Volkswagen na Poznań Motor Show 2015
Oczywiście na polskim salonie samochodowym nie mogło zabraknąć Volkswagena -marki, która cieszy się u nas ogromną popularnością. Liczba modeli była imponująca, ale postaraliśmy się wybrać potencjalnie najciekawsze okazy.
Volkswagen Passat GTE i Golf GTE
Z pewnością sporo uwagi dziennikarzy i zwiedzających zdobyły dwa nowe hybrydowe modele Volkswagena - Passat GTE oraz Golf GTE. Co prawda premiera obu wariantów miała miejsce w zeszłym roku, ale nadal hybrydowe Volkswageny wzbudzają ciekawość obserwatorów. Oba auta wyposażono w silnik 1.4 TSI, choć rozkład mocy jest zróżnicowany. W Golfie GTE jednostka spalinowa ma moc 150 KM, elektryczna zaś 102 KM (łączna moc zestawu to 204 KM), natomiast w Passacie GTE silnik 1.4 TSI generuje 156 KM, a elektryczny 115 KM (łączna moc zestawu to 218 KM). Prawdopodobna data wprowadzenia obu modeli do polskiej sprzedaży to koniec bieżącego roku.
Volkswagen Sharan
W Poznaniu zobaczyliśmy również odświeżoną wersję Volkswagena Sharana, która zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Genewie. Przypomnijmy, że zmiany stylistyczne były dosłownie kosmetyczne i ograniczyły się do nowych świateł LED z tyłu czy też nowych wzorów felg (m.in. odmiany Jakarta). Mamy również kilka różnych kolorów nadwozia tj. Crimson Red Metallic czy też Hudson Bay Blue Metallic. O wiele bardziej istotne zmiany zaszły tam, gdzie tego nie widać. Chodzi o dodatkowe systemy poprawiające bezpieczeństwo, np. system automatycznego hamowania po kolizji, natomiast w opcji znajdziemy system Front Assist monitorujący otoczenie wokół samochodu i ostrzegający kierowcę, gdy jego pojazd za bardzo zbliży się do auta jadącego z przodu. Obecnie najtańszy Volkswagen Sharan z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM z wyposażeniem Trendline kosztuje 112 390 zł.
Volkswagen Caddy
Nie zabrakło również czegoś dla osób przedsiębiorczych. Mowa oczywiście o modelu Volkswagen Caddy, który jest dla nas szczególny, gdyż będzie produkowany w Polsce w nowej fabryce samochodów we Wrześni. Warto również wspomnieć, że z jej bram oprócz innych modeli ma wyjeżdżać również nowy Crafter - docelowo rocznie ma ich powstawać nawet 100 tysięcy. Wracając do modelu Caddy, wypada wspomnieć o silnikach. Będą to między innymi cztery warianty wysokoprężne TDI. Podstawowym wyborem będzie jednostka 2.0 TDI o mocy 75 KM. Ten sam silnik będzie dostępny w kilku wersjach o mocy do 150 KM. W ofercie znajdą się także trzy silniki benzynowe, od czterocylindrowego 1.2 TSI o mocy 84 KM, poprzez trzycylindrowego 1.0 TSI uzyskującego 102 KM, po czterocylindrowego 1.4 TSI generującego moc 125 KM. Nowe Caddy trafi do salonów w trzecim kwartale bieżącego roku.
Volkswagen XL1
Tego samochodu chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Zdaniem producenta jest to najoszczędniejsze seryjnie produkowane auto na świecie zużywające niespełna 1 litr paliwa na 100 km. Na silniku elektrycznym auto jest w stanie przejechać do 50 kilometrów. Ogromne oszczędności to zasługa między innymi niskiej masy na poziomie 795 kilogramów i niezwykle opływowemu nadwoziu. Układ napędowy składa się z dwucylindrowego silnika TDI o mocy 48 KM, silnika elektrycznego o mocy 27 KM, 7-stopniowej przekładni DSG oraz litowo-jonowej baterii. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 160 km/h. Do 100 km/h samochód przyspiesza w 12,7 sekundy. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy i ewentualnie kiedy Volkswagen XL1 pojawi się w Polsce.