Wizja motoryzacji bez kierowcy wg Volkswagena
Wszystkie ostatnie większe targi motoryzacyjne są zdominowane przez modele z alternatywnymi źródłami napędu. Volkswagen jednak idzie o krok dalej. Koncepcyjny I.D. Vizzion jest wprawdzie autem o napędzie elektrycznym, ale jednocześnie pojazdem autonomicznym. I to w pełnym tego słowa znaczeniu. A to oznacza, że kierowca w tym aucie jest zupełnie niepotrzebny.
I.D. Vizzion jest kolejnym prototypowym modelem z rodziny I.D., który stanowi zapowiedź nowej submarki Volkswagena, w skład której będą wchodzić wyłącznie elektryczne modele. Pierwszy model I.D. ma się pojawić na rynku już w 2020 r., a zaprezentowany w Genewie model dołączy do niego dwa lata później. Do roku 2025 niemiecka marka zamierza mieć w swojej ofercie 15 w pełni elektrycznych modeli i sprzedawać co najmniej milion samochodów elektrycznych rocznie i stać się liderem rynku w dziedzinie e-mobilności.
Pokazany w Genewie model jest w pełni elektryczną limuzyną i będzie topowym modelem w rodzinie I.D. I.D. Vizzion powstał na nowej platformie modułowej dla pojazdów elektrycznych (MEB). Z zewnątrz jest tak duży jak Passat (5163 mm długości, 1947 mm szerokości, 1506 mm wysokości, 3100 mm rozstaw osi), ale w środku oferuje równie dużo miejsca co Phaeton. Do wykończenia jego wnętrza użyto materiałów najwyższej jakości. Ergonomiczna obsługa zapewnia jeszcze łatwiejszą mobilność. Podczas podróży pasażerowie mogą zdecydować jak chcą spędzić czas – relaksując się lub pracując. Wybór należy do nich.
Za napęd tego modelu odpowiadają dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 306 KM (przedni o mocy 102 KM i tylni 204 KM). Litowo-jonowe baterie o pojemności 111 kWh zapewniają zasięg tego elektrycznego modelu równy 665 km.
Model ten został przygotowany do w pełni autonomicznej jazdy (tzw. 5 poziom autonomiczności). Auto, krok po kroku, zwolni kierowcę z zadań, jeśli tylko będzie sobie tego życzył. W aucie nie ma więc kierownicy, pedałów czy standardowej deski rozdzielczej, co dodatkowo zwiększa przestronność kabiny tego prototypu. I.D. Vizzion ponadto będzie w pełni wykorzystywał sztuczną inteligencję do uczenia się zachowań kierowcy, rozpoznawania ich i odpowiednio szybkiego reagowania.
Wśród wielu nowinek technologicznych, I.D. Vizzion będzie posiadał m.in. system rozpoznawania twarzy kierowcy, co ma uniemożliwić uruchomienie silnika przez inną osobę. Obsługa większością urządzeń będzie się odbywać za pomocą gestów oraz głosem.