Volkswagen Poznań likwiduje 750 miejsc pracy, spółka inwestuje w roboty
Największy pracodawca w województwie wielkopolskim — Volkswagen, do końca 2020 roku ma zlikwidować 750 miejsc pracy w związku z automatyzacją procesów produkcyjnych.
Temat zastępowania pracowników robotami to temat znany, kontrowersyjny i często poruszany. Dynamiczny rozwój technologii i sprzedaży sprawiają, że producent chce nadążyć za standardami. Koncerny szukając zysków i zwiększenia wydajności bardzo często automatyzują procesy produkcyjne. I taka właśnie zmiana nastąpi w Volkswagen Poznań. Jest jednak nadzieja, że cały proces restrukturyzacji przebiegnie dość spokojnie, a firma wesprze pracowników, którzy będą musieli opuścić fabryki niemieckiego producenta.
Likwidacja miejsc pracy, niekoniecznie zwolnienia
Zarząd spółki mocno zaznacza, że likwidacja 750 miejsc pracy nie oznacza masowych zwolnień. Plan restrukturyzacyjny przewiduje, że część ludzi, którzy obecnie pracują głównie przy spawaniu i zgrzewaniu elementów, przejdzie do innych działów. Wzięto także pod uwagę osoby odchodzące na emeryturę. Oczywiście nie obędzie się bez zwolnień, jednak wypowiedzenia dostaną osoby pracujące na warunkach umów na czas określony. Nie oznacza to jednak, że wszyscy mający taki kontrakt zostaną zwolnieni. Kluczową rolę odegra tu wewnętrzny system oceny pracowników. Na przekwalifikowanie personelu, który w fabryce pozostanie, spółka przeznaczy 15 milionów złotych.
Co ważne — wolne miejsca pracy, które poznańska spółka ma w „ofercie”, zostaną skierowane w pierwszej kolejności do pracowników, którzy zostaną zastąpieni przez maszyny. Oczywiście i tu dojdzie do procesu przekwalifikowania. Zdaje się, że spółka faktycznie zadba, aby restrukturyzacja przebiegła spokojnie i bez bólu. Firma także bada sytuacje kadrowe u swoich partnerów i dostawców, tak aby w miarę możliwości obsadzić zwalnianych pracowników w zaprzyjaźnionych zakładach.
– Nasi pracownicy to osoby przeszkolone, wykształcone i doświadczone w pracy w nowoczesnym środowisku. Jesteśmy przekonani, że nie będą mieli wielkich trudności w znalezieniu nowego pracodawcy — powiedział Jens Ocksen, prezes spółki.
W zakładach poznańskiego Volkswagena aż 70% załogi, czyli około 7500 pracowników jest zrzeszonych w „Solidarności”.
– Postęp i inwestycje są gwarancją przyszłości dla naszych zakładów i zatrudnionych pracowników, nie mamy tu wątpliwości. Naszym celem jest zabezpieczenie miejsc pracy nie tylko dzisiaj, ale i w przyszłości. Pracodawca na nasz wniosek m.in. zagwarantował odpowiednie środki na przygotowanie pracowników do pracy na nowych stanowiskach — powiedział przewodniczący NSZZ Solidarność Volkswagen Poznań, Piotr Olbryś.
Restrukturyzacja a patronacki program nauczania VW Poznań
Fabryki niemieckiego koncernu są największym pracodawcą w województwie wielkopolskim i tak pozostanie. Jakiś czas temu wprowadzono także do szkół zawodowych i na wyższe uczelnie patronacki program edukacji dla przyszłych pracowników zakładów. Zarząd spółki gwarantuje, że obecna likwidacja miejsc pracy nie ma żadnego wpływu na uczniów i studentów, którzy postanowili związać się zawodowo z Volkswagenem. Jolanta Musielak, która w spółce zajmuje się organizacją i personelem, powiedziała, że to, czego młodzież obecnie się uczy, to wiedza, która będzie potrzebna za kilka lat i spółka, uwzględniając przyszłe plany rozwoju, zagwarantuje miejsca pracy dla tych osób.
2 miliardy na rozwój fabryk
Plan restrukturyzacji to tylko mała układanka całego procesu rozwoju produkcji. Spółka na zmiany przeznaczy w ciągu dwóch lat 2 miliardy złotych na nowe hale, urządzenia oraz szkolenia dla personelu. Za tak pokaźną sumą stoją konkretne liczby. Poziom automatyzacji hali spawalniczej wzrośnie z 42 do 80 procent. Zastosowanie znajdzie 450 robotów, które obecnie są montowane i wdrażane.
Firma postawiła także na rozwój kompetencji pracowników. Wszystko za sprawą zapotrzebowania na specjalistów zajmujących się konstrukcją pojazdów. W perspektywie najbliższego roku do tego zadania zostanie zatrudnionych lub oddelegowanych 30 pracowników.
Poznański Volkswagen to największy producent samochodów w Polsce. Zeszły rok był rekordowym pod względem osiągnięć spółki. Z taśm produkcyjnych zjechało 266 819 pojazdów. W czterech zakładach produkuje się Volkswageny Caddy, T6 oraz Craftery. Spółka zajmuje się także produkcją samochodów ciężarowych, obecnie jest to MAN TGE 9. Firma MAN wchodzi w skład koncernu VAG. Volkswagen Poznań zatrudnia ponad 11 tys. osób.