Volvo przedstawia pierwszy model Polestara
Nie trzeba było długo czekać na prezentację pierwszego modelu, po tym jak ogłoszono, że Polestar będzie oddzielną marką w strukturze koncernu Volvo, a właściwie Geely. Dziś zaprezentowany został pierwszy model tej sportowej marki. I nie jest to wcale model prototypowy, a seryjny, który do sprzedaży trafi w 2019 r.
Polestar 1, bo tak się nazywa ten model, jest sportowym coupe o napędzie hybrydowym. Zbudowany został na bazie platformy podłogowej SPA, zmodyfikowanej mniej więcej w połowie dla potrzeb modeli hybrydowych oraz elektrycznych. W stosunku do nowego S90, który również powstał na tej samej platformie, Polestar jest krótszy o 65 cm (4,5 m długości) i ma mniejszy o 32 cm rozstaw osi.
Nadwozie auta w większości zbudowane zostało z włókna węglowego, co pozwoliło zredukować łączną masę o 230 kg i obniżyć środek ciężkości. Zwiększono również, o ok. 45%, sztywność nadwozia. Te trzy elementy mają się przekładać na bardzo dobre prowadzenie i zachowanie samochodu na drodze.
Za napęd auta odpowiada układ hybrydowy, w skład którego wchodzi czterocylindrowy silnik benzynowy z rodziny Drive-E oraz dwa silniki elektryczne, które generują łącznie 218 KM. Połączono je przekładnią planetarną i napędzają tylne koła. Takie rozwiązanie sprawia, że korygowanie toru jazdy może się odbywać przy użyciu silników, a nie układu hamulcowego. Cały układ hybrydowy rozwija moc 600 KM oraz dostarcza 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nie znamy niestety żadnych osiągów pierwszego Polestara. Wiemy jedynie, że kierowca będzie miał możliwość załączyć tryb Performance, który albo zwiększy jego osiągi, albo wydłuży zasięg. Jeśli zaś o ten drugi element chodzi, to w trybie elektrycznym nowa szwedzka hybryda jest w stanie pokonać dystans 150 km.
O niezwykłości tego modelu świadczy również wiele innych elementów, które się w nim pojawiły. W konstrukcji zawieszenia Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) wykorzystano doświadczenie zebrane zarówno ze sportowych, jak i cywilnych aut. Amortyzatory z kolei posiadają specjalny elektroniczny zawór, który w zaledwie 2 ms zmienia charakterystykę jego pracy w zależności od nawierzchni czy też stylu jazdy. Z kolei układ hamulcowy dostarczyli specjaliści z Akebono. Mamy więc sześciotłoczkowe zaciski z ogromnymi tarczami o średnicy 400 mm.
Produkcja Polestara 1 ruszy w połowie 2019 r. w supernowoczesnej fabryce w Chengdu w Chinach. Niestety, powstanie zaledwie 500 egzemplarzy tego modelu, który będzie oferowany w abonamencie. Miesięczna opłata, poza samym autem, zawierać będzie ubezpieczenie, usługi Consierge czy np. możliwość wypożyczenia innych modeli.
Niedługo po rozpoczęciu produkcji Polestara 1 ruszy produkcja Polestara 2. Będzie to pierwszy elektryczny model tej marki (wszystkie następne będą również elektrycznymi), który będzie rywalizował m.in. z Teslą Model 3. Trzecim modelem w gamie będzie Polestar 3, średniej wielkości SUV, który obecnie znajduje się jeszcze na końcowym etapie projektowania.