Volvo myśli o kolejnych SUV-ach. W planach model mniejszy od XC40 oraz XC100
Obecna olbrzymia popularność SUV-ów i crossoverów przekłada się na rosnącą ofertę wielu producentów w tych właśnie segmentach rynkowych. Kolejną firmą, która zamierza jeszcze bardziej zaangażować się w wyścigu o klienta dzięki nowym modelom z tej klasy, jest Volvo. Szwedzka marka ma bowiem w planach małego SUV-a oraz nowy flagowy model XC100.
W pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego roku Volvo sprzedało łącznie 395,4 tys. samochodów, co jest rekordowym wynikiem o 7,3% lepszym niż w analogicznym okresie 2018 r. Liderami sprzedaży są XC60 oraz XC40, dlatego nie dziwi, że władze szwedzkiej marki chcą jeszcze bardziej poszerzyć swoją ofertę w segmencie SUV-ów i crossoverów.
Najbliżej realizacji wydaje się mały SUV, pozycjonowany poniżej XC40, który miałby na rynku rywalizować m.in. z Audi Q2 czy Mini Countrymanem. Przemawia za tym także niedawne przejęcie przez Geely, właściciela Volvo, 50% udziałów w należącej do Daimlera firmie Smart. Nowy model o długości ok. 4 metrów być może będzie oferowany wyłącznie w wersji z elektrycznym napędem. Na razie trwają jednak niezbędne prace, które pozwolą wykorzystać do budowy tego modelu plaformę CMA.
Wraz z rozwojem małego Volvo Szwedzi będą chcieli opracować nowy model subskrypcji samochodów (CareByVolvo), który miałby być jakimś rodzajem wypożyczalni miejskich samochodów z napędem elektrycznym.
Nie jest znana nazwa nowego „baby-Volvo”. Szwedzka marka od prawie 20 lat posiada jednak prawa do znaków handlowych XC10, XC20 oraz XC30 i zapewne spośród nich wyłoniona zostanie nazwa miejskiego SUV-a Volvo.
Przesądzone jest już prawie, że w okolicach 2022 r. do oferty dołączy większy od XC90 SUV, który będzie się nazywał XC100. Wcześniej nie będzie to możliwe, gdyż wciąż jeszcze trwają prace nad nową generację platformy SPA. Na obecnej płycie podłogowej, na której zbudowane zostały modele z rodziny „60” oraz „90”, nie byłoby już możliwe stworzenie większego od XC90 SUV-a.
Według planów platforma SPA2 będzie mogła służyć do produkcji aut o długości aż do 5,5 m. Volvo XC100 będzie mierzyć ok. 5,2 m długości, co oznacza, iż będzie dłuższe od XC90 o ok. 30 cm. Dodatkowe centymetry pozwolą wydłużyć rozstaw osi, a tym samym zwiększyć ilość miejsca dla pasażerów, a także tylny zwis, co zwiększy funkcjonalność bagażnika oraz dodatkowych dwóch miejsc. XC100 najprawdopodobniej będzie dostępny zarówno w odmianie hybrydowej, jak i elektrycznej.
Na bazie nowej platformy zbudowany ma zostać także trzeci w ofercie, duży SUV marki Polestar.