Yaris po modernizacji
Modele Toyota Yaris i funkcjonalny Yaris Verso zostały zmodernizowane. Nowe wnętrza, nowa stylistyka oraz nowe rozwiązania techniczne to propozycja na rok 2003
<strong>
Modele Toyota Yaris i funkcjonalny Yaris Verso zostały zmodernizowane. Nowe wnętrza, nowa stylistyka oraz nowe rozwiązania techniczne to propozycja na rok 2003
</strong>
Toyota Yaris zaprojektowana została z myślą o rynku europejskim i produkowana jest w nowoczesnej fabryce w Valenciennes we Francji. W ubiegłym roku sprzedano rekordową liczbę 212.618 sztuk modelu (o 1% więcej w porównaniu z rokiem 2001). Od debiutu Yarisa w roku 1999, na rynku europejskim nabywców znalazło ponad 750.000 sztuk tego udanego pojazdu.
W dniu 3. stycznia, w Valenciennes świętowano wyprodukowanie 200.000-tysięcznego egzemplarza Toyoty Yaris. Model ten produkowany jest we Francji od 31 stycznia 2001. W listopadzie ubiegłego roku zakład zwiększył moce produkcyjne do 184.000 sztuk rocznie. Nowa Toyota Yaris zjeżdża teraz z taśm fabryki co minutę.
Na sukces modelu złożyło się kilka czynników:
Pierwszym z nich jest ciekawa konstrukcja pojazdu: samochód jest nieco wyższy od konkurencji, jednak jego długość i szerokość są standardowe. Dzięki temu, przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych samochód oferuje wyjątkową przestrzeń kierowcy i pasażerom. Koncepcja ta zapoczątkowała nowy trend w projektowaniu małych samochodów - to właśnie nowatorstwo Yarisa zadecydowało o przyznaniu mu zaszczytnego tytułu Car of the Year 2000. Po drugie, Yaris, podobnie jak inne modele Toyoty, gwarantuje najwyższej klasy wzornictwo i jakość. Nic dziwnego, że w ostatnich badaniach satysfakcji klienta, przeprowadzonych przez firmę J.D. Power w Niemczech i Wielkiej Brytanii, Toyota Yaris zwyciężyła w kategorii małych pojazdów.
Wprowadzone obecnie zmiany z pewnością przyczynią się do zwiększenia popularności modelu na rynku. Nowa Toyota Yaris pojawi się w sprzedaży pod koniec marca 2003.
Sportowy wygląd
Aby uzyskać bardziej sportowy wygląd pojazdu przeprojektowano przedni zderzak, atrapę chłodnicy i reflektory. Lampy w kształcie łzy, osadzono w chromowanej obwódce przez co wydają się masywniejsze i bardziej eleganckie.
Podobnie z tyłu: nowy zderzak i wyraźniejsze w formie światła. Niektóre elementy zaczerpnięte zostały z Yarisa Cabrio, który zaprojektowano przy współpracy z Bertone i po raz pierwszy pokazany na salonie genewskim w roku 2000.
Wersja T Sport posiada zderzaki i klamki tylnych drzwi w kolorze nadwozia oraz chromowany grill.
Nowa Toyota Yaris dostępna jest w 5 kolorach: Silver Metallic, Khaki Greek, Mica Metallic, Blue Metallic i Pale Blue Mica Metallic. W opcji dokupić można lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.
W nowej ofercie znajdą się także felgi aluminiowe, dostępne w wyposażeniu dodatkowym.
Wysoki standard wykończenia wnętrza
Wszystkie wprowadzone we wnętrzu zmiany mają na celu podniesienie komfortu jazdy i uczynienie pojazdu jeszcze bardziej funkcjonalnym. Choć dotychczasowe wersje Toyoty Yaris dzięki swemu bogatemu wyposażeniu zyskały miano wyjątkowych w swojej klasie, nowe modele wyposażono w zmodernizowana deskę rozdzielczą, oraz kolumnę kierownicy z dostępnymi w opcji przyciskami systemu audio. Będą też nowe kolory elementów wykończeniowych.
Nowa deska rozdzielcza jest węższa, dzięki czemu zminimalizowano efekt jej odbicia w szybie. Nieznacznie zmieniono kontrolki i przełączniki; teraz są jeszcze bardziej czytelne i ergonomiczne.
Przeprojektowano zegary główne: zestaw obejmuje prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa, licznik przebiegów dziennych, oraz kontrolkę skrzyni biegów (w modelach wyposażonych w przekładnię automatyczną). Wersja T Sport posiada zegary analogowe z geometrycznym wzorem kropek.
