Volvo również chce małego crossovera
Segment małych SUV-ów to współczesna żyła złota w motoryzacji. Wszystkie modele tej klasy sprzedają się świetnie, więc każdy producent chce uczestniczyć w podziale tego "tortu". Do walki o ten rynek przymierza się także Volvo z modelem o nazwie XC40.
Choć wprowadzony w tym roku do sprzedaży Volvo XC90 drugiej generacji sprzedaje się bardzo dobrze (zarówno globalnie, jak i na polskim rynku tegoroczne cele zostaną osiągnięte z nawiązką), to jednak nie jest to model wolumenowy, który zapewni szwedzkiej marce znaczący wzrost liczby sprzedanych samochodów oraz wzrost przychodów na rachunkach firmowych. Takim modelem ma szansę stać się Volvo XC40 - pierwszy kompaktowy SUV w historii Volvo.
Władze Volvo nie chcą jednak jeszcze mówić o konkretach. Nie potwierdzają, że taki model na 100 procent powstanie, ani że będzie nosił nazwę XC40. Wiemy jednak, i to już na pewno, że w 2017 r. na rynku pojawi się całkowicie nowy model, który zostanie zbudowany na zupełnie nowej płycie podłogowej Compact Modular Architecture (CMA). Płyta ta będzie mniejszym bratem istniejącej już platformy Scalable Product Architecture, na której powstały nowy XC90 i nadchodzące S90, a w niedalekiej przyszłości będą zbudowane modele z serii 60.
Platforma CMA będzie wykorzystywana przy tworzeniu najmniejszych modeli szwedzkiego koncernu. Będzie jednak miała wiele wspólnego z platformą SPA. Będą mogły być wykorzystane te same systemy bezpieczeństwa, ta sama zaawansowana technologia, a nawet te same silniki (3- oraz 4-cylindrowe, a także napęd hybrydowy). Poza niektórymi sekcjami w przedniej części nowej platformy, pozostałe będą mogły być dość swobodnie dostosowywane przez designerów na długość, szerokość oraz wysokość do przyszłych modeli.
Zgodnie z zapowiedziami, jakie usłyszeliśmy przy okazji prezentacji nowej platformy podłogowej Volvo, pierwszy model, jaki zostanie na niej zbudowany, pojawi się na rynku w 2017 r. Rok później dołączą do niego nowa generacja V40 oraz V40 Cross Country. Można więc z dużym prawdopodobieństwem obstawiać, że tym nowym modelem będzie mały, miejski SUV, który, zgodnie z nazewnictwem Volvo, powinien się nazywać XC40. Na jakiekolwiek szczegóły związane z tym modelem musimy jednak jeszcze trochę poczekać.
Volvo XC40 będzie tym samym rywalizował z małymi, niemieckimi crossoverami (Audi Q3, Mercedes GLA oraz BMW X1), a także z debiutującym wiosną przyszłego roku Infiniti QX30.
Zanim jednak Volvo wprowadzi do sprzedaży kompaktowego crossovera, w przyszłym roku czeka nas debiut flagowej limuzyny, czyli Volvo S90. Tym samym Szwedzi uporządkują nazewnictwo modeli w swojej gamie. Będziemy mieć trzy główne linie - najmniejsze modele z serii 40, średnie - 60 oraz największe, czyli seria 90. Literki XC będą oznaczać, jak obecnie, SUV-y, zaś Cross Country będą wersjami lekko „uterenowionymi”.