Wartość Fiata Punto
Kupiło go pięć milionów Europejczyków. Nagrodami obsypało dwadzieścia pięć międzynarodowych komisji sędziowskich. Oto najważniejszy wyróżnik Fiata Punto, dowód tożsamości prawdziwego bestsellera.
<strong>
Kupiło go pięć milionów Europejczyków. Nagrodami obsypało dwadzieścia pięć międzynarodowych komisji sędziowskich. Oto najważniejszy wyróżnik Fiata Punto, dowód tożsamości prawdziwego bestsellera.
</strong>
Ponadto model ten potwierdza pozycję Fiata jako uznanego przez wszystkich lidera w segmencie B. Pozycję, którą producent zamierza utrzymać również w przyszłości.
Tajemnica powodzenia Punto tkwi w jednej skromnej maksymie: słuchać klienta i tworzyć wyrób w oparciu o jego pragnienia. W odpowiedzi na pierwsze i najważniejsze żądanie każdego nabywającego samochód klienta Fiat Punto oferuje przede wszystkim “wartość”. To właśnie ona stanowi największy atut tego modelu, zdobywcy silnej pozycji w przedziale rynkowym, w którym w latach 1999 – 2002 pojawiło się aż 12 nowych samochodów.
Konkurencja jest oczywiście bezwzględna, gotowa walczyć wszelkimi dostępnymi środkami. A mimo to Fiat Punto nigdy nie ustąpił jej pola, rywalizując o najwyższe miejsca i oferując zawsze coś więcej: bezpieczeństwo, odpowiednie wyposażenie, właściwe wyważenie osiągów i zużycia paliwa, nie zapominając przy tym o ciągłym poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań.
Najlepszym potwierdzeniem powyższego jest poziom sprzedaży tego modelu, wprowadzonego na rynek w 1999 r. Nowy Fiat Punto powtórzył bowiem sukces handlowy swojego poprzednika: w Europie każdego roku sprzedaje się blisko pół miliona tych samochodów, a w roku 2000 zarejestrowano prawdziwy rekord – ponad 543.000 sztuk.
Również i dziś Punto plasuje się w ścisłej czołówce modeli najchętniej wybieranych przez Europejczyków. W roku 2002 we Włoszech wciąż był najlepiej sprzedającym się samochodem: ponad 208 tysięcy sztuk, czyli trzykrotnie więcej od poziomu osiągniętego przez najlepszą konkurencję.
W Polsce sprzedano dotychczas (w latach 1994-2002) 123.034 szt. tych samochodów, a w r.2002 model ten był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów na naszym rynku (3 miejsce w klasyfikacji modeli).
Słowem Fiat Punto naprawdę się podoba i to z wielu powodów.
Przede wszystkim ze względu na zależność pomiędzy osiągami a zużyciem. Klient europejski bardzo sobie bowiem ceni szeroki wybór dostępnych silników oraz ich walory: od oszczędnego 1.2 8v po bardziej prężny 1.2 16v, od tradycyjnego 1.9 D po rewolucyjny 1.9 JTD o mocy 85 KM oraz, najlepszy z całej gamy, potężny 16-zaworowy 1.8 o mocy 130 KM. W rzeczy samej, jest to oferta, która jest w stanie spełnić nawet najbardziej różnorodne wymagania.
Podoba się również ze względu na poziom wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa: należy do tych nielicznych samochodów ze swojego przedziału, które mogą posiadać nawet do sześciu poduszek powietrznych, i które z doskonałym wynikiem przeszły testy EuroNCAP – w tych ostatnich kompaktowy Fiat zdobył cztery gwiazdki. Co więcej, projektując Punto wzięto pod uwagę wiele możliwych konfiguracji zderzenia, przystosowano je także do surowych standardów amerykańskich i japońskich. W taki oto sposób powstał samochód zawsze bezpieczny i niezawodny w każdej sytuacji.
Ponadto model ten jest uznawany za inwestycję długoterminową: rzeczywiście, w porównaniu z najlepszą konkurencją po półtorarocznym użytkowaniu utrzymuje jedną z najwyższych wartości na rynku aut używanych. W Polsce jest wręcz jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów na tym rynku .Jest to również zasługa awangardowego wyposażenia i zastosowania wyszukanych rozwiązań technologicznych. Wiele nowatorskich urządzeń zostało zresztą wprowadzonych do tego przedziału rynkowego właśnie w Fiacie Punto. Przykładowo w roku 1999 w modelu tym zaproponowano, po raz pierwszy w segmencie B, silnik JTD “Common Rail”, a obecnie samochód ten należy do nielicznej grupki aut wyposażonych w nawigator z Travel Guide, system wspomagania układu kierowniczego “Dualdrive” oraz siedmiobiegową skrzynię biegów Speedgear.
