Wyniki Renault
W pierwszym półroczu 2002 roku, pomimo mniej sprzyjającej koniunktury niż w 2001, koncern Renault zwiększył swoją światową sprzedaż i umocnił zajmowaną pozycję w Europie.
Koncern Renault umocnił zajmowaną pozycję pierwszej marki na rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej zdobywając miejsce pierwszej marki wśród samochodów osobowych oraz pierwszej marki wśród samochodów dostawczych. Pomimo mniej sprzyjającej koniunktury niż w roku ubiegłym sprzedaż światowa Koncernu w pierwszym półroczu 2002 roku wzrosła o 1,3%. Firma Renault w pełni osiągnęła swoje cele wprowadzając na rynek model Vel Satis (który pod koniec czerwca zdobył pozycję lidera w klasie S we Francji) w przewidzianym terminie. Ponadto Mégane utrzymał się w czołowej trójce w swojej kategorii, a jednocześnie koncern umocnił pozycję Clio, Laguny i Espace’a. Do dobrych tegorocznych wyników marki przyczynią się również nowe marki - Renault Samsung Motors i Dacia - oraz wprowadzenie na jesieni dwóch, mających duże znaczenie produktów : Mégane II i Espace’a.
W pierwszym półroczu 2002 roku sprzedaż koncernu Renault wyniosła 1.280.812* samochodów osobowych i dostawczych, co daje wzrost o 1,3% w stosunku do pierwszej połowy roku 2001.
Dobre wyniki osiągnęły również marki Dacia (+6,8%) i Renault Samsung Motors (+82,3%) przyczyniając się do wzrostu sprzedaży koncernu poza Europą Zachodnią o 4,1%, pomimo kryzysu na rynku tureckim i argentyńskim. Lekki wzrost zaznaczył się również na rynkach zachodnioeuropejskich (+0,6%). Sprzedaż wzrosła także w Europie Środkowej (o 8,2%) i Wschodniej (o 14,8%). Spadła natomiast w Ameryce Łacińskiej (-12,5%) oraz w Afryce, Maghrebie i na Środkowym Wschodzie (-7,5%).
* dane prowizoryczne (szacunkowe)
<strong>Renault : pierwsza marka samochodów osobowych w Europie Zachodniej</strong>
Pomimo spadku o 4,8% na rynku samochodów osobowych i dostawczych w Europie Zachodniej, koncern Renault umocnił zajmowane pierwsze miejsce zdobywając 11,5% rynku, co stanowi rekordową wielkość na przestrzeni ostatnich 10 lat. W pierwszym półroczu marka zdobyła również pierwsze miejsce na rynku samochodów osobowych i wyraźnie umocniła się na pozycji lidera na rynku samochodów dostawczych (16,3% udziału w rynku).
W okresie tym koncern Renault był jedynym oprócz grupy PSA europejskim producentem pełnej gamy pojazdów, którego sprzedaż i udział w rynku wzrosły.
Koncern Renault zdobył 10,9% udziału w rynku samochodów osobowych - o 0,5 punktu więcej niż w 2001. Do wyniku tego w szerokiej mierze przyczynił się sukces modeli i silników dCi (+32%). Dzięki wzrostowi sprzedaży o 11,3% Clio zajęło drugie miejsce w swoim segmencie. Laguna, której sprzedaż wzrosła o 40,7% uplasowała się na drugim miejscu w swojej klasie wśród samochodów producentów pełnych gam pojazdów. Mégane, pomimo że wkrótce zostanie wycofany ze sprzedaży, utrzymuje się w czołowej trójce aut w swoim segmencie. Również Espace i Kangoo pozostały liderami w swoich klasach.
Marka wyraźnie umocniła zajmowane pierwsze miejsce na rynku samochodów dostawczych (16,3% udziału w rynku wobec 14,8% w 2001). Istotnym atutem w walce z konkurencją jest dla Renault gama nowych pojazdów dostawczych. Doskonały start Trafic’a (Van of the Year 2002) w Europie pozwala marce zwiększyć udział w rynku furgonów i umocnić swoją dominację.
Pomimo ogólnej tendencji spadkowej na rynku samochodów osobowych i dostawczych (za wyjątkiem Wielkiej Brytanii), koncern Renault zwiększył swój udział w rynku niemal wszystkich krajów europejskich: w szczególności we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Szwajcarii, Austrii, Irlandii, Grecji i w krajach skandynawskich. We Włoszech marka utrzymała się na stabilnym poziomie.
