W Polsce Skody. A jakie modele w innych krajach?
W Polsce chyba nikt, średnio zainteresowany motoryzacją, nie powinien mieć kłopotów z wytypowaniem najpopularniejszych modeli na polskim rynku. No, może mieć lekki problem ze wskazaniem, który model Skody w minionym roku uplasował się na najwyższym stopniu podium, a który na drugim miejscu. Jakie jednak modele cieszyły się największą popularnością w innych europejskich krajach? Zapraszamy na krótką wycieczkę po wybranych państwach Starego Kontynentu.
Nim jednak się na nią wybierzemy, dla tych nieco mniej zainteresowanych, przypomnijmy, jak kształtowała się sprzedaż nowych samochodów nad Wisłą w 2017 r. Otóż w całym minionym roku w Polsce zarejestrowano 483 067 nowych samochodów osobowych. Liderem polskiego rynku okazała się Skoda Fabia ze sprzedażą na poziomie 18 914 sprzedanych egzemplarzy, co było o niecałe dwieście aut lepszym rezultatem niż uzyskała Skoda Octavia. Pierwszą trójkę uzupełnił Opel Astra. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę nowe samochody kupione wyłącznie przez osoby prywatne, to najlepszy wynik uzyskała Toyota Yaris, wyprzedzając Fabię i Astrę.
Austria: Volkswagen Golf
Brak swojej marki sprawia, że od lat Austriacy najchętniej sięgają po auta marki Volkswagen oraz szerzej koncernu VAG. W ubiegłym roku na czele rankingu uplasował się Volkswagen Golf, którego wybrało 14 244 nabywców. Drugie miejsce przypadło Skodzie Octavii, zaś trzecie Volskwagenowi Tiguanowi.
Belgia: Volkswagen Golf
Geograficzne położenie pomiędzy Niemcami i Francją ma swoje przełożenie również w motoryzacyjnych wyborach Belgów. Tu również na pierwszym miejscu w 2017 r. znalazł się Volkswagen Golf (14 304), ale drugie miejsce na podium zajęło Renault Clio (11 313). Na trzecim, pewna niespodzianka - Hyundai Tucson (10 324).
Chorwacja: Skoda Octavia
Patrząc chociażby przez pryzmat polskiego rynku, wydaje się, że gusta mieszkańców nie zmieniają się dość szybko. A tymczasem w Chorwacji mamy spore przetasowanie na czele rankingu najpopularniejszych modeli. W 2016 r. dwa czołowe miejsca zajęły Nissan Qashqai i Toyota Yaris, podczas gdy przed rokiem triumfowała Skoda Octavia (2448) przed Renault Clio (2285) i Volkswagenem Golfem (2265).
Czechy: Skoda Octavia
Tu żadnych niespodzianek nie było. Podobnie jak w Polsce już przed rozpoczęciem roku można było zastanawiać się jedynie, czy najwięcej Czechów wybierze Octavię, czy jednak Fabię. Ostatecznie dość zwyciężył jednak większy model Skody (27 051), wyprzedzając dość wyraźnię Fabię (21 281). Trzecie miejsce na podium zajęła - tu również chyba nie należy być zaskoczonym - Skoda Rapid (12 407).
Dania: Peugeot 208
Choć bliskość rynku niemieckiego kazałaby sądzić, że Duńczycy będą najczęściej sięgać po modele znad Renu, to jednak w minionym roku częściej wybierali malucha znad Sekwany. Warto też dodać, że to jedyny indywidualny triumf marki z lwem na masce. 9838 nabywców zdecydowało się na Peugeota 208, drugie miejsce zajął najmniejszy Volkswagen, czyli up! (7232), zaś na trzecim miejscu wylądował Nissan Qashqai (7014).
Estonia: Skoda Octavia
Znana z naszego rynku rywalizacja pomiędzy Skodą a Toyotą o palmę pierwszeństwa widoczna jest także w Estonii. W 2017 r. zwyciężyła Skoda z modelem Octavia (1328), ale dwa kolejne miejsce przypadły już w udziale japońskiej marce - Avensis (893) i RAV4 (871).
Finlandia: Skoda Octavia
I kolejny kraj, w którym laur zwycięzcy zdobyła kompaktowa Skoda (5692), jednak z niewielką stratą za nią uplasował się Nissan Qashqai (5059). Podium uzupełnił najpopularniejszy europejski model, czyli Volkswagen Golf (3989).
