W tym rankingu Toyota wyprzedziła Mercedesa i BMW
Jak co roku firma konsultingowa Interbrand przygotowała ranking najbardziej wartościowych marek na świecie. Jak zawsze mocną grupę stanowią marki samochodowe. W pierwszej setce jest aż czternaście marek producentów samochodów, a najcenniejszą z nich po raz kolejny okazała się Toyota.
W rankingu Best Global Brands uwzględnione zostały marki z różnych branż i z różnych kontynentów. Aby dana marka była brana pod uwagę przynajmniej 30 proc. jej przychodów powinno pochodzić spoza jej macierzystego rynku. Ponadto powinna być obecna na kontynentach azjatyckim, europejskim oraz amerykańskim, a także na najważniejszych rozwijających się rynkach.
Na wartość marki wpływ mają trzy główne kryteria. Przede wszystkim uzyskany wynik finansowy, rola, jaką dana marka pełni przy wpływaniu na decyzje zakupowe klientów, oraz siła marki, która wpływa na kształtowanie ceny jej produktów i osiągane zyski.
W tegorocznej, 17. już edycji rankingu bez zmian na czołowych trzech pozycjach. Jako najcenniejszą markę firma Interbrand wskazała Apple (czwarty raz z rzędu), której wartość wynosi 178,1 mld USD, o 5% więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce zajęło Google (133,3 mld USD, +11%), zaś trzecie Coca-Cola (73,1 mld USD, -7%). Pierwszą piątkę uzupełniają Microsoft (72,8 mld USD, +8%) oraz Toyota (53,6 mld USD, +9%), która zepchnęła z tej pozycji IBM.
W pierwszej setce rankingu znalazło się czternaście marek samochodowych, czyli tyle samo co w zeszłorocznym rankingu. W tym gronie mamy jednak jedną nowość - markę Tesla, która zajęła 100. miejsce w rankingu. Na liście 100 najbardziej wartościowych marek w tym roku nie znajdziemy natomiast marki Chevrolet.
Łączna wartość 100 najcenniejszych marek wyniosła 1.796,4 mld USD, o 4,8% więcej niż w 2015 r.
Największy wzrost wartości w mijającym roku zanotowały marki Facebook (48%), Amazon (33%), Lego (25 %), Nissan (22%) oraz Adobe (21%).
Marki samochodowe o największym wzroście wartości w 2016 r.:
...
4. Nissan 22%
8. Mini 18%
9. Porsche 18%
10. Mercedes 18%
15. Audi 14%
21. Ford 12%
23. BMW 12%
24. Kia 12%
27. Land Rover 11%
28. Hyundai 11%
Najcenniejsze marki w rankingu Best Global Brands 2016:
1. Apple 178,1 mld USD (+5%)
2. Google 133,3 mld USD (+11%)
3. Coca-Cola 73,1 mld USD (-7%)
4. Microsoft 72,8 mld USD (+8%)
5. Toyota 53,6 mld USD (+9%)
...
9. Mercedes 43,5 mld USD (+18%)
11. BMW 41,5 mld USD (+12%)
21. Honda 22,1 mld USD (-4%)
33. Ford 13,0 mld USD (+12%)
35. Hyundai 12,6 mld USD (+11%)
38. Audi 11,8 mld USD (+14%)
40. Volkswagen 11,4 mld USD (-9%)
43. Nissan 11,1 mld USD (+22%)
50. Porsche 9,5 mld USD (+18%)
69. Kia 6,3 mld USD (+12%)
78. Land Rover 5,7 mld USD (+11%)
88. Mini 5,0 mld USD (+18%)
100. Tesla 4,0 mld USD