We Francji Renault jest pierwszą marką na rynku samochodów osobowych i dostawczych i posiada 29,3% udziału w rynku (28% na koniec czerwca 2001). Udział marki w rynku samochodów osobowych zwiększył się o 1,1% z 26,9% w pierwszym półroczu 2001 do 28% na koniec czerwca 2002. Najlepiej sprzedającym się w pierwszym półroczu 2002 na rynku francuskim modelem było Clio. Mégane, Laguna, Espace i Kangoo są liderami w swoich segmentach. Zaś Vel Satis, wprowadzony do sprzedaży w przewidzianym terminie (począwszy od 8 marca 2002), plasuje się na pierwszej pozycji wśród limuzyn klasy S. Ponadto sprzedaż samochodów Renault z silnikami wysokoprężnymi wzrosła o 26%, potwierdzając sukces nowych jednostek napędowych. Koncern Renault zwiększył również udział w rynku pojazdów dostawczych (36,4% wobec 34,3% w analogicznym okresie w roku 2001).
<strong>Wzrost sprzedaży koncernu Renault o 4,1% poza Europą Zachodnią</strong>
Pomimo niekorzystnej koniunktury w Turcji, Argentynie, a nawet Brazylii koncern Renault ponownie zwiększył sprzedaż poza Europą Zachodnią do poziomu 262.352 pojazdów. Do wyników tych przyczyniło się również prężne działanie marki w Europie Środkowej i Wschodniej oraz na nowych rynkach, takich jak Australia czy Meksyk. Istotny był również udział pozostałych marek koncernu - Dacii i Renault Samsung Motors.
W Europie Środkowej, dzięki dobrze dobranej ofercie, koncern Renault przesunął się w ciągu ostatnich dwóch lat z 5. na 2. pozycję. Sprzedaż Renault (54.630 sztuk) wzrosła o 7,7% pomimo 8,3% spadku na rynku w stosunku do analogicznego okresu roku 2001.
Renault zdobył w pierwszym półroczu 11,4% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (9,7% w pierwszej połowie 2001). Koncern umocnił zajmowaną pozycję lidera w Słowenii (26,2% rynku, +4,6 punktu) i w Chorwacji (21,1%, +1,7 punktu). Pozycja marki uległa również znaczącej poprawie w Polsce (10,2%, +2,7 punktu), Czechach (7,1%, + 2,4 punktu) i Słowacji (9,8%, +0,1 punktu) – we wszystkich trzech krajach koncern Renault uplasował się na drugiej pozycji w rankingu marek. W Rumunii Renault jest liderem wśród importowanych marek i zajmuje trzecie miejsce na rynku dzięki sprzedaży 3864 pojazdów (+21%), co daje 7,4% udziału w rynku.
Osiągnięte wyniki można wyjaśnić między innymi sukcesem Clio (11.304 pojazdów, +14%), Mégane (10.612 pojazdów, +6,1%) i Laguny (5.204 sztuki, + 557%).
W Europie Wschodniej i Rosji sprzedaż Renault wzrosła o 11,5% w stosunku do pierwszego półrocza 2001. W Rosji sprzedaż marki wzrosła o 65% do poziomu 3758 sztuk (wobec 2277 w pierwszym półroczu 2001), w szczególności dzięki sukcesowi Clio Symbol – trójbryłowej wersji Clio (49,3% sprzedaży na koniec czerwca).
W Turcji koncern Renault zdobył 13,9% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych pomimo panującego na nim głębokiego kryzysu ( 40,3%). Dzięki sukcesowi 2. fazy Clio Symbol (8% udziału w rynku), odmłodzonej gamie i prężnej sieci handlowej Renault umiejętnie stawia czoła kryzysowi i optymistycznie patrzy w przyszłość. Łącznie koncern Renault sprzedał w pierwszym półroczu 2002 - 7274 pojazdy, wobec 21.655 w analogicznym okresie roku 2001.
W Ameryce Łacińskiej sprzedaż marki spadła od początku roku o 12,7% z powodu ostrej bessy na rynku argentyńskim i brazylijskim, pomimo zwiększenia udziału w obu rynkach. W Brazylii utrzymuje się on na stabilnym poziomie 4,7% pomimo 18%-go spadku, jaki wystąpił na rynku samochodów osobowych i dostawczych. Na przeżywającym kryzys rynku argentyńskim (-43,7% w stosunku do 2001), koncern Renault umocnił zajmowaną pozycję lidera zdobywając 20,3% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych (wzrost o 1,2 punktu). Renault stawia więc z powodzeniem czoła kryzysowi, a jego sprzedaż od stycznia 2002 osiągnęła 12.912 sztuki (-40%).
