W tym rankingu Toyota jest lepsza od Volkswagena
W minionym roku Volkswagen po raz pierwszy został globalnym liderem pod względem sprzedaży nowych samochodów, spychając z najwyższego stopnia podium Toyotę. Japoński koncern okazał się jednak lepszy, i to wyraźnie, w innym rankingu. Marka Toyota była w 2016 r. liderem sprzedaży w największej liczbie krajów, wyprzedzając wyraźnie pod tym względem najpopularniejszą w Europie markę.
Toyota, jako koncern, dość długo, bo od 2008 r., utrzymywała się na pozycji światowego lidera w sektorze aut nowych. W minionym roku, mimo sprzedaży ponad 10,2 mln nowych aut, musiała uznać wyższość Volkswagena. Niemiecki koncern tym samym po raz pierwszy wspiął się na sam szczyt z wynikiem ponad 10,3 mln sprzedanych samochodów.
Jak wyliczył jednak brytyjski portal regtransfers.co.uk, Toyota, jako marka, zdominowała miniony rok, zajmując pierwszą lokatę na aż 49 lokalnych rynkach. Japońska marka dominowała głównie w krajach Ameryki Łacińskiej, środkowej oraz południowej Afryki, a także południowo-wschodniej Azji, w tym na swoim rodzimym rynku. W Europie w 2016 r. Toyota zajęła pierwsze miejsce wyłącznie w Grecji oraz na Islandii.
Z kolei Volkswagen, który łącznie zdominował 14 lokalnych rynków, liderem popularności jest wyłącznie w krajach Starego Kontynentu. Poza Niemcami Volkswagen był liderem rynku aut nowych m.in. także w Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Norwegii oraz Szwecji.
Trzecie miejsce w tym rankingu zajął Ford z ośmioma lokalnymi rynkami, na których amerykańska marka była najpopularniejsza. Auta marki Ford najchętniej kupowali m.in. Amerykanie, Kanadyjczycy oraz Brytyjczycy.
W sześciu krajach na pozycji lidera 2016 r. zakończyły Renault, Skoda oraz Kia. Francuska marka, poza Francją, zwyciężyła m.in. w Portugalii, Algierii oraz Kolumbii. Z kolei Skoda zdominowała głównie kraje naszego regionu Europy, zaś Kia była liderem ukraińskiego rynku, a także m.in. w Wietnamie oraz Iraku.
Na pięciu rynkach najpopularniejsze były Fiat, Dacia oraz Hyundai. Wszystkie te trzy marki triumfowały na swoich rodzimych rynkach, włoska dodatkowo m.in. w Serbii, Turcji i na Litwie. Dacię najchętniej kupowano również w Bułgarii, Mołdawii oraz Maroku, zaś Hyundaia w Rosji oraz Irlandii.
Cztery lokalne triumfy w ubiegłym roku zanotowały natomiast Chevrolet (m.in. Brazylia i Egipt) oraz Suzuki (m.in. Indie i Węgry).
Powyższe marki znamy. Są jednak takie kraje, gdzie największą popularnością cieszą się takie marki, o krórych duża część Europejczyków z pewnością nie słyszała. W Chinach najwięcej aut sprzedała marka Wuling, która należy do koncernu SAIC. W Iranie zwyciężyła Saipa Pride, w Malezji Axia, w Etiopii Lifan, a w Libii ZX Auto.