Volkswagen e-Crafter już gotowy do pracy
Dwa lata temu na wystawie pojazdów użytkowych w Hanowerze Volkswagen zaprezentował elektrycznego Craftera jeszcze w wersji koncepcyjnej. Dziś e-Crafter jest już gotowy do tego, by zabrać się do pracy m.in. w takich rejonach, gdzie auta napędzane spalinowymi silnikami nie są już mile widziane.
Z racji tego, że produkowany we Wrześni (jedynie końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się odbywał w fabryce w Hanowerze) Volkswagen e-Crafter nie emituje żadnych szkodliwych substancji podczas jazdy będzie idealnie nadawał się jako pojazd dostawczy w tzw. czystych strefach miejskich na całym świecie. Nie straszne mu będą także zakazy wjazdu w takich miastach jak np. Hamburg czy Paryż, gdzie w zależności od klasy szkodliwości i rodzaju silnika wprowadzane są całkowite zakazdy wjazdu.
Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg normy NEDC), co jest następstwem przeprowadzonej na szeroką skalę analizy potrzeb wśród przedsiębiorców użytkujących w swojej działalności pojazdy dostawcze. Ponieważ okazało się, że nie ma potrzeby walki o jak największy zasięg (większość deklarowało codzienny przebieg rzędu 70-100 km), akumulatory nie musiały być zbyt duże, co przełożyło się na niższą cenę oraz utrzymanie dużej przestronności w części transportowej. Na rynku niemieckim e-Crafter będzie kosztował 69.500 euro, a polskie ceny zostaną ogłoszone za kilka tygodni.
Volkswagen e-Crafter został od początku zaprojektowany jako pojazd z napędem elektrycznym, dlatego też udało się optymalnie rozlokować wszystkie elementy układu napędowego. I tak np. baterie litowo-jonowe znajdują się w podłodze e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera – furgonu z wysokim dachem – wynosi 2.590 mm, szerokość otworu ładunkowego to 1.380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1.861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi 100 kW, a maksymalny moment obrotowy 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą przekładni EQ 290 skonstruowanej do samochodów użytkowych. Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC).
Prędkość maksymalną e-Craftera ograniczono celowo do 90 km/h – odpowiada to rzeczywistym codziennym potrzebom firm działających w miastach. Przy tym jest bardzo oszczędny – zużycie energii elektrycznej przez auto obciążone jednotonowym ładunkiem wynosi (w cyklu mieszanym) 21,54 kW/100 km. Stacja ładowania prądem przez złącze CCS (Combined Charging System) pozwala w ciągu 45 minut naładować akumulator do 80% pojemności. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut.
Pierwszy elektryczny pojazd dostawczy Volkswagena posiada szereg systemów z zakresu bezpieczeństwa i komfortu jazdy znanych z innych modeli niemieckiego koncernu. W standardowym wyposażeniu znajdziemy m.in. Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia, wielofunkcyjną kamerę (z przodu) oraz kamerę z tyłu. Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wypo. Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba oraz system nawigacyjny „Discover Media” z „App-Connect”, system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego.