Wstrzymana sprzedaż Audi SQ5 w Europie
Poza egzemplarzami, które są dostępne na tzw. stoku, nie ma już możliwości kupna najmocniejszej odmiany Audi Q5. Przynajmniej na razie. Wg niemieckiego producenta wyczerpany został już limit produkcji tego modelu, jednak najprawdopodobniej przyczyna leży całkowicie gdzie indziej. Audi SQ5 w obecnej formie nie będzie spełniać norm emisji spalin wg nowych standardów WLTP, które zaczną obowiązywać od 1 września br.
Nowa procedura testowania spalania i emisji zanieczyszczeń WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) zacznie obowiązywać już 1 września br. i obejmie wszystkie nowe modele, które będą wprowadzane do sprzedaży na europejskim rynku. W porównaniu do obecnej procedury NEDC (New European Driving Cycle) różni się ona przede wszystkim tym, że pomiary są wykonywane podczas rzeczywistej jazdy, a nie w laboratoriach.
Nowe regulacje obejmą wszystkie nowe samochody wprowadzane na Stary Kontynent od 1 września br., nawet te, które zostały zamówione przed tą datą. W przypadku Audi SQ5, które jest produkowane w zakładach w Meksyku, oznacza to dodatkowy problem. Od zamówienia do dostarczenia gotowego egzemplarza topowego Audi Q5 mija bowiem co najmniej kilka tygodni. Stąd też decyzja o zawieszeniu sprzedaży już teraz.
Tym samym Audi SQ5 stało się kolejną "ofiarą" nowej procedury WLTP. Z powodu konieczności dostosowania się do nowych regulacji w zakresie pomiarów spalania i emisji zanieczyszczeń wycofano ze sprzedaży m.in. benzynowe odmiany BMW serii 7, BMW M3 oraz Mercedesy-AMG z silnikami V12. W przypadku SQ5 pocieszający może być fakt, że nie mówimy o całkowitym wycofaniu tego modelu ze sprzedaży, ale o jej czasowym zawieszeniu. Po dokonaniu odpowiednich modyfikacji model ten ma spełniać nowe normy emisji spalin. Niestety, dziś jeszcze nie wiemy, kiedy to nastąpi.
Póki co, zainteresowani tym modelem mogą co najwyżej wybrać spośród sprowadzonych już do Europy egzemplarzy. Liczba dostępnych aut jest jednak ograniczona.
Audi SQ5, z silnikiem 3.0 TFSI V6 o mocy 354 KM i maksymalnym momentem obrotowym 500 Nm, jest najmocniejszą odmianą niemieckiego SUV-a. Takie parametry silnika pozwalają modelowi SQ5 uzyskać prędkość 100 km/h w 5,4 s i rozpędzić się do 250 km/h.