Francja: Renault Clio
Tak jak Czesi stawiają przede wszystkim na Skody, tak i Francuzi kupują przede wszystkim modele rodzimych producentów. Na pierwszym miejscu w minionym roku znalazło się Renaull Clio, po które sięgnęło 117 473 osób. Drugie miejsce na podium zajął Peugeot 208 ze sprzedażą na poziomie 97 629. Drobna niespodzianka na najniższym stopniu podium. Nie zajął go, jak rok wcześniej, trzeci z francuskich maluchów, czyli Citroen C3. Wyprzedził go nieco większy Peugeot 3008 (74 282).
Grecja: Toyota Yaris
Mała Toyota powtórzyła swój sukces sprzed roku i ponownie była najlepiej sprzedającym się modelem w 2017 r. z wynikiem na poziomie 5508 egzemplarzy. Z wyraźną stratą na drugim miejscu uplasował się Opel Corsa (3341), którego z kolei przewaga na trzecim Fiatem Pandą (3139) była niewielka.
Hiszpania: Seat Leon
Leon i Ibiza okazały się bezkonkurencyjne w 2017 r. na rynku hiszpańskim. Kompaktowego Seata nabyło 35 272 osób, a Ibizę 33 705. Trójkę medalistów uzupełniło Renault Clio (21 920), które jednak było mocno naciskane przez inne modele Seata.
Holandia: Renault Clio
Spora zmiana w czołówce rynku holenderskiego. Zwycięzca z 2016 r., czyli Volkswagen Golf, nie zdołał utrzymać pozycji lidera. Co więcej, spadł od razu o dwie pozycje. Najpopularniejszym modelem na tym rynku zostało Renualt Clio (11 782). Drugie miejsce przypadło Volkswagenowi up! (10 853), a trzecie wspomnianemu Golfowi (10 105).
Irlandia: Hyundai Tucson
Kompaktowy SUV z Korei już kojelny rok cieszył olbrzymią popularnością wśród Irlandczyków, którzy nabyli łącznie 4907 egzemplarzy tego modelu. Za jego plecami uplasowały się Volkswagen Golf (4495) oraz Nissan Qashqai (4197).
Litwa: Fiat 500
Litwini, jak pokazują zeszłoroczne wyniki, mają wyjątkową słabość do marki Fiat, w szczególności do modelu 500. Fiat 500 (3488) był bowiem najpopularniejszym modelem minionego roku u naszych sąsiadów, a trzecią pozycję zajął Fiat 500X (1043). Oba modele zdołała rozdzielić jedynie Skoda Octavia (1231).
Luksemburg: Volkswagen Golf
Niewiele brakowało, aby całe podium w Luksumburgu zajęły modele VAG. Jeszcze po trzech kwartałach kolejność na podium była następująca: Volkswagen Golf, Volkswagen Tiguan oraz Audi A3, jednak w samej końcówce roku na trzecie miejsce zdołało awansować Renault Clio. Wyniki czołowej trójki to odpowiednio 1859, 1352 i 1183.
Łotwa: Nissan Qashqai
Pionier europejskiego rynku crossoverów wciąż na wielu rynkach cieszy się olbrzymią popularnością. Przykładem jest chociażby Litwa, gdzie z liczbą 803 sprzedanych egzemplarzy model ten zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży. Kolejne miejsce na podium dla Volkswagena Golfa (679) i Kii Sportage (569).
Niemcy: Volkswagen Golf
Tu również żadnych zaskoczeń. Choć Niemcy mają do wyboru kilka swoich marek, to jednak bezsprzecznym numerem 1 pozostaje od lat Volkswagen. Pierwsze miejsce zajął Volkswagen Golf, którego sprzedaż na poziomie 178 590 była najlepszym indywidualnym wynikiem spośród wszystkich rynków i modeli. Sprzedaż Golfa była ponad dwukrotnie wyższa niż drugiego w stawce Tiguana (72 478), który z kolei nieznacznie wyprzedził Passata (70 233). Oba Volkswageny w końcówce roku dopiero wyprzedziły Mercedesa Klasy C, który jeszcze po trzech kwartałach znajdował się na drugim miejscu.
Norwegia: Volkswagen Golf
Norwegia jest jedynym krajem w naszym zestawieniu, gdzie w czołowej trójce znajdziemy model z alternatywnym rodzajem napędu. BMW i3 ze sprzedażą na poziomie 5036 egzemplarzy zajęło drugą lokatę. Częściej Norwegowie sięgali wyłącznie po Volkswagena Golfa (11 620). Trzecie miejsce na podium zdobyła Toyota RAV4 (4821).