Nowe barwy wnętrza nadają mu bardziej elegancki charakter, metalowe akcenty wykończeniowe, dostępne w niektórych opcjach wyposażenia: klamki, dysze nawiewu powietrza i przycisk zwalniający hamulec ręczny - wprowadzają nieco sportowej atmosfery.
W modelach T Sport przełączniki ogrzewania i otwierania okien są obecnie okrągłe, dźwignia zmiany biegów pokryta jest skórą, posiada metaliczną wstawkę, zaś na jej podstawce widoczne jest logo T Sport.
Modernizacji poddano także fotele. Fotel kierowcy w modelach trzydrzwiowych wyposażono w mechanizm przywracający kąt odchylenia oparcia po jego uprzednim złożeniu. Po wejściu pasażerów do środka oparcie powraca do właściwej pozycji. Kanapa tylna posiada trzy trójpunktowe pasy bezpieczeństwa oraz skórzane pasy ułatwiające składanie i rozkładanie tylnych foteli. Po raz pierwszy w tym modelu oferowane będzie podgrzewane siedzenie dla pasażera z przodu.
Nowa Toyota Yaris: dynamiczna i ekologiczna
Toyota Yaris zyskuje dzięki bogatej gamie silników, zapewniających doskonałe osiągi, niski poziom emisji spalin i zużycia paliwa. Proponowane są trzy silniki benzynowe: 1.0 65KM, 1.3 87KM i 1.5 105KM oraz diesel 1.4 75KM D4D common rail.
Silnik 1.3 to nowa jednostka, skonstruowana na bazie wersji o pojemności jednego litra. Jednostka ta, podobnie jak silnik bazowy, odpowiada normom emisji spalin EURO IV, jest jednak mocniejszy, oraz osiąga maksymalny moment obrotowy i moc przy niższych obrotach, co zwiększa elastyczność, oraz podnosi przyjemność jazdy. Silniki 1.0 oraz 1,5 wyposażono w nowy układ wydechowy, zmieniono też elementy układu korbowo- tłokowego. Istotna zmianą jest nowy komputer sterujący.
Płytsza komora spalania zapewnia bardziej ekonomiczne zużycie paliwa, skrócona rura wydechowa szybciej rozgrzewa dwa katalizatory. Jeden z nich, ma niezwykle cienkie ścianki, przez co szybciej osiąga optymalną temperaturę.
Silnik D-4D common rail, wyposażono w system chłodzenia powietrza doładowującego - intercooler. Konstruktorzy zadbali o żywotność jednostki, bezawaryjność oraz cechy przyjazne środowisku naturalnemu.
Nowoczesna skrzynia przekładniowa: ekonomia i sportowe osiągi
Nowy Yaris, obok znanej już skrzyni pięciostopniowej, może być teraz wyposażony w sekwencyjną przekładnię automatyczną. Przekładnia ta umożliwia jazdę w dwóch trybach: automatycznym (E) i manualnym (M). W trybie M, by uzyskać większą dynamikę, kierowca operuje sekwencyjną przekładnią manualną. Tryb E zapewnia nie tylko wygodę wynikającą z posługiwania się przekładnią automatyczną; gwarantuje także ekonomiczne spalanie. System nieustannie dobiera najwłaściwszy bieg w zależności od kąta otwarcia przepustnicy i prędkości pojazdu, dzięki zaawansowanej konstrukcji skrzyni, zmiana biegów odbywa się odpowiednio szybko.
Wyższy komfort jazdy
Komfort jazdy nową Toyotą Yaris, jest obecnie jeszcze wyższy dzięki modyfikacji przedniego i tylnego zawieszenia. Nowe nastawy elementów rasorujących i amortyzatorów gwarantują komfortową i bezpieczną jazdę.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Toyota Yaris jest najbezpieczniejszym modelem segmentu B, oferowanym w Europie. W testach zderzeniowych Euro NCAP przyznano jej cztery gwiazdki (29 punktów, wynik najlepszy w segmencie), co więcej Yaris zdobył największą ilość punktów za test zderzenia czołowego. W kategorii zderzenia bocznego mała Toyota ustępowała tylko nielicznym, ostatnio wprowadzonym na rynek modelom; egzemplarz testowany przez Euro NCAP w 1999 nie był jeszcze wyposażony w boczne poduszki powietrzne.
Choć Yaris zawsze oceniany był w dziedzinie bezpieczeństwa bardzo wysoko, Toyota zdecydowała się wprowadzić dodatkowe elementy chroniące użytkowników auta w razie wypadku. Nowy samochód wyposażony został w boczne poduszki powietrzne, wzmocnione słupki przednie lepiej pochłaniają energię zderzenia. W Yarisie 2003 znajdziemy także poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z napinaczami i ogranicznikami napięcia z przodu, oraz trzy trójpunktowe pasy z tyłu.