Poza tym Fiat Punto oferuje doskonałą przyczepność do drogi, gwarantowaną przede wszystkim przez zawieszenia, zaprojektowane w taki sposób, aby pochłaniać i redukować drgania spowodowane nierównościami nawierzchni, jak również przez odnowioną “oś skrętną”, która, dzięki swojej sztywności, poprawia stabilność samochodu.
Doskonałą wytrzymałość i stabilność samochodu produkowanego seryjnie potwierdza Punto Abarth Rally, którym Paolo Andreucci wygrał w roku 2002 Mistrzostwa Włoch Rally Super 1600. W rzeczy samej auto to jest tylko nieznacznie zmodyfikowaną wersją modelu podstawowego. W tym roku walory wersji sportowej Punto wypróbuje polska załoga Damian Jurczak/Ryszard Ciupka ,
startując w Punto Abarth Super 1600 – Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski
Fiat Punto jest ceniony także za komfort i przestronne wnętrze, czego dowodem są parametry wielkości kabiny i pojemności bagażnika, jedne z najwyższych osiągalnych w tym segmencie.
Ponadto każdy klient może mieć swoje własne Punto, wersję, która najbardziej odpowiada jego indywidualnym wymaganiom. Gama tego modelu jest jedną z najbardziej bogatych i kompletnych w tym segmencie. Do wyboru jest bardzo wiele wersji, będących kombinacjami dwóch odmiennych stylistyk (wersja 3 i 5 drzwiowa), pięciu silników (1.2 8v - 1.2 16v - 1.8 16v - 1.9 D - 1.9 JTD), dwóch mechanicznych skrzyń biegów (5- lub 6-biegowej), automatycznej sekwencyjnej skrzyni biegów ( 6 lub 7 przełożeń), dziewięciu typów wyposażenia (Actual, Active, Dynamic, Sound, Class, Emotion, Sporting , HGT i Abarth) i 11 kolorów nadwozia, z których każdy posiada dwa różne odcienie poszyć wewnętrznych.
W osobnym pliku dołączonym do tej informacji, znajdziecie Państwo, oprócz wyposażenia i kolorystyki, także poszczególne wersje silnikowe dostępne na naszym rynku w regularnej ofercie, inne wersje są natomiast dostępne na indywidualne zamówienie.
I właśnie obszerność tej oferty jest kolejnym z czynników zachęcających do zakupu. Uzupełnia ją również szeroki wachlarz usług towarzyszących klientowi przez cały cykl użytkowania pojazdu: od dostosowanych do indywidualnych potrzeb planów kredytowania po ubezpieczenie zawierane już u Dealera, od dwuletniej gwarancji, obejmującej pomoc drogową, po rozbudowaną sieć punktów sprzedaży i serwisowych na terenie całego kraju.
Ponadto model ten może się porównywać na wielu rynkach europejskich, niejednokrotnie z dużym powodzeniem, z samochodami należącymi do wyższego segmentu. Dowodem na to jest chociażby mix sprzedaży we Włoszech w roku 2002, który dzieli się w następujący sposób: 54% klientów wybiera wyposażenie ELX, przy czym procent ten dochodzi nawet do 62%, jeśli weźmie się pod uwagę również wersje najbogatsze (HLX, Sporting i HGT); a 17% kierowców wybiera diesel (wynik, na który wpływa oczywiście przede wszystkim wersja JTD). Na rynku polskim natomiast najwiekszym powodzeniem cieszyła się w ub. roku wersja Active, którą wybrało 57% klientów.
Dobrze opracowany projekt podstawowy, elastyczność w dostosowywaniu się do różnorodnych wymogów i oczekiwań, żywotność samochodu, który potrafił wyprzedzić czasy i zdobyć pięć milionów klientów w całej Europie.
Największym atutem Fiata Punto jest więc wartość, przejawiająca się na wiele różnych sposobów.
Przyjrzyjmy się im dokładniej.
Bezpieczeństwo najwyższej klasy
Fiat Punto jest bezwzględnie jednym z najbezpieczniejszych samochodów. Potwierdzają to na przykład cztery gwiazdki zdobyte podczas surowych testów EuroNCAP. Potwierdza to sześć poduszek powietrznych, w które może być wyposażony: jedna od strony kierowcy, jedna od strony pasażera, dwie boczne i dwie kurtyny. Takim poziomem ochrony mogą się poszczycić tylko nieliczne samochody z tego segmentu. Warto dodać, że Fiat Punto był w swoim przedziale rynkowym jednym z pierwszych modeli, w którym zaproponowano stalową klatkę ochronną o wysokiej wytrzymałości.
