Visos – wizjonerska propozycja Forda
Visos garściami czerpie z tradycji tworzonej przez modele mające szczególne miejsce w historii Forda, takie jak Model „T”, słynny GT 40, Escort pierwszej generacji czy też Capri.
<p class="maintext"><strong>Visos garściami czerpie z tradycji tworzonej przez modele mające szczególne miejsce w historii Forda, takie jak Model „T”, słynny GT 40, Escort pierwszej generacji czy też Capri.</strong>
<strong>Szczegóły koncepcji stylistycznej Forda Visos</strong>
Nadwozie Forda Visos nawiązuje do stylistyki klasycznego coupé, z ostro opadającym słupkiem tylnym, przypominającym nieco mającego dziś niemal kultowy status Forda Capri. Słupki środkowe są ukryte pod przyciemnianymi szybami bocznymi, dzięki czemu praktycznie wyeliminowano elementy, które mogłyby optycznie zakłócać smukłą, opływową sylwetkę samochodu widzianego z boku. Jak przystało na nadwozie coupé, przednie słupki są mocno pochylone, co dodaje karoserii dynamiki. Dwa dodatkowe wloty powietrza do silnika znajdują się z boku w tylnej części nadwozia, przed tylnymi błotnikami. Lekko poszerzone nadkola szczelnie obejmują koła na 20-calowych obręczach.
Jednorodna powierzchnia bocznych szyb, pozbawiona słupków, harmonizuje z górną częścią nadwozia, przypominając futurystyczny kokpit samolotu. Przednia szyba, dach i tylna szyba wydają się tworzyć jedno, wraz z wysuwanym spojlerem poprawiającym własności aerodynamiczne samochodu. Część dachu tworzą unoszone sekcje, które uchylają się, otwierając znacznie łatwiejszy dostęp do tylnych foteli.
Ford Visos widziany od tyłu przede wszystkim zwraca uwagę poszerzonym profilem na wysokości okien. Wrażenie to podkreślają dodatkowo tylne światła ustawione w kształcie podkowy. Dodatkowe tylne światło STOP jest umieszczone na pokrywie bagażnika. Światło STOP mieści dodatkowe kamery przekazujące obraz tego, co się dzieje z tyłu pojazdu. Kształt wgłębienia na tylną tablicę rejestracyjną nawiązuje do profilu klapy bagażnika. Dwie chromowane końcówki rur wydechowych dyskretnie przypominają o sportowym potencjale tego samochodu.
W przedniej części Forda Visos dominuje głęboki spojler pod zderzakiem, mający dwa otwory wlotu powietrza o kształcie nawiązującym do kształtu rur wydechowych. Wąska kratka zasadniczego wlotu powietrza, zaopatrzona w chromowane obramowanie, znajduje się tuż powyżej przedniego spojlera.
Rozmieszczenie świateł z przodu Forda Visos w postaci odwróconej nawiązuje do układu świateł tylnych: niebieski pasek światła otacza kompozytowy reflektor LED ukryty pod bezbarwną soczewką. Linia maski wznosi się łagodnie ku przedniej szybie. Dwa przetłoczenia biegnące ku reflektorom dodatkowo podkreślają profil maski.
<strong>Wzornictwo i szczegóły wykończenia wnętrza Forda Visos</strong>
Niewiele rzeczy może zmieniać się tak radykalnie i tak szybko jak ludzkie nastroje. Wyobraźmy sobie zatem co by było, gdyby wnętrze naszego samochodu można było zmieniać w zależności od naszego nastroju – dokładnie tak samo jak zmieniamy naszą garderobę lub makijaż.
Jedno naciśnięcie guzika może zmienić wnętrze Forda Visos z relaksującej limuzyny w rasowy samochód sportowy. Delikatne i uspokajające oświetlenie wnętrza obowiązujące w „komfortowym” trybie jazdy można zdecydowanie rozjaśnić i uczynić bardziej intensywnym, podczas gdy fotele zmieniają swój profil i mocniej obejmują ciało. Kierownica przesuwa się bliżej kierującego, a fotele zmieniają kąt ustawienia na bardziej odpowiedni dla jazdy sportowej. Również wskaźniki przechodzą w tryb sportowy, przekazując informacje istotne przy bardziej dynamicznej jeździe. Dźwignia zmiany biegów wysuwa się z centralnej konsoli – za jej pośrednictwem kierowca obsługuje sekwencyjny mechanizm zmiany przełożeń nowoczesnej mechanicznej skrzyni biegów.
Powtórne naciśnięcie guzika sprawia, że wnętrze powraca do normalnego, bardziej zrelaksowanego trybu „Comfort”. Oświetlenie wnętrza na nowo staje się delikatne i dyskretne, a fotele powracają w położenie zapewniające większy komfort podróżowania. To jeden z aspektów zdolności przystosowania się Forda Visos do dwóch krańcowo odmiennych stylów prowadzenia.
Projektanci wnętrza zadbali również o pełną wygodę pasażerów. Przedni fotel pasażera, zaopatrzony w wysuwany podnóżek, można całkowicie rozkładać. Jeżeli przedni fotel pasażera nie jest całkowicie rozłożony, w tylnej części Forda Visos mogą w dużym komforcie podróżować dwie dorosłe osoby. siedzące w dwóch indywidualnych fotelach oddzielonych od siebie centralną konsolą, biegnącą na całej długości od deski rozdzielczej aż do tylnej ściany kabiny pasażerskiej. Właśnie na tej konsoli, pomiędzy tylnymi fotelami, umieszczone są przyciski i pokrętła sterujące systemem audio-video w tylnej części pojazdu.
<strong>Możliwości programowania charakterystyki Forda Visos</strong>
<i>– We współczesnych samochodach brakuje mi możliwości pomajstrowania pod maską. Wśród nas jest przecież wielu entuzjastów motoryzacji, a każdy entuzjasta chciałby mieć nieco więcej możliwości wpływania na parametry i osiągi swojego samochodu</i> – twierdzi Chris Hamilton, projektant nadwozia Forda Visos.
Jednym z atrakcyjniejszych aspektów Forda Visos jest to, że miłośnik motoryzacji na powrót będzie mógł „pogrzebać” pod maską. Specjalny wyświetlacz LCD zamocowany do jednego z boków silnika wyświetla aktualnie zaprogramowane ustawienia pojazdu. Podłączając notebook do złącza USB znajdującego się obok wyświetlacza, użytkownik będzie miał możliwość modyfikowania ustawień, które decydują o takich parametrach jak charakterystyka amortyzatorów, ogranicznik maksymalnych obrotów silnika i wiele innych.
Użytkownicy będą mieli także możliwość ściągnięcia odpowiednio zaprogramowanych charakterystyk za pośrednictwem Internetu ze specjalnego serwera Forda, lub też wymieniania się plikami z ustawieniami dla pojazdu z innymi właścicielami tego modelu.
Ford Visos jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem wyposażonym w dwie turbosprężarki. Moc maksymalna wynosi 350 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga wartości 400 Nm. Jednostka napędowa współpracuje z zaawansowaną technicznie 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów, za pośrednictwem której napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła.</p>
<strong>Źródło: Ford Polska Sp. z o.o.</strong>