Wraz z nowymi samochodami marki Fiat
Inwestycje sięgające 2,6 miliardów euro w latach 2003 - 2005, 150 milionów euro rocznie przeznaczone na rozwinięcie sieci sprzedaży nie tylko we Włoszech, ale w całej Europie, a także 21 nowych wyrobów do końca roku 2005. Oto najważniejsze dane dotyczące planu wielkiego powrotu Fiata Auto
<strong>
Powrót na rynek już się rozpoczął
Inwestycje sięgające 2,6 miliardów euro w latach 2003 - 2005, 150 milionów euro rocznie przeznaczone na rozwinięcie sieci sprzedaży nie tylko we Włoszech, ale w całej Europie, a także 21 nowych wyrobów do końca roku 2005. Oto najważniejsze dane dotyczące planu wielkiego powrotu Fiata Auto, nad którym od wielu miesięcy pracują z determinacją ludzie należący do naszych Business Unit’ów.
</strong>
Chodzi tu o strategię szerokiego i rozbudowanego ożywienia sprzedaży, która koncentruje się nie tylko na reorganizacji ukierunkowanej w stronę poprawy jakości, ale i na nowych modelach, będących jedynym prawdziwym kluczem otwierającym przez markami Fiat, Lancia i Alfa Romeo “drzwi” do ich własnej klienteli. Ponadto ma na celu odzyskanie, w konkretnych modelach, wartości, które mają swoją własną historię, i które mogą zagwarantować, także w przyszłości, pozyskanie nowych klientów.
Dwa nowe modele zaprezentowane na Salonie w Genewie
Jeśli chodzi na przykład o Fiata, to za miesiąc, podczas Międzynarodowego salonu w Genewie, publiczność i dziennikarze będą mogli zobaczyć po raz pierwszy kompaktowy samochód przyszłości, produkt, który – ze względu na swoją wszechstronność i wyjątkowe cechy – wzbudzi zainteresowanie bardzo szerokiego kręgu potencjalnych nabywców: od osób poszukujących samochodu do swobodnej, doskonałej jazdy po mieście, po tych, którzy pragną samochodu o silnej osobowości, samochodu, który będzie ich chronił, prawie małego auta terenowego. Ponadto zostanie tam przedstawiona nowa propozycja dla segmentu samochodów jednobryłowych: chodzi o auto, które ze względu na wymiary wewnętrzne i zewnętrzne jest zbliżone do segmentu B, natomiast biorąc pod uwagę rozwiązania w środku, przestrzeń i dbałość o szczegóły, będzie w stanie wzbudzić zainteresowanie nie tylko nowej kategorii odbiorców, ale także kierowców do dnia dzisiejszego byli zainteresowani tylko samochodami jednobryłowymi należącymi do segmentu C. Te dwa pojazdy nie wyczerpują oczywiście propozycji nowej gamy Fiata. Dołączy do nich w najbliższych latach wiele innych modeli, które jednak wszystkie będą miały ogromne znaczenie, albowiem pozwolą marce podkreślić z mocą jej rolę, uznaną powszechnie przez wszystkich: producenta wyjątkowo kompetentnego w produkcji samochodów kompaktowych i bardzo wygodnych city car o nowoczesnej architekturze.
Nowe samochody kompaktowe ze stuletnim doświadczeniem
W nowych Fiatach należących do tej kategorii skupia się w istocie sto lat doświadczenia konstruktorskiego mającego na celu rozpowszechnienie w szerokim zakresie ulepszeń technicznych osiąganych w miarę upływu czasu w sektorze samochodowym. Znajdują w nich wyraz umiejętności stylistyczne i projektowe tworzące jedną całość: nowe pomysły dla większego ułatwienia i komfortu codziennej jazdy oraz racjonalizacji i obniżenia kosztów zdobyczy technologicznych.
Silnik Fire trzeciego tysiąclecia to diesel
Wersje na olej napędowy w dwóch nowych modelach są wyposażone we wręcz rewolucyjny silnik, który szerokiemu kręgowi odbiorców oferuje korzyści łączące się do tej pory jedynie z silnikami turbodiesel “Common Rail”; chodzi tu o lepsze relacje między osiągami a zużyciem paliwa i większe poszanowanie środowiska. Jest to silnik, który zaproponuje ponownie wielkiej publiczności jeszcze jedną, powszechnie uznaną umiejętność Fiata jako producenta doskonałych silników: niezawodnych, trwałych, nigdy się nie męczących. Potwierdzeniem tego faktu jest na przykład, jeśli chodzi o przedział silników benzynowych, wyprodukowanie ponad 12 milionów silników Fire od 1984r. do dzisiaj.