Potencjalnym wypadkom zapobiega przede wszystkim system ABS; w samochodzie zamontowano również system EBD (Electronic Brake-force Distribution). Systemy VSC (Vehicle Stability Control) i TRC (Traction Control) dostępne są w wersji Yaris T Sport.
Nowe reflektory Yarisa nie tylko wyglądają dobrze; większe odbłyśniki zapewniają korzystniejszy kształt i rozłożenie wiązki światła, dzięki czemu jazda nocą będzie przyjemniejsza zarówno dla kierowcy nowej Toyoty Yaris, jak i innych użytkowników drogi.
Bezpieczniejsze i dynamiczniejsze Verso
Podobnie jak wersja hatchback, zmodernizowana została także odmiana Verso.
Przy zachowaniu wymiarów zewnętrznych: długość 3.88m, szerokość 1.69m i wysokość 1.7m, funkcjonalny Yaris Verso oferuje niezwykle przestronną kabinę. Nawet gdy wszystkie fotele są rozłożone, mamy do dyspozycji 390-litrowy bagażnik. Natomiast dzięki systemowi składania tylnych siedzeń możemy uzyskać aż 2.160 litrów płaskiej przestrzeni bagażowej.
Nowy Verso zwraca uwagę przeprojektowanym wnętrzem, unowocześnionym nadwoziem oraz lepszym wyposażeniem.
Nowy Yaris Verso już został wprowadzony do sieci sprzedaży w niektórych krajach europejskich, w innych pojawi się pod koniec marca.
Atrakcyjny wygląd
Przedni zderzak, atrapa chłodnicy i reflektory zostały zmienione. Boki zderzaka zostały wzmocnione by zapobiegać ewentualnym uszkodzeniom podczas parkowania.
Nowy Yaris Verso dostępny jest w trzech kolorach; Grey Metallic, Silver Mica Metallic i Aqua Mica Metallic. Lusterka zewnętrzne oferowane są w kolorze nadwozia.
Wysoki poziom jakości postrzeganej
Projektanci nowego Verso poświęcili wiele uwagi problemowi jakości postrzeganej. Kontrolki i przełączniki na desce rozdzielczej, zwłaszcza ogrzewania, są teraz bardziej czytelne i łatwiejsze w obsłudze. W niektórych modelach, w opcji dostępne są przyciski systemu audio na kierownicy.
Deska rozdzielcza utrzymana jest w ciemnoszarej tonacji, jej górna część jest matowa co redukuje powstawanie refleksów na przedniej szybie.
Motyw ciemnej szarości przeważa w całym wnętrzu nowego Verso; zmieniono tapicerkę i obicia drzwi.
Wszystkie modele posiadają regulację wysokości siedzeń. Środkowe siedzenie tylnej kanapy wyposażono w trójpunktowy pas bezpieczeństwa. Składanie i rozkładanie oparć tylnich foteli ułatwiają skórzane pasy.
Pojazd przyjazny środowisku naturalnemu
Dwa silniki benzynowe montowane w Yarisie Verso (1.3 i 1.5) odpowiadają normom emisji spalin STEP IV. W obydwu jednostkach zmieniono kształt tłoków, układu wydechowego, katalizator i parametry urządzenia sterującego pracą silnika - ECU.
Verso oferowane jest z przekładnią manualną i automatyczną.
Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo to jeden z najmocniejszych atutów nowego Verso. Podstawowa wersja Toyoty Yaris, w oparciu o którą skonstruowano model Verso, jest najbezpieczniejszym pojazdem segmentu B - w testach Euro NCAP uzyskała 4 gwiazdki i zdobyła największą liczbę punktów w teście zderzenia czołowego.
Nowy Verso gwarantuje jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa swoim użytkownikom. Wzmocniono strukturę słupków przednich, wahaczy i podłogi, co jeszcze lepiej pochłania energię uderzenia.
Systemy ABS i EBD (Electronic Brake-force Distribution) dostępne są w wyposażeniu podstawowym wszystkich modeli, systemy VSC (Vehicle Stability Control) i TRC (Traction Control) proponowane są w opcji w modelach z silnikiem 1.5.
Zmodyfikowane reflektory sprawiają, że światła mijania i długie są jeszcze bardziej efektywne.
Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu, oraz pasy z napinaczami i ogranicznikami dostępne są w wyposażeniu standardowym, podobnie jak trójpunktowy pas bezpieczeństwa dla środkowego siedzenia tylnej kanapy.
<strong>Źródło: Toyota</strong>