Unia chce zmian w ubezpieczeniach OC
Szykują się zmiany w obowiązkowym ubezpieczeniu OC właścicieli pojazdów mechanicznych. Komisja Europejska zaproponowała szereg zmian, które mają pomóc ujednolicić przepisy na terenie całej Wspólnoty Europejskiej.
Obecna unijna dyrektywa dotycząca ubezpieczeń komunikacyjnych obowiązuje już od dziesięciu lat i Komisja Europejska przeprowadziła przegląd tych przepisów. Zaowocował on kilkoma pomysłami, które mają doprecyzować obowiązujące rozwiązania. Według KE mają one ułatwić mieszkańcom państw unijnych zakup polisy OC w sytuacji, kiedy przeprowadzają się oni do innego kraju UE.
Unijni urzędnicy chcą, by firmy ubezpieczeniowe stosowały się do określonych zasad przy ubezpieczaniu OC pojazdów - zwłaszcza w zakresie zniżek/zwyżek składki za bezwypadkową jazdę. I tak, jedna z propozycji KE zakłada wprowadzenie jednolitego formularza zaświadczenia o historii szkód z komunikacyjnej polisy OC. Firmy ubezpieczeniowe zobligowane miałyby być do uwzględniania tej historii przy wyliczaniu składki dla danego kierowcy. Dziś towarzystwa nie mają takiego obowiązku i w zasadzie zależy to od ich dobrej woli. Najdalej idąca propozycja Komisji to obowiązek publikowania przez unijne towarzystwa sposobu naliczania bonusów za bezwypadkową jazdę, tak żeby każdy potencjalny klient mógł się z nim zapoznać.
Różnie te pomysły oceniają przedstawiciele Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Za dobry pomysł uważają wprowadzenie jednolitego formularza zaświadczenia o historii szkodowości. Dzięki temu taki dokument byłby łatwiej rozpoznawalny w całej Wspólnocie Europejskiej.
– Jednak zobligowanie ubezpieczycieli do publikowania szczegółowych kryteriów systemu zniżek/zwyżek za bezszkodową jazdę wydaje się już zbyt daleko idącą propozycją, która ogranicza swobodę działalności gospodarczej – dodaje Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG.
W Polsce zaświadczenie o historii ubezpieczenia i szkód można bezpłatnie pobrać z portalu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dotychczas zrobiło to już blisko 60 tysięcy właścicieli pojazdów, przy czym stale rośnie zainteresowanie uzyskaniem takiego dokumentu. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2017 r. liczba pobrań wzrosła o 20% w relacji do statystyk z całego 2016 r. Trudno jednak ustalić jak często i czy w ogóle takie zaświadczenia honorowane są przez unijnych ubezpieczycieli poza granicami Polski.
Jak wyjaśnia Iwona Woźniak-Sadek, dyrektor Biura Obsługi Klienta UFG, sporadycznie zdarzają się sytuacje, gdy zagraniczny ubezpieczyciel dodatkowo prosi UFG o potwierdzenie autentyczności zaświadczenia pobranego przez właściciela pojazdu ze strony Funduszu. W 70% przypadków są to firmy z Niemiec, a w 20% z Wielkiej Brytanii.