Silnik 1.3 Multijet 16v
Mowa oczywiście o jednostce napędowej 1.3 Multijet 16v, silniku “Common Rail” drugiej generacji, który można uznać za główny atut nowych Fiatów, ze względu na co najmniej trzy ważne powody. Przede wszystkim, ponieważ jest on przeznaczony jako wyposażenie kilku modeli, które mają przyczynić się do odbudowy Marki. Następnie, ponieważ jest pierwszym silnikiem wyprodukowanym przez Fiat-GM Powertrain, czyli spółkę joint-venture Fiata Auto i General Motors, która – między innymi – zamierza uczynić z niego swą silną broń, produkując go w ilości 500 000 rocznie. I w końcu, ponieważ stanowi kolejny etap sugestywnej historii technologicznej silników diesel. Kolejny ”skok jakościowy”, w którym – jeszcze raz - Fiat uczestniczy jako główny bohater. Tak samo, jak w roku 1988, po wprowadzeniu do sprzedaży Fiata Croma 1.9 TD i.d., pierwszego na świecie samochodu produkowanego seryjnie z silnikiem diesel z bezpośrednim wtryskiem. I jak w dziesięć lat później, po wprowadzeniu na rynek silnika 1.9 JTD, pierwszego z bezpośrednim wtryskiem wykonanego zgodnie z technologią “Common Rail”, którą stosują już wszyscy producenci.
Najmniejszy
Tak jak swego czasu silnik Fire, tak samo dzisiaj jednostka 1.3 Multijet 16v została zaprojektowana zgodnie z kryteriami maksymalnej racjonalizacji, wydajności i niezawodności. Czyli cech, które dla klienta finalnego oznaczają konkurencyjną cenę, doskonałe osiągi i wytrzymałość bez konieczności konserwacji. Lecz dodatkowo, w porównaniu z Fire, silnik 1.3 Multijet 16v mieści w sobie najnowocześniejszą technologię zawartą w bryle o długości niespełna 50 cm i wysokości 65 cm. Chodzi tu więc o najmniejszy diesel czterocylindrowy “Common Rail” z wszystkich dostępnych obecnie na rynku. Jako jedyny mieści w cylindrze o średnicy niespełna 70 mm sześć komponentów o “normalnych” wymiarach. Inaczej mówiąc, cztery zawory, wtryskiwacz i świecę żarową.
Najnowocześniejszy
Do rekordu miniaturyzacji, dzięki któremu może być montowany nie tylko w autach super kompaktowych z segmentu B, ale i w city car z segmentu A, nowy silnik dodaje jeszcze inną zaletę. A mianowicie fakt, że jest to silnik Multijet wielozaworowy, to znaczy JTD drugiej generacji, najbardziej zaawansowany z wszystkich silników diesel z bezpośrednim wtryskiem “Common Rail”.
Najmocniejszy
Pomimo naprawdę niewielkiej pojemności skokowej wynoszącej 1251 cm3, mały Multijet wychodzi zwycięsko z konfrontacji z wszystkimi pozostałymi “small diesel” wyposażonymi w turbinę o stałej geometrii, jakie obecnie są dostępne na rynku. Nawet tymi najbardziej wychwalanymi. Wśród silników na olej napędowy, których pojemność skokowa wynosi od 800 do 1500 cm3, jest silnikiem o najlepszych osiągach:
moc 41 kW/l i moment 144 Nm/l .
Najtrwalszy
Zwarty, wyszukany z punktu widzenia technologicznego, zdolny do najlepszych osiągów i praktycznie “for life”. Wystarczy wspomnieć, że silnik 1.3 Multijet 16v został zaprojektowany dla przebiegu do 250.000 km. Długa egzystencja, podczas której nie wymaga żadnej konserwacji części mechanicznych (nawet po 80.000 km, kiedy obowiązkowo wymieniany jest pasek klinowy). A wymiana oleju konieczna jest nie po 20. 000 km ale po 30.000 km. Oczywiście oleju o niskiej lepkości (a więc “fuel economy”) szanującego środowisko naturalne: w momencie jego wymiany, wyrzuca się jedynie wkład papierowy, a nie cały filtr.
