Trzy kroki Audi w kierunku autonomicznej jazdy
Rozpoczynające się jutro targi motoryzacyjne we Frankfurcie będą dla Audi okazją do zaprezentowania swoich obecnych efektów prac nad autonomicznymi samochodami. "Modelami", które posłużą do prezentacji najnowszych rozwiązań niemieckiego koncernu, będą nowe Audi A8 oraz dwa samochody koncepcyjne.
Najnowsza flagowa limuzyna z Ingolstadt jest pierwszym seryjnym modelem, przystosowanym do międzynarodowego standardu automatycznego prowadzenia na poziomie 3. Co ten poziom oznacza? Nowe A8 posiada na wyposażeniu pilota jazdy w korkach AI, który może przejąć zadanie prowadzenia samochodu na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu przy prędkości do 60 km/h. Auto samodzielnie rusza, przyspiesza, manewruje, zwalnia, o ile znajduje się cały czas na wybranym pasie ruchu. W przypadku, gdy kierowca aktywuje system przyciskiem AI umieszczonym na konsoli środkowej, może na dłuższy czas zdjąć nogę z pedału gazu i ręce z kierownicy. To zasadnicza różnica wobec technologii poziomu 2., w której kierowca nie może skupić się na innych czynnościach. Nie oznacza to jednak, że w nowym A8 nie musi w ogóle zachowywać czujności. W każdej bowiem chwili powinien być zdolny do przejęcia kontroli nad pojazdem.
Funkcjonowanie pilota jazdy w korkach Audi AI opiera się na dwóch rozwiązaniach technicznych - centralnym sterowniku systemów wsparcia kierowcy (zFAS), generującym obraz otoczenia na bazie danych z czujników, oraz skanerze laserowym, który dostarcza szczegółowych informacji np. na temat pojazdów wjeżdżających przed nami na nasz pas ruchu i o strukturze pobocza drogi.
System pilota jazdy w korkach w nowym A8 będzie wprowadzany na rynki stopniowo, w zależności od dostosowania przepisów prawnych tam obowiązujących.
Pokazywane we Frankfurcie auto, spełniające standardy autonomicznych pojazdów poziomu 4., to koncepcyjny SUV o nadwoziu coupe mierzący 4,9 m długości. W dużej mierze bazuje on na znanym już e-tron concept. Podobne są kształty nadwozia, wnętrze oraz elektryczny napęd quattro złożony z trzech silników elektrycznych o łącznej mocy 370 kW.
Nowością są natomiast nowoczesne technologie, zmniejszające obowiązki kierowcy i dające mu więcej możliwości swobodnego spędzania czasu podczas jazdy. Wszystkie te systemy, w wielu przypadkach czerpiące ze strategii sztucznej inteligencji i tzw. machine learning, objęte są jedną, wspólną nazwą: Audi AI. Łączą się one bezprzewodowo z chmurą i z innymi pojazdami (car-to-X), dając możliwość uczenia się i myślenia w sposób proaktywny. Sercem automatycznego prowadzenia poziomu 4. jest zamontowany w tym studyjnym modelu centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS nowej generacji. Dostarcza on informacji pilotowi jazdy po autostradzie, który przejmuje zadanie prowadzenia pojazdu przy prędkości max. nawet 130 km/h i potrafi automatycznie zmienić pas ruchu.
Drugie koncepcyjne Audi wchodzi już na piąty poziom autonomicznej jazdy. Model ten wykorzystuje wiele nowych funkcji z zakresu łączności, komunikacji i systemów operacyjnych, dzięki którym kierowca nie musi się już koncentrować na tym, co się dzieje za szybą. Systemy użyte w tym pojeździe bazują również na sztucznej inteligencji, ale potrafią szybciej się uczyć i przede wszystkim podejmować decyzje w odpowiednim momencie.
Ten studyjny model napędzany jest czterema silnikami elektrycznymi, a jego baterie pozwalają pokonać dystans 700 – 800 kilometrów.