Trzecia generacja Hyundaia i30 już gotowa
Targi w Paryżu zbliżają się coraz szybciej, o czym świadczy chociażby tematyka naszych codziennych newsów. Coraz więcej w nich nowości, które zostaną zaprezentowane w stolicy Francji. Kolejną jest nowa, trzecia już generacja Hyundaia i30.
Zaprojektowany w centrum projektowym Hyundaia w Rüsselsheim, testowany na północnej pętli toru Nürburgring, a produkowany w czeskiej fabryce w Nosovicach. Nowa, trzecia już generacja kompaktowego Hyundaia, choć na grillu ma znaczek koreańskiej marki, to jednak jest modelem stworzonym, by podbić serca Europejczyków.
I takie jest też nadwozie tego Hyundaia. Mocno stonowane, bez ekstrawaganckich rozwiązań, aby podobać się jak największej grupie potencjalnych nabywców i aby nie zestarzeć się zbyt szybko. Auto powstało na nowej platformie koreańskiego koncernu - lżejszej o 28 kg w stosunku do poprzednika, a przy tym sztywniejszej o 22 proc. Podwozie wykonane zostało w 53 proc. ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
W przedniej części nadwozia pojawiła się nowa, "kaskadowa" atrapa chłodnicy, która niebawem stanie się znakiem rozpoznawczym wszystkich nowych Hyundaiów. Główne reflektory wykonane zostały w technologii LED, podobnie jak światła do jazdy dziennej zintegrowane z kierunkowskazami, które zostały umieszczone niemal w samych narożnikach, poszerzając optycznie tę część nadwozia.
Wnętrze nowego i30 jest dużo nowocześniejsze niż u poprzednika. Koreańczycy zastosowali najnowocześniejszą technologię, jaką byli w stanie stworzyć bądź nabyć. Centrum obsługi funkcji pokładowych stanowi bądź 5-, bądź 8-calowy ekran umieszczony na szczycie środkowej konsoli. Wnętrze ma być ponadto nieznacznie większe niż w drugiej generacji modelu. Do przewozu bagażu służyć będzie 395-litrowy bagażnik.
Nowy Hyundai i30 będzie pierwszym modelem, w którym pojawi się nowa jednostka benzynowa 1.4 T-GDI o mocy 140 koni mechanicznych i maksymalnym momencie obrotowym 242 Nm. Oferta jednostek benzynowych obejmować będzie ponadto 1-litrowy, trzycylindrowy silnik o mocy 120 KM i maksymalnym momencie 170 Nm. Najsłabszą jednostką będzie 1,4-litrowy motor MPI, który rozwija moc 100 KM. Oferta diesli obejmuje trzy wersje 1,6-litrowego silnika wysokoprężnego - o mocy 95, 110 i 135 KM.
W zależności od wyboru silnika dostępna będzie bądź 6-biegowa skrzynia manualna, bądź 7-stopniowy, dwusprzęgłowy automat DCT, bądź obie te przekładnie.
Jak zapowiadają Koreańczycy, pięciodrzwiowa odmiana nowego Hyundaia i30 jest pierwszą z nowej rodziny tego modelu. My chyba najbardziej nie możemy się doczekać debiutu zapowiadanej odmiany i30 N, której produkcja powinna ruszyć zgodnie z planami w przyszłym roku. Zanim to jednak nastąpi wraz z początkiem przyszłego roku do sprzedaży na europejskim rynku trafi trzecia generacja pięciodrzwiowej, cywilnej wersji Hyundaia i30.