Najczystszy
Silnik 1.3 Multijet 16v jest również silnikiem wysoce ekologicznym, ponieważ już dzisiaj spełnia limity emisji Euro 4, które zaczną obowiązywać w 2006r. Co więcej, jest jednym z niewielu silników na świecie, które mogą uzyskać taki wynik bez zastosowania nowoczesnego urządzenia do dodatkowego oczyszczania spalin takich jak pułapka cząsteczek. W sumie silnik całkowicie czysty: poziom emisji cząstek (odpowiedzialnych za pyły i drobne pyłki ) – na przykład – jest wręcz niższy od przewidzianego w przyszłej normie Euro 4.
Trudne wyzwanie
Celem było stworzenie silnika diesel o małych wymiarach, przeznaczonego do kompaktowych Fiatów nowej generacji. A więc silnika lekkiego i niewielkiego, a równocześnie 4 cylindrowego dla uzyskania cichej i równomiernej pracy. Ekonomicznego zarówno jeśli chodzi o zakup, jak i obsługę, a równocześnie wyszukanego technologicznie dla uzyskania jednocześnie niewielkiego zużycia paliwa, dobrych osiągów, niskiego poziomu głośności i poszanowania środowiska naturalnego.
Jest to w sumie wielkie wyzwanie projektowe podjęte przez techników Fiata.
Tak powstał silnik 1.3 Multijet 16v
Aby zrozumieć czego dokonali projektanci, dla sprostania temu wyzwaniu, trzeba sobie wyobrazić całą technologie zawartą w najnowszym silniku 1.3 Multijet: od urządzenia “Common Rail” wysokociśnieniowego z wielokrotnym wtryskiem i od 16 zaworów, po intercooler i komorę spalania o wyjątkowo wydajnym kształcie. Należy dodać tu układ ssący z kolektorem z tworzywa i kanałami dolotowymi. Jak również zmniejszenie masy i wymiarów silnika bez żadnej szkody dla doskonałości i jakości technicznej. W ten sposób powstał silnik 1.3 Multijet 16v.
Arcydzieło technologii w miniaturze
Wynikiem jest silnik, który (wyposażony) we wszystkie akcesoria waży tylko 130 kg; posiada małe wymiary i rozmieszczenie komponentów opracowane dla maksymalnego zmniejszenia gabarytu; gwarantuje te same korzyści, co większe jednostki, ponieważ nie został “zmniejszony”, lecz “zminiaturyzowany”, przy zachowaniu całej wyszukanej technologii .
Dlaczego Multijet jest lepszy niż Unijet
System Multijet zastosowany w małym silniku 1.3 16 zaworowym, jest wynikiem ewolucji zasady “Common Rail” przyjętej w silnikach JTD pierwszej generacji. W nowym silniku zastosowano najnowocześniejsze wtryskiwacze i najbardziej precyzyjny system sterowania (centralka elektroniczna) dla zrealizowania – w ciągu każdego cyklu silnika – większej ilości wtrysków w stosunku do obecnie wykonywanych dwóch. W ten sposób spalanie jest jeszcze bardziej kontrolowane, ponieważ kontrola ciśnień i temperatur osiąganych w komorze spalania jest bardziej precyzyjna i lepiej wykorzystywane jest powietrze wchodzące do cylindrów.
Korzyści dla klienta
Dla klienta, cała technologia mieszcząca się w małym silniku 1.3 Multijet 16v, przekłada się na wymierne korzyści w postaci zmniejszenia zużycia paliwa o około 10% w porównaniu do aktualnego 1.9 JTD o tej samej masie i ciężarze, i zmniejszenie emisji spalin o około 50% również w porównaniu z powyższym silnikiem. Nie mówiąc już o:
• mniejszej głośności (wyobraźcie sobie wybuchy w cylindrze porównywalne do uderzenia w bęben: cichsze są trzy uderzenia w mały bęben , niż jedno mocne w wielki);
• większy komfort: mniejsze masy kinetyczne oznaczają mniej drgań;
• miękkość i stopniowość jazdy związane z doskonałą progresją momentu (która z kolei jest zapewniona dzięki możliwości lepszej kontroli przez cały czas spalania );
• elastyczność i szybkość odpowiedzi silnika diesel, który przypomina coraz bardziej silniki benzynowe ze względu na szerszy zakres liczby obrotów (na przykład nie występuje już “odcięcie” paliwa po przekroczeniu 4000 obrotów/min).
