Wystawa w Genewie to nie tylko nowe samochody
Choć przywykło określać się największe targi motoryzacyjne mianem wystaw samochodowych, to jednak trzeba pamiętać, że nie tylko producenci aut prezentują swoje nowości podczas tego typu imprez. Na trwającym właśnie salonie samochodowym w Genewie firma Goodyear zaprezentowała trzy prototypowe opony, które mają być ważnym elementem aut przyszłości.
Oxygene - miejska opona poprawiająca jakość powietrza
Opona Oxygene wyróżnia się przede wszystkim swoją budową – w jej skład wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.
Koncepcyjna opona wyróżnia się szeregiem rozwiązań, których zadaniem jest poprawa osiągów:
• Oczyszczanie powietrza, którym oddychamy: Specjalny bieżnik opony Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.
• Recykling zużytych opon: Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Lekka, absorbująca wstrząsy konstrukcja jest trwałym, odpornym na przebicia rozwiązaniem, które wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą, zwiększając niezawodność transportu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia otwarta struktura ogumienia, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.
• Wytwarzanie energii elektrycznej: Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.
• Komunikacja z prędkością światła: Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z innymi urządzeniami w samochodzie, z innymi pojazdami i infrastrukturą oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.
Prototyp inteligentnej opony
Prototyp inteligentnej opony Goodyear umożliwia stałą łączność i współdzielenie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala optymalnie eksploatować opony oraz maksymalizować czas bez przestojów. Czujniki zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów. Dzięki nim, informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty.
Opona EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive
Postępująca elektromobilność motoryzacji sprawia, że również koncerny oponiarskie angażują się w ten trend. Zaprezentowana w Genewie prototypowa opona EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive to najnowszy krok w rozwoju opon, które mają spełniać specyficzne wymagania pojazdów elektrycznych. Testy przeprowadzone przez Goodyear wykazały, że tradycyjne opony zamontowane w pojazdach elektrycznych zużywają się nawet o 30% szybciej ze względu na wysoki moment obrotowy przekazywany natychmiast na koła. Ponadto, na ich niższą trwałość wpływa też dodatkowy ciężar akumulatorów.
Oprócz wyższej trwałości, producenci samochodów elektrycznych oczekują opon o poprawionych parametrach w zakresie oporów toczenia. Z kolei priorytetem konsumentów jest wydłużenie zasięgu pojazdów, ponieważ w większości krajów sieć stacji ładowania jest jeszcze niedostatecznie rozwinięta.
Najważniejsze rozwiązania technologii Electric Drive:
• Wydłużone przebiegi dzięki innowacyjnej rzeźbie bieżnika: Cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika tworzą większą powierzchnię styku z nawierzchnią niż tradycyjne rowki radialne. Dzięki większej ilości gumy stykającej się z drogą, opona lepiej sobie radzi z dużym momentem obrotowym, utrzymując jednocześnie wysokie osiągi na mokrej nawierzchni.
• Konstrukcja o dużej nośności: Kształt komory opony został zoptymalizowany pod kątem przenoszenia dodatkowej masy pojazdu spowodowanej ciężarem baterii, przy zachowaniu optymalnej, zapewniającej wysokie osiągi powierzchni styku z nawierzchnią.
• Wydłużony zasięg: Materiałowe właściwości mieszanki bieżnika zostały dostosowane do bardzo niskiego oporu toczenia, który wydłuża zasięg pojazdów, a jednocześnie radzi sobie z wysokim momentem obrotowym. Ponadto ściana boczna zmniejsza opór aerodynamiczny, a profil posiada mniejszą masę obrotową, co redukuje ogólne zużycie energii.