Tunel na zakopiance już przebity. Nie pojedziemy nim jednak zbyt prędko
Po 2 latach i 5 miesiącach pracy przebito się przez skały pod górą Luboń Mały. W tym miejscu powstanie droga ekspresowa S7, czyli nowa wersja popularnej zakopianki z Krakowa w kierunku stolicy polskich gór. Odcinkiem trasy S7 Naprawa-Skomielna Biała pojedziemy jednak dopiero w 2021 r.
Pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym drążone są dwa tunele. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 m długość. Aby osiągnąć ten wynik, konieczne jest wydrążenie ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.
Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.
Wykonawca tunelu, firma Astaldi z Włoch, stosuje przy drążeniu metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech.
Droga ekspresowa S7 Lubień-Rabka Zdrój podzielona na trzy odcinki realizacyjne.
Realizacja 7,6 km pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień-Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S obejmuje budowę m.in. dwóch Miejsc Obsługi Pasażerów (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich oraz sześciu małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Aktualnie trwają zintensyfikowane prace budowlane, by jeszcze tym roku dopuścić do ruchu po jednej jezdni w dwóch kierunkach.
Na odcinku tunelowym, Naprawa-Skomielna Biała, o długości ok. 3 km, powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami, budynkiem wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Na tym odcinku powstaje także jeden wiadukt, przed północnym portalem tunelu o długości 321 m.
Na trzecim odcinku o długości 6,1 km, Skomielna Biała-Chabówka, oprócz dwujezdniowej drogi, wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich (wiadukty, estakady), w tym najdłuższy, liczący 1 km, oraz cztery małe mostki na ciekach przy węźle Skomielna. Odcinek ten został oddany do ruchu 28 września 2019 r.
Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie całego odcinka z Lubnia do Rabki Zdroju zaplanowane jest na 2021 rok.