Uzupełnienie wyposażenia Fiata Punto stanowią urządzenia związane z bezpieczeństwem czynnym, takie jak ABS z EBD oraz, w wersji HGT, najnowocześniejszy system kontroli trakcji TCS (Traction Control System).
Silniki, w jakie wyposaża się Punto, należą do najbardziej cenionych w tym segmencie. Mówią to sami klienci, którzy ze względu na doskonały stosunek pomiędzy zużyciem paliwa a osiągami wolą je nawet od tych montowanych w nowszych modelach,. I nieprzypadkowo jest to pierwszy powód zakupu. Zacznijmy od sprawdzonego i niezawodnego silnika Fire 1.2 8v, który wyróżnia się w swojej klasie dwoma parametrami. Przede wszystkim 5,7 litra na sto kilometrów w cyklu mieszanym, jeden z najlepszych wyników w tej kategorii. Poza tym 14,3 sekundy na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h, co stanowi najlepszy czas wśród silników tej klasy montowanych w samochodach bezpośrednich konkurentów. Doskonałymi osiągami może się również poszczycić 16-zaworowy silnik 1.2: prędkość maksymalna 172 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 sekundy (w wersji Sporting nawet 10,9 sekundy, dzięki krótkim przełożeniom skrzyni biegów). Są to jedne z najlepszych wyników w tym segmencie i to przy niewielkim zużyciu paliwa: 6 litrów/100 km w cyklu mieszanym.
Listę silników benzynowych zamyka 16-zaworowy 1.8, plasujący się na samym szczycie gamy Fiata Punto i szczycący się najlepszymi osiągami: przyspieszenie 0-100 km/h następuje w 8,6 sekund a maksymalna prędkość wynosi 205 km/h.
Na osobną wzmiankę zasługuje silnik 1.9 JTD, protoplasta rewolucyjnej technologii “Common Rail”. Jest to silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, zaprojektowany w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Fiata i po raz pierwszy zamontowany w roku 1999 w Punto, które tym samym zyskało historyczny tytuł pierwszego w swoim segmencie modelu z silnikiem JTD. Prymat ten potwierdza skłonność Fiata Auto do udostępniania wszystkim zainteresowanym, często dużo wcześniej niż konkurencja, najlepszych i nowatorskich rozwiązań jednostek napędowych. A korzyści stąd płynące dla klienta są oczywiste: w cyklu mieszanym, zużywając 49 litrów oleju napędowego, Punto 1.9 JTD może przejechać tysiąc kilometrów, osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 12,2 sekund (11,8 w wersji Sporting).
Inwestycja długoterminowa
Fiat Punto jest autem o wielkiej wartości, czymś w rodzaju inwestycji długoterminowej. Jak wykazują dane, po półtorarocznym użytkowaniu model ten utrzymuje jedną z najwyższych wartości zbytu w porównaniu z konkurencją z segmentu B.
Nie tylko. Samochód ten można również dobrze sprzedać na rynku aut używanych, co jest zasługą doskonałego stosunku między zużyciem paliwa a osiągami, wspaniałego poziomu bezpieczeństwa biernego i czynnego, zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych i wielu urządzeń specjalnych (te ostanie opisane są w kolejnych punktach).
Tak, jak wszystkie samochody Fiata również i Punto cieszy się pełną dwuletnią gwarancją.
Niezależnie od wyboru klient może liczyć na samochód w doskonałym stanie technicznym, bezpieczny, zaprojektowany zgodnie z normami ochrony środowiska i przeznaczony do długiego użytkowania. O to ostatnie ma dbać sieć obsługi Fiata: w Polsce istnieje około 360 autoryzowanych stacji obsługi i warsztatów blacharskich , które zapewniają pomoc wykwalifikowanego i doświadczonego personelu oraz zastosowanie wyłącznie oryginalnych części zamiennych, objętych roczną gwarancją.
Przyczepność do drogi i stabilność
Fiatem Punto kieruje się z przyjemnością, ponieważ szybko reaguje na ruch kierownicą i zapewnia maksymalny komfort w kabinie. Swoje powodzenie samochód ten zawdzięcza przede wszystkim zawieszeniom: w przedniej części znajduje się klasyczna kolumna Mc Pherson, natomiast konfiguracja tylna składa się z “belki skrętnej”, rozwiązania, które Fiat jako pierwszy “odkrył na nowo”, zmodernizował i wprowadził na powrót do tego segmentu właśnie w Punto.