• parametry ekologiczne pozwalające temu silnikowi na dalszą poprawę głównej zalety wszystkich jednostek napędowych diesel w aspekcie ekologicznym – zużycia paliwa - zmniejszając do minimum główną wadę, którą stanowi emisja cząstek.
• mniejsza głośność
• większy komfort
• miękkość i stopniowość jazdy
• elastyczność i szybkość odpowiedzi
• parametry przyjazne środowisku
W ślad za tradycją
Siła Fiata, przez całą długą historię jego istnienia, opierała się zawsze na dwóch elementach: umiejętności wprowadzania nowości do kategorii samochodów kompaktowych i poszukiwaniu nowych technologii i metod przemysłowych, nowych procesów, które umożliwiłyby tę operację. Bowiem wszystkie jego modele, które odniosły sukces, doceniono ze względu na ich praktyczność, dostępność ekonomiczną i kreatywność rozwiązań, umiejętność wyprzedzania czasów.
Wraz z małym silnikiem 1.3 Multijet 16v, Fiat odzyskuje na powrót, ze wzmożona siłą, te pozycję. Unijet, swego czasu, utorował drogę nowej generacji średnich i średnio-dużych silników diesel. Natomiast silnik 1.3 Multijet 16v został zaprojektowany tak, aby zapoczątkować tę sama rewolucję w segmencie samochodów kompaktowych i city car.
1988 - Croma TDI
1997 - Alfa 156 JTD
2002 - Alfa 156 / 147 1.9 JTD 16v 140 KM
2003 - 1.3 Multijet 16v
Półtora miliona małych silników diesel
Wszystkie dane szacunkowe mówią, że od dnia dzisiejszego do roku 2006 rynek silników diesel wzrośnie w bardzo znaczący sposób, przede wszystkim w przedziale małych jednostek napędowych. U podstaw tych przewidywań leży stwierdzenie, że diesel podoba się coraz bardziej, również w samochodach do jazdy po mieście. Przede wszystkim z powodu regularności działania i dużego momentu dostępnego przy niskiej prędkości obrotowej. Ponadto oferta dotycząca mniejszych silników w porównaniu z tymi aktualnymi, pokona również ostatnie bariery psychologiczne, związane z pojemnością skokową, sprzyjając w ten sposób przechodzeniu wielu klientów na silniki na olej napędowy.
Dzięki rewolucyjnemu silnikowi 1.3 Multijet 16v, Fiat jest gotów na zdobycie znaczącego udziału w rynku, do stworzenia którego sam się przyczynił, a którego wielkość szacuje się na półtora miliona jednostek rocznie.
Nowe wyroby dla nowego rynku
Silnik 1.3 Multijet 16v jest więc silnikiem rewolucyjnym, który zyska dodatkowo na atrakcyjności, ponieważ będzie montowany w zupełnie nowych modelach, potwierdzających wielką tradycje Fiata jeśli chodzi o samochody kompaktowe. Samochody o ogromnym appeal’u, które z jednej strony podążają za silnymi i gwarantującymi sukces tendencjami, a z drugiej są zgodne z historią i misją Fiata.
Nowy city-car będzie więc autem kompaktowym pod względem wymiarów (3,54 x 1,58 m), zaskakującym wygodą wnętrza, inteligentnym jeśli chodzi o rozwiązania takie jak nowe zrobotyzowane sprzęgło i skrzynia biegów oraz przycisk-funkcja “economy” dla maksymalnej oszczędności paliwa, ekonomicznym jeśli chodzi o cenę zakupu i koszty utrzymania, wyposażonym w : klimatyzator, ABS, ESP i nawigator satelitarny oraz przeźroczysty dach Sky-dome.
Nie gorszy jest drugi model, czyli prawdziwy jednobryłowy samochód bardzo przestronny w środku, o wymiarach zewnętrznych takich samych jak samochody należące do segmentu B.
