Uniwersalny traktor XXI w. pokazany w Katowicach - Mercedes Unimog
Unimog ("Universal Motor Gerät", niem. "Pojazd Uniwersalny") powstał ponad 60 lat temu jako model będący czymś pośrednim między traktorem, a modelem dostawczym. Stąd też oprócz charakterystycznej konstrukcji (np. rozstaw kół warunkujący wjazd między dwa rzędy ziemniaków) zapewniał możliwość jazdy po drogach.
W ciągu ponad pół wieku produkcji rozwinięto oryginalność tego pojazdu i obecnie jest ceniony za dobrą widoczność, niezawodną przyczepność, przemyślaną ergonomię i prawie nieograniczoną uniwersalność. W Katowicach zaprezentowano praktyczne wykorzystanie modelu, a na prezentację zaproszono polskich dealerów i potencjalnych klientów (głównie firmy utrzymujące w czystości drogi zarówno w mieście, jak też drogi krajowe, czy autostrady).
Zanim jednak nastąpiła dynamiczna część prezentacji, przedstawiciele firmy pokazali czym wyróżnia się Unimog na tle tradycyjnych modeli. Po pierwsze: osie portalowe zapewniające wyższy prześwit samochodu (półosie doprowadzają napęd powyżej piaty kół, a stamtąd do piasty napęd przełączany jest zwolnicą, przez co półoś napędowa i podwozie jest wyżej o ok. 30 cm niż mocowanie kół). Po drugie: system zmiany kierownicy VarioPilot (po ściągnięciu maskownicy na środku deski rozdzielczej i odblokowaniu wałka kierowniczego, całą kierownicę z zestawem pedałów przesuwamy na drugą stronę i mocujemy na specjalnej piaście). Po trzecie: system hydrauliki roboczej umożliwiającej szybkie i sprawne podłączenie dodatkowych urządzeń z przodu, z tyłu lub z boku. Po czwarte: uniwersalna widoczność ze wszystkich stron, także dzięki zastosowaniu specjalnych szklanych drzwi. Po piąte zaś łatwość obsługi wszystkimi urządzeniami dzięki ergonomii sterowania i wszechobecnej elektronice. Tyle teoria. W praktyce można było obejrzeć działanie urządzeń, a nawet odbyć samodzielne jazdy.
Prezentacja odbyła się wprawdzie na kilku samochodach, ale każde z urządzeń specjalistycznych można stosować zamiennie w jednym modelu, co umożliwiają uniwersalne mocowanie podłączeń. W okresie letnim można więc wykorzystać Unimoga podłączając kosiarki do koszenia jednego lub więcej pasów trawy (maks trzy), podkaszania pionowych zarośli, wykaszania rowów, czyszczenia znaków i tablic drogowych, słupków przydrożnych, a także czyszczenia ulic, a nawet mycia ścian tuneli. Najważniejsze jednak, że prezentowane urządzenia nie tylko były sterowane były małym joystickiem przez kierowcę, ale także miały specjalne czujniki (pałąk dotykowy nad kosiarką) regulujące ruch urządzenia w przypadku napotkania przeszkody typu znak drogowy, drzewko, czy słupek.
W zimie pojazd można wyposażyć w piaskarkę, pług lemieszowy lub pług rotacyjny, co pozwala nie tylko na czyszczenie ulic, ale także rozgarnięcie zasp o wysokości do 120 cm.
Jak powiedział nam przedstawiciel firmy importerskiej: „Coraz większe wymagania odnośnie dbałości o drogi, wymuszają zainteresowanie rozwiązaniami sprawdzonymi na świecie, a dzięki swej uniwersalności i wszechstronności także atrakcyjnymi cenowo. Stąd też coraz więcej firm państwowych i prywatnych odpowiedzialnych za utrzymanie dróg, pyta o różnorodność oferty. Zazwyczaj pracę urządzeń można pokazać tylko na filmach, ale chęć praktycznego przekonania się o jakości urządzeń wymusiła tę prezentację. Zapewne prezentacje takie będą organizowane częściej, aby samodzielnie można było sprawdzić co naprawdę potrafi Unimog”.