Volkswagen Golf R - 300-konny rodzinny hatchback
Hatchbacki to z reguły samochody dla mało wymagającej rodziny. To również kompromis, pomiędzy małym i mało praktycznym autem miejskim, a dużym kombi. W przypadku Volkswagena Golfa R, to również kompromis dla głowy rodziny, który pod przykrywką rodzinnego samochodu skryje sportowego ducha.
Na ostatniej konferencji Grupy Volkswagena zaprezentowano kilka ciekawych modeli. Oprócz opisywanego wczoraj modelu e-Golf niemiecki producent pokazał odmianę Golf R, czyli coś zupełnie z innej bajki. Nowy hot-hatch Volkswagena dostanie turbodoładowaną dwulitrową jednostkę benzynowa z rodziny EA888 o mocy 300 KM z momentem obrotowym na poziomie 380 Nm.
Wszyscy zauważyli dość poważny skok w porównaniu do poprzednika. Nawet producent na każdym kroku to powtarza i podkreśla. Volkswagen woli dmuchać na zimne i od razu bardzo mocno podniósł konkurencji poprzeczkę. W połączeniu ze skrzynią DSG nowy Volkswagen Golf R przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 4,9 sekundy, zaś ze skrzynią manualną sprint zajmuje 5,3 sekundy.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, optymistyczni panowie z Wolfsburga twierdzą, że auto zadowoli się 6,9 l/100km. Być może jest to osiągalne, ale trzeba być niezwykle ostrożnym. Kwestie wizualne zostawiliśmy na koniec. Volkswagen Golf R dostał między innymi zmodyfikowane zderzaki oraz listwy progowe, zamontowany na tylnej klapie spojler oraz cztery końcówki układu wydechowego. Na uwagę zasługują także światła LED połączone z bi-xenonami oraz bardzo gustowne i efektowne 18-calowe felgi.
A o czym jeszcze wspomina sam producent?
Typowy dla Golfa R jest stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. W najnowszym Golfie R zastosowany został system 4MOTION najnowszej generacji, połączony z manualną, 6-biegową skrzynią biegów ze wzmocnionym sprzęgłem i skróco-nymi skokami przełożeń. Jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest automatyczna, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG, w której alternatywnie można zmieniać biegi także manualnie.
Napęd 4MOTION Golfa R, udoskonalony między innymi poprzez zastosowanie sprzęgła Haldex 5, aktywuje się, zanim jeszcze wystąpi poślizg. Pozwala to na prawie całkowite wyeliminowanie utraty trakcji. System wykorzystuje sterowanie wstępne zależne od aktualnego stylu jazdy. Przy niewielkim obciążeniu lub to-czeniu się, napędzana jest przednia oś, a tylna oś jest odsprzę-żona. Takie podstawowe ustawienie pozwala obniżyć zużycie paliwa. W razie potrzeby tylna oś Golfa R zostaje natychmiast płynnie dołączona przez sprzęgło Haldex, uruchamiane elektro-hydrauliczną pompą olejową.
Jeszcze kilka słów o wnętrzu Volkswagena Golfa R:
"Podobnie jak u trzech poprzedników Golfa R, Volkswagen R GmbH w znacznym stopniu zindywidualizował także wnętrze nowego modelu. Seryjnie najmocniejszy z Golfów jest wyposa-żony w sportowe przednie fotele. Środkowe części siedzeń są pokryte tkaniną Race w kolorze tytanowo-czarnym, z czarnymi szwami. Boki siedzeń obszyte są Alcantarą w odcieniu szarym Kristal. Na zewnętrznych częściach foteli i zagłówkach zastoso-wano tkaninę Clip w kolorze tytanowo-czarnym. Popielate szwy tworzą kontrast z ciemną tapicerką, a na oparciach przednich siedzeniach wytłoczone jest logo „R”.
Jako opcję Volkswagen oferuje dla Golfa R pakiet Nappa-Carbon. Zewnętrzne części siedzeń, wnętrza boków i zagłówki są obszyte ciemną skórą Nappa Carbon, natomiast części środkowe mogą być pokryte ciemną lub jasną skóra Nappa (kolor Antrazit lub Modern Grey). Także w przypadku tapicerki skórzanej szwy mają kolor popielaty Kristal. Skórą obszyte są także fragmenty trójramiennej kierownicy sportowej w stylistyce R z chromowa-nym logo na dolnym ramieniu. Także na kierownicy wszystkie elementy skórzane ozdobione są szwami w kontrastowym, popie-latym kolorze.
Aplikacje dekoracyjne na tablicy rozdzielczej i w drzwiach wy-konane są z materiału Carbon Touch. W aplikacje w drzwiach wbudowane są seryjne elementy oświetlenia Ambiente. Podświe-tlone są także listwy na progach (w kolorze niebieskim). Pedały i podpórka pod lewą nogę posiadają nakładki ze stali nierdzew-nej, a dywaniki mają obszycie w kontrastowym kolorze."
A jak prezentują się ceny? Trzydrzwiowa wersja z 2,0litrowym silnikiem TSI o mocy 300 KM z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje 147 490 złotych. Za wersję z 4MOTION i 6-biegową skrzynią DSG trzeba zapłacić 155 590 złotych. Nieco bardziej praktyczna wersja 5-drzwiowa kosztuje odpowiednio 149 190 oraz 157 290 złotych.