Uczciwa naprawa w niezależnych warsztatach
W Polsce około 60% gospodarstw domowych posiada samochód. Park samochodowy Polski jest o trzy lata starszy niż w zachodniej części Europy, a o dwa lata starszy niż w Stanach Zjednoczony - średni wiek samochodu wynosi 11,6 lat. Sytuacja ta powoduje, iż popyt na części zamienne na tzw. rynku wtórnym jest bardzo duży (wartość rynku to ponad 10 mld zł), a użytkownicy samochodów domagają się prawa do uczciwej naprawy.
<strong>W Polsce około 60% gospodarstw domowych posiada samochód. Park samochodowy Polski jest o trzy lata starszy niż w zachodniej części Europy, a o dwa lata starszy niż w Stanach Zjednoczony - średni wiek samochodu wynosi 11,6 lat. Sytuacja ta powoduje, iż popyt na części zamienne na tzw. rynku wtórnym jest bardzo duży (wartość rynku to ponad 10 mld zł), a użytkownicy samochodów domagają się prawa do uczciwej naprawy.</strong><br/>
<p class="maintext">Wybór Polaków jest więc jasny- częściej kupujemy auta z tzw. drugiej ręki niż nowe, z salonu dealera. Jakie są tego powody? Przede wszystkim stan zamożności społeczeństwa. Wpływa on nie tylko na decyzje zakupowe, ale również na kolejne zachowania związane z użytkowaniem i serwisowaniem samochodu. <br/>
Tym samym konsumenci- kierowcy i użytkownicy pojazdów kształtują rynek autoryzowany i niezależny. Co kryje się pod tymi pojęciami? W dużym skrócie można nazwać ten pierwszy rynkiem producentów samochodów, oferujących nie tylko sprzedaż aut, usługi napraw, ale również części eksploatacyjne oznakowane swoim logo. Ten drugi, czyli rynek IAM (Independent Aftermarket - Rynek Niezależny), tworzony jest przez przedsiębiorców sektora MSP. W większości niezależny rynek IAM proponuje identyczne części, jak te w opakowaniu producenta samochodu, ale oznakowane logo ich rzeczywistego wytwórcy, a jednocześnie tańsze o blisko 70%. <br/>
Niezależne warsztaty, których liczbę szacuje się w Polsce na blisko 20 tysięcy, oferują klientom uczciwą naprawę, czyli wysoką jakościowo usługę i użycie dobrych, bezpiecznych części. Zgodnie z argumentacją Federacji Konsumentów pierwszym i najważniejszym prawem konsumenta jest prawo wyboru. Zatem każdy ma prawo wybrać, czy chce (może) kupić samochód używany czy nowy. Dlaczego nie miałby decydować, gdzie go naprawić? </p>
<p class="maintext">Niestety niezależne warsztaty nadal mają utrudniony dostęp do informacji technicznej, coraz częściej niezbędnej do naprawy samochodów. Bez sprawiedliwego i pełnego dostępu do informacji technicznej, niezależne warsztaty motoryzacyjne są pozbawione w Polsce i Europie możliwości świadczenia usług serwisowania i naprawy samochodów - podkreśla Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. Ograniczenie dostępu do danych technicznych godzi w interesy nie tylko niezależnych warsztatów, ale przede wszystkim kierowców, którzy w ten sposób zmuszani są do napraw w sieciach autoryzowanych przez producentów samochodów. Oczywiście wiąże się to ze znacznie wyższymi kosztami części zamiennych oraz, średnio licząc, dwukrotnie wyższymi stawkami za roboczogodzinę. </p>
<p class="rgh"><strong>Źródło: SDCM</strong></p>