Volkswagen rządzi w Europie
Mimo zawirowań wokół Volkswagena w ostatnim kwartale minionego roku niemiecka marka zakończyła 2015 r. z najwyższą liczbą sprzedanych aut na Starym Kontynencie, zdecydowanie dystansując rywali. Duża w tym zasługa rynku niemieckiego, który był największy, również z wyraźną przewagą nad pozostałymi krajami.
Grudzień był 28. z rzędu miesiącem wzrostu sprzedaży samochodów nowych na Starym Kontynencie (25 państw UE + 4 kraje EFTA). Ponad 1,1 mln sprzedanych nowych aut oznacza 16,6-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do grudnia 2014 r. Tak dobra passa musiała się przełożyć na znakomity wynik w całych minionych dwunastu miesiącach.
W całym 2015 r. na europejskim rynku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 13.713.526 egzemplarzy, tj. o 9,3 proc. więcej niż przed rokiem. Zdecydowanym europejskim liderem pod względem liczby zarejestrowanych nowych samochodów pozostają Niemcy, gdzie w 2015 r. sprzedaż wyniosła 3,21 mln aut i była o 5,6 proc. lepsza niż rok wcześniej. Drugim pod względem wielkości europejskim rynkiem pozostaje Wlk. Brytania (2,63 mln; +6,3 proc.), zaś trzecim Francja (1,92 mln, +6,8 proc.). Spośród europejskiej wielkiej piątki państw to jednak Włochy (1,57 mln) i Hiszpania (1,03 mln) mogą się pochwalić największym wzrostem sprzedaży odpowiednio o 15,8 i 20,9 proc. Najdynamiczniej rozwijały się jednak rynki cypryjski oraz portugalski, gdzie sprzedaż wzrosła o 25 proc., a poza UE w Islandii (+47,1 proc.).
Polska ze sprzedażą nowych aut osobowych na poziomie 354.975 egzemplarzy plasuje się w Europie na ósmej pozycji (przed Polską są jeszcze Holandia i Belgia). Tempo wzrostu sprzedaży (8,3 proc.) jest jednak na niższym poziomie niż w większości europejskich państw. Lepszymi wynikami mogą pochwalić się nasi sąsiedzi - Czechy (20,0 proc.), Słowacja (7,9 proc.) czy Litwa (17,8 proc.).
Tak jak największym rynkiem motoryzacyjnym w Europie, ze zdecydowaną przewagą, są Niemcy, tak Volkswagen wyraźnie zwyciężył na Starym Kontynencie wśród wszystkich dostępnych tu marek samochodowych. W ubiegłym roku niemiecka marka sprzedała 1,73 mln nowych, co jest wynikiem o 6,5 proc. lepszym niż przed rokiem. Jeszcze tylko Fordowi udało się przekroczyć granicę miliona sprzedanych nowych aut (1,02 mln).
Zdecydowana większość marek ubiegły rok zakończyła na plusie. Największy przyrost sprzedaży zanotowały Jeep (+113,0 proc.), smart (+72,3 proc.), Jaguar (+40,7 proc.), Mitsubishi (+30,3 proc.) oraz Porsche (+26,1 proc.). Gorszy rezultat niż w 2014 r. zanotowały Chevrolet (to jednak efekt wycofania marki z Europy), Lancia (-14,6 proc.), DS (-11,7 proc.), Alfa Romeo (-4,0 proc.) i Honda (-1,4 proc.).
Dwadzieścia czołowych marek samochodowych w Europie w 2015 roku (dane wg ACEA):
1. Volkswagen 1.727,1 tys. +6,5 proc.
2. Ford 1.020,9 tys. +8,6 proc.
3. Renault 975,5 tys. +11,2 proc.
4. Opel 942,1 proc. +6,3 proc.
5. Peugeot 856,1 tys. +8,9 proc.
6. Audi 767,2 tys. +5,7 proc.
7. BMW 748,2 +10,6 proc.
8. Mercedes 737,3 tys. +13,0 proc.
9. Fiat 656,7 tys. +12,0 proc.
10. Skoda 617,6 tys. +6,1 proc.
11. Toyota 565,3 tys. +5,8 proc.
12. Nissan 557,0 tys. +16,3 proc.
13. Citroen 549,7 tys. +4,7 proc.
14. Hyundai 470,1 tys. +10,9 proc.
15. Kia 384,8 tys. +8,8 proc.
16. Dacia 382,9 +5,1 proc.
17. Seat 338,3 tys. +3,1 proc.
18. Volvo 285,9 tys. +11,7 proc.
19. Mazda 211,4 tys. +21,1 proc.
20. Mini 187,7 tys. +19,6 proc.