Portugalia: Renault Clio
Choć z Portugali zdecydowanie bliżej do Hiszpanii niż do Francji, to jednak Portugalczycy zdecydowanie częściej sięgają po produkty, przynajmniej gdy mowa o samochodach, znad Sekwany. Najczęstszym wyborem w 2017 r. było Renault Clio (12 743). Francuski maluch wyprzedził swojego bezpośredniego konkurenta, Peugeota 208 (6833) i swojego większego kuzyna, Renault Megane (6802).
Rumunia: Dacia Logan
Przywiązanie do rodzimych produktów widoczne jest również wśród Rumunów. Przed rokiem najczęściej sięgali po Dacię Logan (17 192) oraz Duster (6791). To jednak koniec. W ostatecznym rozrachunku lepsza, od zajmującej długo trzecie miejsce Skody Octavii, okazała się także Dacia Sandero (3821).
Słowacja: Skoda Octavia
Choć Słowacy nie lubią być porównywani do Czechów, to jednak patrząc na ich motoryzacyjne wybory, trudno nie dostrzec bliskiego podobieństwa. Czołowa trójka w 2017 r. na Słowacji była identyczna jak w Czechach. Pierwszą Skodę Octavię (5337) kupiło zaledwie 12 Słowaków więcej niż Fabię (5325). Trzecia w rankingu Skoda Rapid może się pochwalić wynikiem 3846 sprzedanych egzemplarzy.
Słowenia: Renault Clio
Produkcja w Słowenii z pewnością ma duże przełożenie na wyniki sprzedaży. Renault Clio z liczbą 3828 egzemplarzy było najpopularniejszym modelem rynku słoweńskiego przed rokiem. Drugie miejsce zajął Volkswagen Golf (3638), a trzecie Skoda Octavia (2737).
Szwajcaria: Skoda Octavia
Choć Szwajcaria uchodzi za bogaty kraj, w którym można spotkać na ulicach wiele drogich modeli, to jednak przeciętni Szwajcarzy wybierają podobne modele jak w innych europejskich krajach. W 2017 r. największą sprzedaż zanotowała Skoda Octavia (10 010), która wyprzedziła dwa Volkswageny - Golfa (8699) i Tiguana (6944).
Szwecja: Volvo XC60
W 2016 r. pewnym zaskoczeniem było zwycięstwo na rynku szwedzkim Volkswagena Golfa. Przed rokiem jednak wszystko wróciło do normy. Najlepszą sprzedażą może pochwalić się Volvo XC60 (24 088), zaś drugie miejsce przypadło S90 i V90, których łączna sprzedaż wyniosła 22 593 egzemplarze. Zwycięzca z 2016 r., czyli wspomniany Golf, zajął i tak wysokie, trzecie miejsce (18 213).
Węgry: Suzuki Vitara
Choć mówimy o japońskiej marce, to jednak ze względu na miejsce produkcji Węgrzy wyraźnie traktują ją jako swoją. Stąd duża popularność chociażby Suzuki Vitary, której ubiegłoroczna sprzedaż wyniosła 8782 egzemplarzy. Dwa kolejne miejsce zajęły Skoda Octavia i Opel Astra ze sprzedażą wynoszącą odpowiednio 6104 i 4301.
Wlk. Brytania: Ford Fiesta
Mały Ford od dłuższego czasu okupuje czołowe pozycje brytyjskiego rankingu najpopularniejszych modeli. W 2017 r. zajął pierwsze miejsce ze sprzedażą na poziomie 94 533 egzemplarze, wyprzedzając jednocześnie dość wyraźnie Volkswagena Golfa (74 605) i Forda Focusa (69 903).
Włochy: Fiat Panda
Przywiązanie do rodzimych produktów widoczne było również przed rokiem we Włoszech. 60% wszystkich nabytków pochodziło z koncernu Fiat Chrysler Automotive. Zdecydowanym zwycięzcą został Fiat Panda, którego wynik 144 533 sprzedanych egzemplarzy robi wrażenie. Nieobecna na innych rynkach Lancia Ypsilon (60 326) ciągle we Włoszech sprzedaje się bardzo dobrze, podobnie jak produkowany w Polsce Fiat 500 (58 296).