Volkswagen prezentuje nowy silnik 1.5 TSI
Volkswagen zaprezentował nową generację swoich silników benzynowych z rodziny EA211 TSI evo. Nowa 1,5-litrowa jednostka zastąpi w ofercie silnik 1.4 TSI i będzie od niego nieco mocniejsza, a zarazem będzie zużywać mniej paliwa.
Nowa jednostka nie jest całkowicie nowym, zaprojektowanym od podstaw silnikiem, lecz mocno przeprojektowanym motorem 1.4 z rodziny EA111. Zwiększenie pojemności skokowej uzyskano poprzez zwiększenie skoku tłoka z 80 do 85,9 mm. Na początek silnik 1.5 TSI będzie oferowany w dwóch wariantach mocy - 130 i 150 KM. Maksymalny moment obrotowy (w przypadku słabszej wersji będzie wynosił ok. 200 Nm) będzie osiągany już przy 1300 obr/min (przy silniku 1.4 TSI 125 KM osiągany jest od 1400 obr/min).
W porównaniu do poprzednika sprawność nowych jednostek ma być większa o ok. 10 proc. Uzyskano to poprzez zastosowanie kilku rozwiązań. M.in. podniesiono stopień sprężania z 10 do 12,5, zastosowano tzw. cykl Millera czy też zmieniono układ doładowania. Po raz pierwszy w silniku TSI Volkswagen zastosował turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek turbiny VTG, co powinno przełożyć się na lepsze reakcje silnika na dodanie gazu.
Wprawdzie nie znamy jeszcze żadnych szczegółów dotyczących spalania, ale nowa jednostka ma zużywać średnio ok. 1 litr mniej paliwa niż ustępujący jej miejsca silnik 1.4 TSI. Do komór spalania trafia lepiej przygotowana mieszanka, co jest zasługą zmian w systemie chłodzenia powietrza, a także zwiększonego do 350 bar ciśnienia wtrysku. Nie zabraknie także, znanego z poprzednika, systemu dezaktywacji cylindrów ACT podczas spokojnej jazdy.
Nowa jednostka, dzięki tzw. technologii APS (atmospheric plasma spray), ma lepiej pracować w układach hybrydowych, chroniąc ścianki cylindrów podczas uruchamiania zimnego silnika przy sporym już obciążeniu. Co ciekawe, do tego silnika rekomendowany będzie olej 0W20.