Wyprawa Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition 2014
Po wielu miesiącach przygotowań nastąpił ten dzień, w którym możemy z pełną świadomością stwierdzić, że zamknęliśmy pewien etap – logistyka "Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition 2014" została zamknięta. Internet, portale społecznościowe, stare kontakty sięgające jeszcze czasów licealnych i dużo wolnego czasu – wszystko to pozwoliło nam zebrać mapy i przewodniki, ustalić trasę i skompletować ekipę.
Nawiązaliśmy również kontakty z chętnymi nam pomóc mieszkańcami terenów, które chcemy spenetrować - Mongolii, Syberii i Kazachstanu. Złośliwi powiedzą, że do wyjazdu jeszcze półtora roku i … rzeczywiście – zostało nam 600 dni; czy dużo? Według nas to w sam raz na to, aby nie nadwerężając cierpliwości i wyrozumiałości rodzin wypełnić pozostałe punkty planu.
Najbardziej pracochłonną i frustrującą pracą było znalezienie partnerów mogących i chcących wesprzeć nas finansowo. Setki, jeśli nie tysiące wysłanych e-maili i rozmowy, które nierzadko przebiegały w atmosferze pobłażania, uśmiechów politowania i ogólnej (patrz – naszej) frustracji zakończyły się …sukcesem! Udało się nam znaleźć grupę ludzi z umysłami otwartymi na nasz nietypowy pomysł. Główny nasz sponsor to producent hal stalowych Borga, który zaoferował się budowy zabudowy mieszkalnej na Nissanie Pickupie.
Zabudowa ta oparta o konstrukcję z profili stalowych pełnić będzie rolę schronienia przez około 1,5 miesiąca. Z tego tez względu projekt jej powstawał mozolnie; efekt finalny to mieszkalna "kapsuła" mogąca pomieścić nawet 4 osoby, wyposażenie wyprawowe, zbiornik paliwa na 130 litrów, a co najważniejsze - mieści się na powierzchni skrzyni ładunkowej 1,4x1,9m. Wybór konstrukcji zabudowy w technologii przestrzennej kratownicy z profili zamkniętych pozwala na zachowanie ciężaru identycznego z fabryczną skrzynią pickupa, przy czym konstrukcja zabudowy mieszkalnej dzięki sztywności profili nośnych tworzy swoistą klatkę bezpieczeństwa na wypadek wywrotki.
Z inicjatywy biura architektonicznego Stalprojekt powstaje profesjonalny dolot powietrza zabezpieczający silnik przed zassaniem wody podczas przeprawy przez mongolskie i syberyjskie rzeki; pustynny filtr cyklonowy pozwoli na wstępną filtrację powietrza dostarczanego do komory spalania silnika, co ważne jest zwłaszcza przy jeździe w kolumnie kilku samochodów przez obszar stepowy i pustynny. Salon motocyklowy Motor Mouse podjął się dostarczenia wszelkich płynów eksploatacyjnych dla naszego wyprawowego „Baltazara”, a pamiętajmy, że przed nami jest do pokonania około 20000 km, z czego spora część bezdrożami. Logica i Hotelik Filip to firmy, które zadeklarowały się dostarczenia książek dla polonijnych dzieci; warto w tym miejscu wspomnieć, że Poland Mongolia Trans-Siberian Expedition to nie tylko zwieńczenie planu objechania Ziemi dookoła, ale również akcja o charakterze społecznym – odwiedzimy Wierszynę oraz Pichtińsk i Dagnik - mało znane syberyjskie wsie założone jeszcze przez polskich zesłańców w których to zamierzamy przekazać polonijnym dzieciom książki do nauki języka polskiego. W tym też celu odwiedzimy Kalinovkę w Kazachstanie.
Reasumując zatem, dzięki zainteresowaniu naszym pomysłem patronom medialnym oraz dzięki naszym partnerom możemy przejść do dalszego etapu przygotowań, jakim jest realizacja zabudowy mieszkalnej i kompletowanie sprzętu wyprawowego.Wiadomym skądinąd jest fakt, że centralny obszar Syberii oraz Mongolia to obszary „dość” znacznie odstające od standardów europejskich. Pomimo bliskości Chin i dynamicznego rozwoju gospodarczego drogi utwardzone spotkać można tylko w nieznacznej części tego obszaru; większość odcinka „mongolskiego” będzie przebiegać trasami nieutwardzonymi. W tak zwanym „międzyczasie” nasz Nissan „Baltazar” Navara (nazwany tak na cześć czołowego podróżnika z czasów dzieciństwa – profesora B. Gąbki) uzbrojony został w osłony silnika i zbiornika paliwa, co w dużej mierze zabezpieczy go przed niespodziankami podróży "na przełaj". Zamontowaliśmy również dodatkowe reflektory i bagażnik dachowy mogący pomieścić ponad 100kg ładunku, a na montaż czekają wyspawane z profili stalowych progi umożliwiające podniesienie samochodu podnośnikiem typu hi-lift. W grudniu z inicjatywy firmy Borga rusza budowa kapsuły mieszkalnej, w której miejsce znajdzie również 130 litrowy aluminiowy zbiornik paliwa. Taki zapas paliwa pozwoli na autonomiczność na dystansie około 1500 km, co w Mongolii … nie jest niczym szczególnym, biorąc pod wzgląd, że kraj ten jest ponad pięć razy większy niż Polska, a mieszka w nim dwa razy mniej ludzi niż w jednym tylko województwie mazowieckim!
Nadchodzące zimowe tygodnie to oczekiwanie na nową odsłonę naszego wyprawowego kampera. Szczegóły „narodzin” nowego-starego Baltazara pojawią się na naszej stronie internetowej www.pickupem.pl