Powyższa architektura łączy w sobie wytrzymałość, lekkość i ograniczone wymiary.
A równocześnie, dzięki swoim własnościom, zapewnia doskonałą stabilność: na przykład podczas skrętu koła wykonują kontrolowany skręt, który zwiększa stabilność samochodu. Co więcej,
w odróżnieniu od innych aut, w których stosuje się “belkę skrętną”, w Punto element ten jest umieszczony pod podłogą, dzięki czemu zwiększa się szerokość bagażnika.
Urządzenia do przekazywania informacji w podróży
Jako jeden z pierwszych samochodów w swoim przedziale rynkowym – i nadal jako jeden
z niewielu - Fiat Punto zaproponował w wyposażeniu gamy komputer pokładowy (dostepny od II poziomu wyposażenia wersjii Active), a na żądanie również system nawigacji satelitarnej .Pierwsze urządzenie dostarcza przydatnych informacji odnośnie pokonywanej trasy: średnie zużycie i średnia prędkość, liczba kilometrów, które można przejechać do kolejnego tankowania, czas przejazdu (od kiedy jest się w podróży). Z kolei drugi przyrząd za pomocą komunikatów wizualnych (piktogramów) i głosowych wskazuje kierowcy sugerowaną trasę przejazdu. Co więcej, aby dotrzeć do celu, można wybrać preferowany sposób przejazdu: autostradą, tylko drogami państwowymi, najszybszą trasą, itp.
Od tej chwili aż do momentu dotarcia do celu “pilot elektroniczny” informuje kierowcę, z odpowiednim wyprzedzeniem, o konieczności zmiany kierunku jazdy. W programie nawigatora zapamiętana jest ponadto cała seria potencjalnych celów podróży: od hoteli i stacji obsługi po restauracje, lotniska i dworce kolejowe. Opcja ta na razie nie funcjonuje na rynku polskim, ze względu na brak elektronicznej mapy kraju.
Kompaktowy od zewnątrz, ale wielki w środku
Zwarte wymiary zewnętrzne Fiata Punto są powszechnie znane i doceniane, ale być może nie wszyscy wiedzą, że jeśli chodzi o przestrzeń w kabinie, to samochód ten cechuje się dwoma najlepszymi parametrami w swoim segmencie. Wersja 5-drzwiowa szczyci się doskonałym współczynnikiem możliwości wykorzystania kabiny (86,4%) oraz jednym z najbardziej pojemnych bagażników (297 litrów) i tym samym oferuje największe możliwości konfigurowania przestrzeni. Te dwie cechy, które w znacznym stopniu przyczyniły się do powodzenia modelu, tworzą wspólnie bardzo dużą pojemność całkowitą: z prawie trzema metrami sześciennymi Punto plasuje się w ścisłej czołówce w swoim przedziale rynkowym i gwarantuje pełną wygodę kierowcy i czworgu pasażerów.
Kierujący pojazdem ma zapewnioną doskonałą pozycję siedzącą również dzięki ogromnej, bo 22-centymentrowej rozpiętości wychylenia fotela, która umożliwia odnalezienie najbardziej optymalnego ustawienia w stosunku do pedałów. Warto również pamiętać, że szerokość kabiny na wysokości ramion osób siedzących z przodu wynosi 135 cm w Punto w wersji 3 drzwiowej, a 136 cm w wersji 5 drzwiowej. Te same wymiary dla pasażerów siedzących z tylu wynoszą odpowiednio 134 cm (w wersji 3 drzwiowej) i 135,5 cm (w wersji 5 drzwiowej).
Speedgear: dwie skrzynie biegów w jednej
W 1999 r. Fiat Punto był jedynym modelem wyposażonym w Speedgear, a do dnia dzisiejszego samochody z tego segmentu, które posiadają tę skrzynię można policzyć na palcach jednej ręki. A zatem mowa tu o urządzeniu ekskluzywnym, nowoczesnej, automatycznej i sterowanej elektronicznie bezstopniowej skrzyni biegów, która stwarza możliwość wyboru pomiędzy jazdą w pełni automatyczną (w tym przypadku skrzynia biegów zachowuje się jak tradycyjna automatyczna skrzynia biegów) a sterowaniem ręcznym z sekwencyjnym wybieraniem biegów.
Słowem dwie skrzynie biegów w jednej, lecz nie tylko. Dodatkowo w cyklu automatycznym kierowca ma do dyspozycji dwie odmienne logiki działania: jedną zwiększającą osiągi, drugą komfort. Ostatecznie, osoba siedząca za kierownicą ma do wyboru aż trzy sposoby kierowania: dwa automatyczne (D) i jeden ręczny (TIP). W przypadku tego ostatniego biegi można zmieniać bez zdejmowania nogi z pedału gazu, a kierowca ma do dyspozycji sześć biegów w Punto ELX i siedem w Punto Sporting. Włączenie każdego biegu sygnalizowane jest na wyświetlaczu. Po zatrzymaniu pojazdu urządzenie ustawia się na pierwszym biegu, w stanie gotowości do następnej jazdy.
