Większy ruch na polskich drogach
W minionym roku GDDKiA na zarządzanych przez siebie drogach krajowych przeprowadziła Generalny Pomiar Ruchu. Są już pierwsze wnioski z tych pomiarów, choć na szczegółowy raport dotyczący ruchu na polskich krajówkach musimy poczekać aż do jesieni.
Generalne Pomiary Ruchu są podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym w Polsce. Pozyskiwane na ich podstawie dane są niezbędne administracji drogowej dla realizacji zadań związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i planowaniem rozwoju sieci drogowej. Wyniki pomiarów ruchu są wykorzystywane m.in. do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg i przebudowie istniejących odcinków, czy opracowywania projektów organizacji ruchu. Dane te są wykorzystywane także przy podejmowaniu decyzji związanych z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg oraz ich priorytetów w sieci drogowej. Wyniki pomiarów wykorzystywane są w końcu także przez inne instytucje w realizowanych przez nie zadaniach, m.in. policję, samorządy, GITD, GUS, a nawet wyższe uczelnie czy jednostki naukowe.
Pierwszy kompleksowy pomiar ruchu na polskich drogach miał miejsce w 1926 r., zaś od 2000 r. generalne pomiary wykonywane są co pięć lat.
Ubiegłoroczny Generalny Pomiar Ruchu (GPR 2015) objął swym zasięgiem sieć dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA (w badaniu nie brały udziału drogi krajowe zarządzane przez miasta na prawach powiatu) o łącznej długości 18.022 km, podzielona na 1.952 odcinki pomiarowe. Dla każdego odcinka wyliczono następnie trzy główne parametry: średni dobowy ruch roczny, obciążenie ruchem sieci dróg krajowych w kraju i poszczególnych województwach oraz obciążenie ruchem sieci dróg krajowych z uwzględnieniem podziału na klasy techniczne.
Średni dobowy ruch roczny (SDRR) w 2015 roku na drogach krajowych wynosił 11.178 poj./dobę. Dla porównania, w 2010 r. SDRR wyniósł 9.888 poj./dobę. Obciążenie ruchem pojazdów wzrastało wraz ze wzrostem znaczenia dróg w układzie funkcjonalnym. Na drogach międzynarodowych SDRR w 2015 roku wynosił 20.067 poj./dobę (16.667 w 2010 r.), zaś na pozostałych drogach krajowych 7.614 poj./dobę (7.097 w 2010). Co ciekawe, w stosunku do poprzedniego pomiaru spadł SDRR dla rowerów. W ubiegłym roku dla wszystkich dróg krajowych wyniósł 34 poj./dobę,
podczas gdy pięć lat wcześniej wynosił on 45 poj./dobę.
Największy SDRR został zanotowany na drogach województwa śląskiego (20.017), następnie małopolskiego (14.580) i łódzkiego (13.415). Najmniejszy ruch odnotowano w województwach warmińsko-mazurskim (6.133), podlaskim (7.082) i zachodniopomorskim (7.954).
W 2015 roku występowała duża koncentracja ruchu na wybranych drogach krajowych. Drogi o długości 2700 km (w tym 1880 km dróg klasy A i S), stanowiące tylko 15% sieci dróg krajowych, przenosiły aż 40% pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych. Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych (ruch powyżej 100 tys. poj./dobę) były trasa S8 w Warszawie, droga ekspresowa S86 na odcinku Sosnowiec-Katowice oraz autostrada A4 na odcinku przejścia przez Katowice.
Program budowy dróg szybkiego ruchu przyniósł pierwsze efekty w postaci zmniejszenia się o ponad 400 km długości dróg jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15 tys. poj./dobę, co przekłada się bezpośrednio na poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że 40% pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych jest obecnie przenoszone głównie przez autostrady i drogi ekspresowe.
Największy wzrost ruchu zanotowano dla samochodów ciężarowych z przyczepami, samochodów osobowych oraz motocykli, odpowiednio o 18%, 17% i 15%. Dla samochodów ciężarowych bez przyczep, autobusów i ciągników rolniczych odnotowano spadek ruchu, odpowiednio o 13%, 10% i 9%.