Wschodnia Autostrada A2. Część w realizacji, reszta w przygotowaniu
Podstawowy szkielet dróg szybkiego ruchu w naszym kraju już powoli się dopełnia, ale nie będzie on w pełni gotowy bez wschodniej części autostrady A2. Właśnie poznaliśmy plany realizacji A-dwójki pomiędzy Białą Podlaską a granicą z Białorusią.
Dwujezdniowa, dwupasmowa trasa o długości 32 km przebiegać będzie po północnej stronie obecnej DK2 w woj. lubelskim przez tereny gmin: Biała Podlaska, Rokitno, Zalesie, Terespol. Powstanie jeden węzeł drogowy Dobryń.
Wykonawcą dokumentacji jest Multiconsult Polska, wartość zadania to ok. 5,7 mln zł, a czas realizacji to 11 miesięcy od dnia podpisania umowy (czyli do grudnia 2019 r.). Zadaniem projektanta będzie opracowanie dokumentacji zawierającej uszczegółowienia techniczne wskazane w decyzji środowiskowej (m.in.: zajętość terenu pod przyszłą autostradę) oraz przeprowadzenie szczegółowych badań warunków geologicznych.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem tej inwestycji w 2020 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę tego fragmentu A2 w formule „Projektuj i Buduj”, a rok później zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Prace budowlane zaplanowane zostały na lata 2022-2024.
Łączny koszt realizacji tej inwestycji wyniesie blisko 1,5 mld zł.
Autostrada A2 na wschód od Warszawy
Obecnie w realizacji znajdują się dwa odcinki autostrady A2 na wschód od Warszawy. Wykonawcą obu w trybie „Projektuj i Buduj” jest firma Polaqua. Odcinek pomiędzy węzłami Lubelska i Konik o długości 5,6 km będzie kosztował 214,2 mln zł, a od węzła Konik do obwodnicy Mińska Mazowieckiego (9,2 km) 323,5 mln zł. Planowane oddanie tych odcinków to II kw. 2020 r.
W przygotowaniu znajdują się natomiast dwa inne odcinki A2: od Mińska Mazowieckiego do Siedlec o długości 37,5 km, od Siedlec do Białej Podlaski (63,5 km). W realizacji jest koncepcja programowa na ich wykonanie. W obu przypadkach autostrada będzie budowana w latach 2022-2024 i fragmenty te będą kosztować odpowiednio 1,7 i 3 mld zł.