W tym segmencie Toyota nokautuje rywali
Segment aut o napędzie hybrydowym w Polsce, mimo iż w 2015 r. urósł o 40 proc., wciąż jest stosunkowo niewielki. Wciąż też niepodzielnie rządzi w nim Toyota, której sprzedaż razem z marką Lexus w minionych dwunastu miesiącach stanowiła aż 96 proc. tego sektora rynkowego.
Łącznie w 2015 r. na polskim rynku zarejestrowano 5.539 samochodów hybrydowych. To o prawie 40 proc. więcej niż rok wcześniej (3.976). Choć na tym rynku jest obecnych 12 marek łącznie z 26 modelami, Toyota i Lexus, które to marki razem mają 11 takich modeli, sprzedały łącznie aż 5.306 hybryd. Pozostałe marki sprzedały razem zaledwie 233 samochody spalinowo-elektryczne.
Zdecydowanym liderem jest Toyota, która sprzedała 3.833 auta hybrydowe, tj. o 61 proc. więcej niż przed rokiem, co dało tej japońskiej marce 69-proc. udział w rynku. Sprzedaż Lexusa wyniosła 1.473 pojazdy hybrydowe, czyli o 52 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział rynkowy Lexusa wyniósł więc 27 proc.
Spośród pozostałych marek największą sprzedażą hybryd może się pochwalić Mitsubishi. Sprzedaż 91 egzemplarzy (modelu Outlander PHEV)
oznacza wzrost aż o 184 proc., co zapewniło tej marce udział w polskim rynku pojazdów hybrydowych na poziomie 1,64 proc.
Pozostałe marki nie zdołały już przekroczyć 1-proc. udziału w rynku. Po 44 egzemplarze sprzedały Infiniti oraz Ford, Audi 16, zaś BMW 14 takich samochodów. Sprzedaż pięciu pozostałych marek nie przekroczyła w całym minionym roku nawet 10 sztuk. Kia sprzedała 9 egzemplarzy, Volvo i Porsche po 6, Mercedes - 2, zaś Volkswagen - 1.
Jeśli ktoś myśli, że liderem wśród hybrydowych modeli jest Toyota Prius, jest w sporym błędzie. Co więcej, ten model (nawet jeśli zsumuje wyniki Priusa i Priusa+) nie znalazł się w czołowej dziesiątce najpopularniejszych hybryd na polskim rynku w 2015 r.
Zdecydowanym liderem ze sprzedażą na poziomie 2.695 egzemplarzy jest Toyota Auris, zaś drugie miejsce zajęła Toyota Yaris (1.113). Kolejne cztery miejsca przypadły Lexusom - NX (797), CT (269), IS (201) oraz GS (145). I dopiero na siódmej pozycji znajdziemy pierwszy model spoza koncernu Toyoty - Mitsubishi Outlander (91). Potem kolejny Lexus - RX (50), za nim debiutujący w ubiegłym roku na rynku Ford Mondeo (44) i pierwszą dziesiątkę zamyka Infiniti Q50 (39). Sprzedaż wspomnianego Priusa wyniosła zaledwie 14 egzemplarzy, zaś wersji Prius+ tylko 6 sztuk.
Dodajmy jeszcze, że na końcu stawki z jednym sprzedanym egzemplarzem znalazły się Volkswagen Golf GTE oraz Porsche 918. Po dwie sztuki sprzedały Mercedes klasa S, Porsche Cayenne oraz Volvo V60, zaś po trzy - Porsche Panamera i Audi Q5.