Volvo wprowadza hybrydowe odmiany swoich diesli
Zgodnie z ogłoszonym jakiś czas temu planem Volvo realizuje proces pełnej elektryfikacji swojej gamy modelowej. Nie ominie ona także wersji napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Do oferty szwedzkiej marki właśnie trafiły wersje D4 AWD oraz D5 AWD z układem mild-hybrid.
Na początek do oferty dołączył największy w stawce XC90 w wersji B5 AWD, w którym silnik wysokoprężny o mocy 235 KM wspomagany jest przez układ hybrydowy z jednostką elektryczną o mocy 14 KM. Jeszcze w tym roku wszystkie wersje D4 AWD i D5 AWD w modelach XC90 i XC60 będą dostępne wyłącznie jako mild-hybrydy, a przy okazji ich nazwy zostaną zmienione odpowiednio na B4 AWD i B5 AWD. Dodajmy, że zmiany nie obejmują wyłącznie dodania silnika elektrycznego – w sumie przekonstruowano aż 80% elementów w silniku spalinowym. Intercooler otrzymał dodatkowe chłodzenie cieczą, zastosowano nowy, sztywniejszy blok silnika. Przy okazji zmieniono też sterowanie automatyczną skrzynią biegów: z mechanicznej na układ shift by wire.
Docelowo wszystkie wersje z układem mild-hybrid będą nosiły oznaczenie B (od angielskiego zwrotu Brake Recovery). Wraz z dodaniem modułu ISG (Integrated Starter Generator) silniki spalinowe otrzymały szereg zmian mających na celu zmniejszenie wibracji i zmniejszenie oporów wewnętrznych, co powinno przełożyć się także na bardziej cichą pracę silnika. Napęd elektryczny powinien ponadto sprawić, że przełożenia automatycznej skrzyni biegów będą zmieniane płynniej niż dotąd. Płynniejszy powinien być także rozruch silnika.
Mniejsze spalanie i emisja CO2 (159 g/km) to w dużej mierze zasługa Kinetic Energy Recovery System. W aucie z tradycyjnym napędem energia kinetyczna podczas hamowania zamieniana jest w energię cieplną i tracona. W przypadku samochodów wyposażonych w system KERS energię kinetyczną zamienia się w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze o napięciu 48 V. Energia ta może być następnie wykorzystana do wsparcia silnika spalinowego przy ruszaniu i przyspieszaniu. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym, który jest umiejscowiony w bagażniku.
Volvo XC90 w wersji B5 Momentum kosztować będzie od 283 700 zł, a Volvo XC60 B4 od 201 750 zł.