Będzie to w rzeczywistości samochód ” nie mieszczący się w tradycyjnym podziale na klasy, zdolny także przyciągać klientów z innych przedziałów i w pewien sposób tworzyć nowy pod-segment. Aby to uczynić, stawia na nowoczesną i przyciągającą uwagę linię, pięć silników benzynowych i diesel, wyposażenie typu zrobotyzowana skrzynia biegów, sześć poduszek powietrznych i automatyczna klimatyzacja wielostrefowa.
Multijet: co się zmienia i dlaczego
Do niedawna ostatnią granicę w temacie silników na olej napędowy stanowiły silniki wykonane w technologii “Common Rail” unijet, które się tak nazywają, lecz w rzeczywistości do komory spalania następują dwa a nie jeden wtrysk paliwa: pierwszy, początkowy mniejszy, a drugi główny większy. Dzisiaj jest już inaczej, ponieważ technicy z Fiat-GM Powertrain stworzyli silniki “Common Rail” drugiej generacji typu multijet, to znaczy z wielokrotnym wtryskiem (od 3 do 5).
Zasada działania obydwu systemów jest taka sama. Już w Unijet, pierwszy wtrysk podwyższa temperaturę i ciśnienie w cylindrze, umożliwiając w ten sposób – w chwili głównego spalania – lepszą efektywność. Ponieważ wtrysk główny można podzielić na kilka mniejszych wtrysków, ilość oleju napędowego spalana w cylindrze pozostaje taka sama, przy równoczesnym bardziej stopniowym i kompletnym spalaniu. Dzięki czemu następuje ograniczenie głośności spalania, emisji spalin i wzrost osiągów.
Silniki “Common Rail” multijet różnią się więc zasadniczo od “common rail” unijet dwoma komponentami: wtryskiwaczami i centralką elektroniczną, która nimi steruje. Do zwiększenia liczby wtrysków potrzebne były wtryskiwacze zdolne skrócić czas pomiędzy jednym wtryskiem, a drugim: cel został osiągnięty, a czas skrócony o cały jeden rząd wielkości z 1500 do 150 mikrosekund. Niezbędne było również zredukowanie minimalnej wtryskiwanej ilości : która zmniejsza się z około 2 do poniżej 1 milimetra sześciennego. Oprócz tego potrzebna była “inteligentniejsza” centralka, to znaczy taka, która potrafi ciągle dostosowywać logikę wtrysku do zmieniających się trzech parametrów: liczby obrotów wału korbowego silnika, momentu wymaganego przez kierowcę w danym momencie i temperatury płynu chłodzącego.
I rzeczywiście, podczas gdy nowy silnik 1.3 Multijet 16v pracuje, centralka stale dostosowuje schemat i liczbę wtrysków (a nie tylko ilość wtryskiwanego oleju napędowego). Kiedy temperatura wody nie przekracza 60°C, a żądany moment jest niewielki, następują w bardzo krótkich odstępach czasu dwa małe i jeden duży wtrysk,. W miarę wzrostu momentu następują już tylko dwa wtryski: jeden mały i jeden duży. A w przypadku wysokiej liczby obrotów i dużego wymaganego momentu, następuje tylko jeden wtrysk. Przy temperaturze wody powyżej 60°, sytuacja znowu się zmienia i, aby zredukować do minimum emisję spalin, schemat wtrysków jest następujący: jeden mały, jeden duży, jeden mały.
Szczegółowe informacje dotyczące silnika 1.3 Multijet 16v
1.3 Multijet 16v jest to silnik z 4 cylindrami w rzędzie o pojemności skokowej 1.251 cm3,
o średnicy wewnętrznej wynoszącej zaledwie 69,6 mm i “ długim” skoku równym 82 mm. Na jeden cylinder przypadają cztery zawory, napędzane bezpośrednio przez podwójny wałek rozrządu w głowicy. Maksymalna moc wynosi 51 kW przy prędkości obrotowej wynoszącej 4000 obrotów/min (70 KM) a osiągany moment wynosi 180 Nm przy prędkości obrotowej 1750 obrotów/min.
Wśród cech konstrukcyjnych wyróżniających nowy silnik należy wymienić rozrząd z łańcuchem z dźwigniami zaworowymi (rozwiązanie “for life”), popychacze hydrauliczne, żeliwny korpus z aluminiowym dolnym segmentem, aluminiowa głowica, wał korbowy i korbowody ze stali.
