Unia dołoży się do budowy autostrady A1
315 milionów euro z europejskiego funduszu spójności dofinansuje budowę autostrady A1 na odcinku od Częstochowy do Pyrzowic.
Jedyna w Polsce autostrada o przebiegu południkowym leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 i stanowi zarazem ważną część VI transeuropejskiego korytarza transportowego, który docelowo ma połączyć Bałtyk z Adriatykiem, czyli północne i południowe rejony środkowej Europy.
Obecnie przejezdnych jest 442 km autostrady od Pruszcza Gdańskiego do Piotrkowa Trybunalskiego i od Pyrzowic do Gorzyczek, a brakuje jej "środkowego" fragmentu, łączącego Piotrków Trybunalski z Pyrzowicami o długości ok. 121 km.
Zapowiadane dofinansowanie 57-kilometrowego fragmentu A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami w kwocie 315 mln euro pozwoli przyspieszyć prace, które mają pewne opóźnienia. Według podpisanego kontraktu A1 na tym odcinku powinna być przejezdna najpóźniej w połowie 2019 r., a tymczasem w ubiegłym roku pojawiły się informacje o rocznym opóźnieniu w realizacji tej inwestycji.
Szacunkowy łączny koszt 58-kilometrowego odcinka autostrady to 2,6 mld zł. Zadanie to zostało podzielone na cztery odcinki inwestycyjne:
odcinek F węzeł Rząsawa (z węzłem) - węzeł Blachownia (z węzłem) o długości 21,2 km;
odcinek G węzeł Blachownia (bez węzła) – węzeł Zawodzie (z węzłem) – długość 4,7 km;
odcinek H węzeł Zawodzie (bez węzła) – węzeł Woźniki (z węzłem) o długości 16,7 km;
odcinek I węzeł Woźniki – węzeł Pyrzowice – długość 15,2 km.