Volvo V60 Cross Country – czy da radę SUV-om i crossoverom?
Czy w dobie coraz popularniejszych SUV-ów oraz crossoverów, którymi w razie konieczności pokonamy niezbyt wymagający teren, tzw. uterenowione kombi mają jeszcze w ogóle sens? Według Volvo jak najbardziej. Szwedzi właśnie wprowadzają do swojej oferty kolejną generację modelu V60 Cross Country. Jesteśmy ciekawi, czy spotka się on ze sporym zainteresowaniem ze strony odbiorców, czy jednak gusta kierowców zmieniły się już na tyle, że nie będzie miał on większych szans na rywalizację ze wspomnianymi autami rekreacyjno-użytkowymi.
Modele z rodziny Cross Country są ważnym elementem w gamie modelowej Volvo. Szwedzi oferowali (oferują) już od ponad dwóch dekad nie tylko modele o nadwoziu kombi przystosowane do jazdy w umiarkowanie trudnym terenie, ale również można było spotkać (choć już znacznie rzadziej niż odmiany kombi) uterenowione sedany (S60 Cross Country).
Po zaprezentowanym dwa lata temu V90 Cross Country przyszedł teraz czas na przedstawiciela tego samego gatunku, ale mniejszego o rozmiar. Volvo V60 Cross Country siłą rzeczy jest mieszanką tego, co znamy ze standardowych odmian średniej wielkości kombi oraz uterenowionej odmiany flagowego kombi. Auto, które powstało na tej samej płycie podłogowej SPA, będzie można rozpoznać po zwiększym o 75 mm prześwicie w stosunku do "normalnych" wariantów V60. Do tego pojawiły się dodatkowe "ochraniacze" przed uszkodzeniem, choć bardziej zarysowaniem, progów, nadkola czy zderzaków w postaci plastikowych nakładek.
Jazdę w terenie, poza standardowym napędem na wszystkie koła, wspomagać będzie również elektronika, w tym m.in. system wspomagający zjazd ze wzniesienia czy specjalny, offroadowy tryb jazdy.
Volvo V60 Cross Country, wzorem innych modeli szwedzkiej marki, ma być jednak również wzorem bezpieczeństwa na asfaltowych drogach. Dlatego też na liście standardowegpo wyposażenia nie zabraknie takich elementów jak aktywny układ hamulcowy City Safety czy też układ, który ma wspomagać kierowcę w utrzymaniu auta na wybranym pasie ruchu.
Wśród innych dostępnych systemów wspomagających podczas jazdy warto wspomnieć jeszcze o systemie Pilot Assist, który będzie mógł przejąć kontrolę nad autem, samodzielnie przyspieszając, hamując oraz kierując (także na zakrętach) przy prędkościach do 130 km/h, czy też Cross Traffic Alert, który będzie pomocny m.in. podczas manewrowania na zatłoczonym parkingu.
Na początku sprzedaży Volvo V60 Cross Country będzie oferowane w benzynowej wersji T5 AWD o mocy 250 KM oraz wysokoprężnej D4 AWD o mocy 190 KM. Zgodnie z zapowiedziami Szwedów nieco później dołączą do nich odmiany mild hybrid oraz plug-in hybrid. Szczegółów jeszcze nie znamy.