Wyjątkowość architektury głowicy cylindrów stanowi kształt kanałów dolotowych o dużej przepustowości, które umożliwiają optymalne mieszanie paliwa pomimo zmniejszonej średnicy cylindra.
Układy zasilania i spalania zostały zaprojektowane do pracy przy bardzo wysokim ciśnieniu, sięgającym 1400 bar dla oleju napędowego w akumulatorze paliwa („rail”) i 160 bar dla gazów w cylindrze.
Doładowanie silnika 1.3 Multijet 16v gwarantuje turbosprężarka z zaworem "waste gate" i "intercooler", a wkrótce dostępna będzie także wersja o zmiennej geometrii, pozwalająca osiągać jeszcze większą moc i moment.
Silnik 1.3 Multijet 16v, posiada ponadto urządzenie EGR sterowane elektronicznie oraz urządzenie do chłodzenia spalin.
Rynek silników “small diesel”
Dawno, dawno temu był sobie silnik diesel, uważany przez wszystkich za zbyt “brudny”, głośny i “dyszący” w porównaniu do swojego kuzyna benzynowego. Dlatego też silnik na olej napędowy wybierali tylko ci, którzy ze względów zawodowych pokonywali dziesiątki tysięcy kilometrów rocznie; ci, którzy byli gotowi kupić samochód o pojemności skokowej powyżej 2000 cm3; ci, którzy zadawalali się nie najlepszymi osiągami i wizerunkiem . Jedyna korzyścią była oszczędność paliwa.
Potem, w 1997r. na rynku pojawił się pierwszy samochód na świecie z bezpośrednim wtryskiem “Common Rail”: Alfa 156 1.9 JTD. Brzydkie kaczątko przemieniło się w pięknego łabędzia. Bowiem dzięki rewolucyjnemu układowi opracowanemu przez ośrodek badawczy Fiat i produkowany na skale przemysłową przez Bosch diesel uzyskał średni wzrost osiągów o 12% i średnie zmniejszenie zużycia paliwa o 15%. Nie licząc mniejszej głośności i emisji spalin.
W ten sposób sukces został zapewniony. Od tamtej pory wszyscy producenci stosują nowy układ zasilania, który uniezależniał ciśnienie wtrysku oleju napędowego od prędkości obrotowej, a sterowanie nim powierzał centralce elektronicznej. Przy takim popycie i ofercie wzrósł oczywiście udział silników diesel w ogólnej liczbie sprzedanych samochodów, który w niespełna pięć lat podwoił się : z 20 do około 40%.
W sumie ogromny sukces handlowy, który wzrastał wraz z poprawą wizerunku silników diesel, postrzeganych dzisiaj przez klientów jako jednostki pracujące cicho tak samo jak benzynowe, jednak bardziej elastyczne i zapewniające przyjemną jazdę przy niskiej prędkości obrotowej, zdecydowanie ekologiczne i wydajniejsze jeśli chodzi o stosunek osiągi – zużycie paliwa. Potwierdza to ich rozpowszechnienie się we wszystkich segmentach, również samochodów luksusowych i sportowych.
Obecnie silnik na olej napędowy 1.3 Multijet 16v, stanowi kolejny krok naprzód w podboju rynku, gotowy na zdobycie również samochodów kompaktowych a nawet city car z segmentu A. Również dzięki małej pojemności skokowej i niewielkiemu ciężarowi, ograniczonej emisji spalin i korzystnemu stosunkowi pomiędzy osiągami a zużyciem paliwa udział diesel wciąż wzrasta w zdecydowany sposób także w niskich segmentach: w 1997r. wynosił 5%, a dzisiaj prawie 20%, natomiast w następnych trzech latach powinien osiągnąć 30-40%.
Dla tego rodzaju silników oznacza to, że w najbliższych latach rynek, według szacunków – zakupi w szybkim tempie 1.500.000 jednostek. W tej liczbie małe Fiaty, wyposażone w nowoczesny silnik 1.3 Multijet 16v będą mogły uzyskać znacząca pozycję. Ponieważ, jeśli prawdą jest to, co wykazała historia silników diesel, że produkt tworzy rynek, to Fiat jeszcze raz jest głównym bohaterem zmian, gotowym włączyć się ze swoimi własnymi modelami w nowy trend, do którego stworzenia się przyczynił.
