Uszkodzony czujnik poziomu oleju – objawy usterki
Spośród wielu czujników, znajdujących się na wyposażeniu współczesnych samochodów, jednym z najważniejszych jest czujnik poziomu oleju, który sprawdza, czy silnik pojazdu ma odpowiednie smarowanie. Usterki tego czujnika należy diagnozować i usuwać w trybie pilnym.
Czujnik poziomu oleju – zasada działania
Aby silnik samochodu pracował sprawnie i bezawaryjnie, ciśnienie oleju znajdującego się w układzie musi być na odpowiednim poziomie. Istotna jest rzecz jasna nie tylko ilość oleju, ale także jego jakość, jednak w omawianym dziś przypadku skupiamy się na tej pierwszej wartości. Ją właśnie mierzy czujnik poziomu oleju, czyli niewielki elektroniczny element, występujący w różnych kształtach, w zależności od konkretnego modelu pojazdu.
Zasada działania czujnika poziomu oleju jest dość prosta. Jego zadaniem jest bieżąca kontrola poziomu oleju i „zaalarmowanie” sterownika pojazdu w przypadku wykrycia zbyt niskiego poziomu oleju. Prawidłowo działający czujnik ostrzega kierowcę pojazdu w sytuacji poważnego zagrożenia. Zbyt niski poziom oleju w silniku może skończyć się jego zatarciem, prowadzącym do kosztownego remontu lub wymiany całej jednostki.
Nagłe zapalenie się kontrolki poziomu oleju (czerwona kontrolka z tzw. „lampą Alladyna”, czyli wizerunkiem kaganka na olej) może sugerować także wyciek oleju w silniku. Kiedy pojazd zasygnalizuje nam taką usterkę, powinniśmy niezwłocznie zatrzymać pojazd i sprawdzić silnik. Dalsza jazda nie jest zalecana.
Czujnik poziomu oleju – objawy uszkodzenia
Awaria czujnika poziomu oleju może doprowadzić do poważnych szkód w pojeździe, jednak sama w sobie nie jest bardzo groźna. Odpowiednie szybkie jej zdiagnozowanie i wymiana czujnika poziomu oleju przełożą się na sprawne wyeliminowanie problemu bez ponoszenia dużych kosztów. Jeżeli w naszym pojeździe zaświeci się czerwona kontrolka poziomu oleju, ale manualne sprawdzenie tego poziomu nie wykaże nieprawidłowości, możemy zacząć podejrzewać nieprawidłową pracę czujnika.
Błąd czujnika poziomu oleju może objawiać się także w inny sposób. Przykładem jest sytuacja, w której kontrolka ciśnienia oleju zapala się i gaśnie co pewien czas lub regularnie „miga”. Może to oznaczać zwarcie, powodujące stałe wzbudzanie i rozłączanie czujnika. W prawidłowym cyklu pracy, kontrolka powinna zapalać się podczas rozruchu silnika i bardzo szybko gasnąć po jego uruchomieniu, gdy tylko czujnik sprawdzi, czy poziom oleju jest prawidłowy (nie jest zbyt niski). W przypadku takiej usterki, czujnik może co pewien czas otrzymywać i tracić napięcie zasilające, przy każdym ponownym wzbudzaniu się, aktywując na chwilę kontrolkę.
Jak sprawdzić czujnik poziomu oleju?
Jeżeli zauważymy symptomy podobne do wyżej opisanych, usterka czujnika poziomu oleju jest bardzo prawdopodobna. Aby zweryfikować, czy to faktycznie ta część odpowiada za nieprawidłowości, najlepiej wykorzystać tester diagnostyczny. Źle działający czujnik spowoduje zapisanie odpowiednich kodów błędów w sterowniku silnika.
Jeżeli nie mamy dostępu do takiego urządzenia, możemy zacząć od wzrokowej weryfikacji stanu czujnika – sprawdzić, czy złącze elektryczne, do którego jest podpięty oraz podpięte doń przewody nie są zalane, przerwane lub w inny sposób uszkodzone.
Czujnika, który uległ awarii, podobnie jak zdecydowanej większości stosowanych w pojazdach części elektronicznych, nie zaleca się naprawiać. Konieczna jest zatem wymiana na nowy czujnik. Ten element, w zależności od konkretnego modelu pojazdu oraz producenta części, kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Pamiętajmy, aby zamawiać czujnik dedykowany konkretnie naszemu modelowi samochodu. Aby mieć pewność, najlepiej przy zamówieniu podać numer VIN pojazdu.
Wymiana czujnika poziomu oleju jest stosunkowo prosta. Przy pomocy odpowiedniego klucza należy odkręcić mocowanie starego czujnika, odpiąć go od gniazda zasilającego i zastąpić nowym elementem.
Objawów uszkodzonego czujnika poziomu oleju zdecydowanie nie należy ignorować. Jazda z niesprawnym czujnikiem może skończyć się sytuacją, w której nie zauważymy bardzo poważnej usterki silnika, prowadzącej do jego całkowitego uszkodzenia. Czujnik ma za zadanie zdiagnozować stan krytyczny, w którym ilość oleju w silniku pojazdu jest zbyt mała do jego wydajnej i bezpiecznej pracy. W wielu pojazdach, awaria czujnika poziomu oleju spowoduje przejście pojazdu w tryb awaryjny, przez co nie będziemy mogli użytkować go w sposób standardowy. Dokonanie szybkiej diagnostyki i naprawy jest w takiej sytuacji kluczowe.