowności oraz podnoszą ogólny poziom bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo i ekologia
W testach EuroNCAP 2000, przeprowadzonych tuż po wprowadzeniu modelu na rynek, Toyota Yaris uzyskała najwyższą notę 29 punktów i cztery gwiazdki za poziom bezpieczeństwa użytkowników pojazdu oraz dwie gwiazdki za poziom bezpieczeństwa gwarantowany pieszym.
Rezultaty Yarisa wciąż pozostają niedoścignione w segmencie.
Yaris Turbo oferuje poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu (w standardzie) oraz poduszki boczne w wyposażeniu dodatkowym.
Nowe reflektory to nie tylko estetyczny element nowego projektu Yarisa - dzięki doskonałym parametrom technicznym wpływają na poziom bezpieczeństwa czynnego.
W wyposażeniu standardowym Yarisa Turbo znajdują się systemy ABS, EBD, w opcji: TRC i VSC.
Yaris Turbo jest też najbardziej przyjaznym środowisku pojazdem w swojej klasie. Wyposażony w jednostkę o mocy 105KM zużywa zaledwie 7.0 l paliwa na 100 km w europejskim cyklu mieszanym.
Silnik Yarisa Turbo spełnia wymogi regulacji emisji spalin EURO IV 2005.
Propozycja dla prawdziwych entuzjastów sportowej jazdy
Oferta Yarisa Turbo skierowana jest do klientów będących prawdziwymi entuzjastami ostrej jazdy.
Sprzedaż "super Yarisa" ograniczona zostanie do 600.sztuk rocznie; ten ekskluzywny produkt Toyoty oferowany będzie w niektórych krajach europejskich.
<strong>Źródło: Toyota</strong>