Silniki diesel z bezpośrednim wtryskiem: historia tworzona przez Fiata
Wraz z opracowaniem układu Multijet, koncern Fiata zdobywa nowy, ważny prymat na polu silników diesel. Wynik ten był możliwy dzięki ogromnej wiedzy nagromadzonej w tej dziedzinie od 1988r., kiedy powstał Fiat Croma TDI, pierwszy na świecie samochód z silnikiem diesel z bezpośrednim wtryskiem. Jak na tamte lata rezultat naprawdę doskonały, pierwszy istotny krok naprzód silników na olej napędowy w kierunku większej efektywności spalania.
Dzięki takiemu rozwiązaniu technicznemu, stosowanemu później przez innych producentów, samochody diesel mogły zagwarantować równocześnie większe osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Pozostawał jeden problem: nadmierna głośność silnika przy niskiej prędkości obrotowej.
I to właśnie tutaj rozpoczyna się historia Unijet lub dokładniej, opracowanie bardziej nowoczesnego układu bezpośredniego wtrysku, który potrafi drastycznie zmniejszyć nadmierną głośność spalania. Te poszukiwania w kilka lat później doprowadziły do stworzenia Unijet, uzyskując w między czasie również inne istotne postępy w zakresie osiągów i zużycia paliwa.
Istniały tylko dwie możliwości rozwiązania problemu: zadowolić się biernym działaniem a więc wyizolować silnik dla uniemożliwienia rozprzestrzeniania się fal dźwiękowych, lub działać w sposób czynny dla usunięcia przyczyny hałasu u źródła, opracowując układ wtryskowy zdolny obniżyć poziom głośności spalania.
Wybierając tę drugą drogę, technicy z koncernu Fiata skupili poszukiwania od razu na zasadzie "Common Rail", odrzucając, po uważnej analizie, inne układy wtrysku wysokociśnieniowego. Układy te bowiem nie pozwalały ani na sterowanie ciśnieniem niezależnie od prędkości obrotowej i obciążenia silnika, ani ten na wstępny wtrysk, które są właśnie mocnymi punktami technologii Unijet.
Zasada teoretyczna, będąca efektem pracy badaczy z Uniwersytetu w Zurychu, nigdy wcześniej nie stosowana w samochodach, była prosta i genialna zarazem. Tłocząc olej napędowy do zbiornika generowane jest w nim ciśnienie, i działa on jak akumulator hydrauliczny ("rail"), co oznacza rezerwę paliwa pod ciśnieniem gotową do wykorzystania.
W trzy lata później, w 1990r., zrodziła się inicjatywa wstępnej industrializacji układu Unijet opracowanego przez Magneti Marelli, Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Fiata i Elasis w oparciu o zasadę "Common Rail". Etap ten zakończył się w 1994r., kiedy Fiat Auto zadecydował o wyborze partnera o największej wiedzy w sektorze układów wtryskowych do silników diesel. Projekt został wtedy powierzony firmie Robert Bosch w części końcowej prac, to znaczy w zakresie zakończenia rozwoju i industrializacji.
Tak oto, po jedenastu latach od premiery Fiata Croma TDI, w październiku 1997r. pojawia się na rynku następny rekordowy samochód: Alfa 156 JTD wyposażony w rewolucyjny silnik turbodiesel, gwarantujący do tej pory niewyobrażalne wyniki.
Samochody posiadające ten silnik są niewiarygodnie ciche, doskonale reagujące na równi z silnikami benzynowymi, lecz w stosunku do analogicznych silników z komorą wstępnego spalania, gwarantują osiągi lepsze o12 %, a zużycie paliwa mniejsze o 15%.
Sukces Alf 156 z silnikiem JTD nastąpił natychmiast, a wkrótce silnik ten zaczęto montować w innych modelach Fiata Auto, jak i modelach innych producentów samochodowych, stosujących podobne jednostki napędowe.
Następnie przyszła kolej na drugą generację silników JTD, z wielokrotnym wtryskiem i 16 zaworami, które zadebiutowały jesienią ubiegłego roku na Salonie w Paryżu w wersji 1.9 JTD montowanej w Alfie 156 i Alfie 147.
Teraz rodzina powiększyła się o mały silnik 1.3 Multijet 16v.
<strong>Źródło: Fiat Poland</strong>