Dualdrive: prowadzenie bez stresu
Prymat wciąż niezagrożony: Fiat Punto jest jedynym samochodem w segmencie B, który dysponuje elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego Dualdrive. W porównaniu z tradycyjnym hydraulicznym wspomaganiem ten umieszczony w kolumnie układu kierowniczego system oferuje dużo więcej korzyści: od zmniejszonej głośności i maksymalnej niezawodności, gwarantowanej przez zmieniający się w zależności od prędkości stopień wspomagania, po mniejszą absorpcję energii i w konsekwencji mniejsze o 3% zużycie paliwa w cyklu mieszanym. Zastosowany w Fiacie Punto system oferuje dodatkowo możliwość wyboru jednego z dwóch programów jazdy. Pierwszy jest wprost idealny do jazdy w cyklu mieszanym poza miastem. Drugi redukuje wysiłek do minimum, dzięki czemu nadaje się doskonale do jazdy po mieście oraz do wykonywania manewrów parkowania. Aby go włączyć, wystarczy nacisnąć przycisk “city”, widoczny w środkowej części deski rozdzielczej.
Po przekroczeniu 70 kilometrów na godzinę obydwa programy pracują równolegle, zapewniając “reakcję” kierownicy dostosowaną do wyższych prędkości. W Fiacie Punto Sporting z 6 biegową skrzynią biegów - reakcja na naciśnięcie pedału przyspieszenia jest zależna od rodzaju włączonego wspomagania: w wersji normalnej reakcja jest szybka, lecz staje się łagodniejsza i stopniowana po włączeniu przycisku “city”. Umożliwia to “elektroniczny” pedał gazu, sterujący silnikiem za pomocą systemu “drive by wire”.
Precyzyjna odpowiedź na każde żądanie
Nie ma ani cienia przesady w twierdzeniu, że każdy może znaleźć Punto, które będzie najbardziej odpowiadać jego wymaganiom i gustom.
Dla osób poszukujących samochodu doskonałego jakościowo, a przy tym dostępnego cenowo, najlepszą alternatywą jest Punto Active. Z kolei Punto Sound adresowany jest przede wszystkim do ludzi młodych, jest to bowiem wersja 3-drzwiowa o sportowym stylu i wykończeniu wnętrz, wyposażona w system stereofoniczny Hi-Fi Blaupunkt, kierownicę i fotel kierowcy o regulowanej wysokości oraz dzieloną kanapą tylną.
Kolejne wersje, Punto Dynamic oraz Punto Class, swoim bogatym ukompletowaniem z powodzeniem rywalizują z najlepszą konkurencją ze swojego segmentu. Wyposażone we wszystkie urządzenia gwarantujące komfortowe podróżowanie (jak n.p. elektryczne wspomaganie Dualdrive itp.), zachowują elegancki styl i dopracowany w najmniejszych szczegółach komfort. Przykładowo wyposażenie Class, poświęcone żeńskiej klienteli, proponuje ogrzewane i regulowane elektrycznie lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, ochronne listwy boczne na drzwiach, podświetlane lusterko na osłonie przeciwsłonecznej od strony kierowcy oraz wiele innych ciekawych, typowo „kobiecych” akcesoriów.
Dla tych, którzy oczekują maksymalnych osiągów i najlepszego wyposażenia przygotowano wersje Punto Emotion i Punto Sporting. Ta ostatnia jest jednym z nielicznych aut kompaktowych o charakterze sportowym, wyposażonym w silnik turbodiesel 1.9 JTD o mocy 85 KM. Obydwie wersje szczycą się wyposażeniem, które stawia je wśród najlepszych w swojej kategorii: ABS, klimatyzator z filtrem przeciwpyłkowym, dwie poduszki powietrzne w Sporting i aż sześć w wersji Emotion, system stereofoniczny Hi-Fi z odtwarzaczem płyt kompaktowych, sześcioma głośnikami i subwooferem o mocy 100 Watt. Na szczycie gamy znajdują się Punto HGT i Abarth, które w swoim segmencie nie mają zbyt wielu konkurentów: obydwa są wyposażone w silniki o mocy 130 KM i charakteryzują się agresywną estetyką i doskonałymi osiągami.
<strong>Źródło: Fiat Poland</strong>