W Polsce ruszyła produkcja nowoczesnego silnika
W fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach miała miejsce uroczystość uruchomienia produkcji najnowszej generacji dwulitrowych silników benzynowych, zaprojektowanych w ramach globalnej platformy Toyoty TNGA. Tym samym wystartował drugi z pakietu czterech zapowiedzianych w Polsce projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty.
Polska staje się coraz ważniejszym krajem dla Toyoty. Przypomnijmy, że rok temu w Wałbrzychu uruchomiono produkcję elektrycznych przekładni hybrydowych 1.8. W kwietniu przyszłego roku w Jelczu-Laskowicach ruszy natomiast produkcja mniejszej wersji silnika TNGA o pojemności 1,5 l, a rok później w fabryce w Wałbrzychu współpracującej z nim elektrycznej przekładni hybrydowej. W ten sposób polskie zakłady Toyoty będą wytwarzać jeden hybrydowy zespół napędowy.
Nowoczesny dwulitrowy, czterocylindrowy silnik TNGA o pojemności 2,0 l współpracować może z elektryczną przekładnią hybrydową w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych. Montowany będzie w napędzie hybrydowym Corolli hatchback oraz kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4. W ramach inwestycji wynoszącej łącznie 770 milionów zł dla obu silników TNGA powstały całkowicie nowe linie produkcyjne, charakteryzujące się zautomatyzowaną produkcją, wyższą wydajnością i lepszą ergonomią pracy.
Razem z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland zlokalizowanych w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wzrośnie do blisko 5 miliardów zł. W związku z produkcją nowych silników zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo 200 pracowników, którzy dołączą do 450 nowych osób przyjętych do pracy w minionych miesiącach.
Silnik 2.0 l Dynamic Force Engine TNGA
Nowoczesny, dwulitrowy, czterocylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine, zaprojektowany w ramach globalnej platformy projektowej Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture) osiąga moc 180 KM przy 6 000 obr/min w napędzie hybrydowym oraz 173 KM przy 6 600 obr/min w napędzie konwencjonalnym.
Wyróżnia się on wyjątkowo wysoką sprawnością cieplną na poziomie odpowiednio 41 i 40%, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia, zmniejszeniu tarcia części ruchomych oraz innym usprawnieniom. Oprócz tego, w porównaniu z dotychczasowymi silnikami, uzyskuje on wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych. Silnik zużywa od 4,7 do 5,6 l/km w napędzie hybrydowym oraz od 7,0 do 7,7 l/100 km w napędzie konwencjonalnym i charakteryzuje się podwyższoną pojemnością i efektywną pracą w niższych temperaturach. Dzięki temu elektryczny pojazd hybrydowy osiąga niskie emisje tlenków azotu na poziomie 10% wymagań normy EURO 6.