Yamaha R1 i Honda CBR1000RR z podwójnym sprzęgłem?
Nowa plotka głosi, że być może już w przyszłorocznych edycjach sportowych motocykli ze stajni Hondy i Yamahy zobaczymy podwójne sprzęgło.
<p style="text-align: justify;"><span class="wstepniak">Nowa plotka głosi, że być może już w przyszłorocznych edycjach sportowych motocykli ze stajni Hondy i Yamahy zobaczymy <strong>podwójne sprzęgło</strong>.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><span class="wstepniak"><br />
</span>Technologia <b><strong>DTC</strong></b> została wykorzystana w tegorocznej nowości <b>Wielkiego Skrzydła</b>, jaką jest <b><strong>Honda</strong> VFR 1200F</b>. Podobne rozwiązanie ma znaleźć się w nowych edycjach torowych maszyn<b> <strong>Yamaha</strong> R1</b> i <b><strong>Honda</strong> <strong>CBR 1000RR</strong></b>. System ma jednak działać nieco inaczej niż w turystycznej<b> VFR</b>-ce. W <b>sportowych motocyklach</b> ma on być mniej skomplikowany, zminimalizowany zostanie udział elektroniki w sterowaniu nim i, co najważniejsze w sportowej jeździe, lepiej będzie radzić sobie podczas agresywnej i szybkiej zmiany biegów. Oprócz tego <b><strong>DTC</strong></b> przeznaczone do sportu ma być tańsze w produkcji, dzięki czemu jest nadzieja, że cena nowej <b><strong>CBR1000RR</strong></b> nie będzie zahaczała o stratosferę.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />
Jeżeli chodzi o <b>Hondę</b>, zainstalowanie podwójnego sprzęgła w <b>sportowym motocyklu</b> wydaje się naturalną drogą rozwoju. Zobaczymy jednak jak bardzo przytyje <b>CBR</b>-ka wyposażona w <b><strong>DTC</strong></b>.</p>
<p style="text-align: justify;"><br />
Oprócz <b>Hondy</b> również <b><strong>Yamaha</strong></b> opracowuje system <b><strong>DTC</strong></b>, który być może będzie miał premierę na pokładzie najnowszej wersji modelu <b>YZF-R1</b>. Szykuje nam się zatem pojedynek gigantów. Zobaczymy czyje rozwiązanie okaże się lepsze.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;">O komentarz do tych informacji poprosiliśmy przedstawicieli importeru obu marek.</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"><span class="srodtytul"><b>Łukasz Bończak</b>, <strong>Honda</strong> Poland: </span></p>
<p style="text-align: justify;">"Jak najbardziej pojawienie się układu <b><strong>DTC</strong></b> również w <b>sportowym motocyklu</b>, jakim jest <b><strong>Honda</strong> <strong>CBR1000RR</strong></b>, jest możliwe. <b><strong>Honda</strong></b> już oficjalnie, nawet przed premierą prototypu <b>V4</b>, informowała, że widzi w tej technologii przyszłość i będzie ją stosowała w szerokiej gamie pojazdów. Oczywiste jest, że najpierw nową skrzynię dostaną pojazdy wykorzystujące silnik <b>V4</b>, obecnie montowany w <b>VFR 1200F</b> (w planach również następca <b>Pan-Europana</b> i <b>Africa Twin </b>– przyp. red.), ale nie widzę przeciwwskazań, aby założyć ją do <b>sportowego motocykla</b>. O masę całego układu raczej nie musimy się martwić. Wersja <b>VFR</b> z układem <b><strong>DTC</strong></b> będzie cięższa o około 9 kg, ale wlicza się w to zwiększona miska olejowa oraz potężniejsza chłodnica. Poza tym aktualnie <b><strong>CBR 1000RR</strong></b> i tak jest najlżejszym <b>motocyklem</b> w klasie sportowych litrów. Warto zauważyć, że skrzynia <b><strong>DTC</strong></b> działa nawet szybciej, niż stosowane w <b>motocyklach</b> wyścigowych tzw. quickshiftery, dlatego technologia ta powinna ułatwić życie zarówno na ulicy, jak i na torze".</p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"> </p>
<p style="text-align: justify;"><span class="srodtytul">Piotr Piszcz, Yamaha Motor Middle Europe:</span><br />
"Według mnie jest to tylko plotka, jakoby <b>Yamaha </b>miała wprowadzić <b>technologię przekładni dwusprzęgłowej</b> do <b>sportowych motocykli serii R</b>. Byłoby to zaprzeczenie idei odchudzania tego typu pojazdów. Przekładnia wraz z osprzętem waży 9 kg i to nie jest tylko, ale aż. <b>Yamaha </b>musiałaby wprowadzić bardzo lekką technologię tego typu, ale póki co nic się o tym nie mówi".<br />
</p>
Ania Jędrasiak