Renault osiągnął również sukces w krajach Paktu Andyjskiego : w Kolumbii marka sprzedała 6855 pojazdów (wobec 4727, +45%), co daje 21,2% szacowanego rynku.
W Meksyku koncern Renault umocnił swoją pozycję sprzedając 6034 pojazdy (wobec 779, +675%). Duży sukces odniosło Clio 1.6 produkowane na miejscu (podobnie jak Scénic) w zakładach Nissana od lutego 2002. Model ten stanowi 48% sprzedaży marki.
W Azji Pacyfiku sprzedaż marki wzrosła o 69% do poziomu 9409 pojazdów.. Marka zwiększyła również sprzedaż w Chinach (+207% w stosunku do pierwszego półrocza 2001). Marka powróciła także w 2001 roku na rynek australijski, gdzie sprzedała w 2002 roku 2 639 pojazdów.
Po uwzględnieniu wyników Renault Samsung Motors, sprzedaż Renault wzrosła w tej strefie o 80,5%, osiągając w pierwszym półroczu 2002 roku 62.847 pojazdów.
W Afryce i na Środkowym Wschodzie sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych Renault spadła o 7,5%. Sytuacja jest tu bardzo zróżnicowana w zależności od rynku : na skutek załamania rynku w Afryce Południowej spadek sprzedaży koncernu wyniósł 31%, natomiast w Algierii marka odnotowała rekordową sprzedaż w ciągu 6 miesięcy wynoszącą 9293 samochody (wobec 5278 poprzednio, +76,1%) i dzięki udziałowi 27,8% zajmuje pierwsze miejsce na rynku biorąc pod uwagę jego szacowaną wielkość. 70% sprzedaży marki stanowi Clio (i jego wersja trójbryłowa).
<strong>Zwiększenie znaczenia nowych marek Koncernu</strong>
Renault Samsung Motors, która na jesieni będzie świętowała drugą rocznicę rozpoczęcia działalności, kontynuuje dynamiczny wzrost na rynku koreańskim, zwiększając swój wkład w międzynarodowy rozwój Koncernu. W pierwszym półroczu 2002 sprzedaż tej marki wyniosła 53.546 sztuk, co daje wzrost o 82,3% w stosunku do pierwszej połowy 2001 roku. Ten doskonały wynik został osiągnięty dzięki jednemu modelowi SM5 (segment D), który znacznie przekroczył stawiane mu początkowo cele zdobywając 3. miejsce na rynku koreańskim. Na jesieni oferta marki wzbogaci się o model SM3 (segment C).
Po stabilnym roku 2001 Dacia odnotowała od początku bieżącego roku wzrost sprzedaży o 6,8% (27.449 sprzedanych pojazdów). Wynik ten jest owocem restrukturyzacji i stałego ulepszania oferty przez markę.
<strong>Dwa nowe flagowe produkty w drugim półroczu 2002</strong>
W drugim półroczu 2002 Koncern Renault ma zamiar zwiększyć sprzedaż zarówno w Europie Zachodniej jak i na pozostałych rynkach. Do realizacji tego celu przyczyni się również dalszy wzrost Dacii i Renault Samsung Motors.
W drugiej połowie roku rynek europejski powinien się ustabilizować na wysokim poziomie ok. 16 mln pojazdów. W dążeniu do utrzymania pozycji lidera Renault może liczyć na bogatą i konkurencyjną gamę. Solidnym atutem są również nowe silniki wysokoprężne, stanowiące 41% sprzedaży marki, co daje wartość mixu przekraczającą o 6% średnią dla rynku europejskiego.
Ofertę Renault umocni odnowienie Espace’a i wprowadzenie nowej gamy Mégane na jesieni.
Espace IV powinien umocnić pozycję lidera zajmowaną przez Renault w tym segmencie rynku. W tym celu będzie musiał pozyskać lojalność przeważającej części obecnych klientów oraz zdobyć nowych nabywców, czułych na nowoczesną elegancję, wysoką jakość wykończenia, osiągi oraz doskonały poziom komfortu tego auta.
Nowy Mégane w wersji hatchback i coupe rozpocznie zaplanowany na bardzo krótki okres czasu proces wprowadzania bogatej gamy obejmującej 7 modeli, proponującej wyjątkowo szeroką ofertę wyposażenia i posiadającej mocną osobowość, która powinna pozwolić pozyskać na trwałe licznych klientów.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>