Trzeci X w ofercie Opla
Pojawi się w sprzedaży jesienią br., światową premierę będzie miał we wrześniu na wystawie we Frankfurcie, ale już teraz Opel zdradza pierwsze szczegóły i wygląd swojego najnowszego kompaktowego crossovera.
Opel Grandland X mierzy 4477 mm długości, 1844 mm szerokości i 1636 mm wysokości. Będzie więc o ok. 20 cm dłuższy od swoich dwóch mniejszych kuzynów - Mokki X i Crosslanda X - które walczą o klienta w równie konkurencyjnym segmencie miejskich crossoverów.
Grandland, nie dość, że jest większy, to również ma nieco bardziej solidną sylwetkę SUV-a. Charakterystycznymi elementami najnowszego Opla będą osłony dolnych partii nadwozia, masywne nadkola, chromowane listwy w przedniej części nadwozia oraz wąskie reflektory LED-owe, które optycznie poszerzają tę część nadwozia. Dla chętnych Opel przygotował możliwość zamówienie dwukolorowego nadwozia z czarnym dachem.
Mimo przejęcia przez francuski koncern PSA wewnątrz Grandlanda X panuje niemiecki porządek. Przyciski w środkowej konsoli zostały pogrupowane w trzech rzędach, dzięki czemu kierowca ma szybki dostęp do sterowania najważniejszymi funkcjami pokładowymi - systemu multimedialnego, klimatyzacji oraz funkcjami podwozia. Naturalnie, co jest typowe dla tego typu aut, kierowca siedzi wyżej niż w przeciętnych autach osobowych, a fotel z atestem AGR ma zapewnić odpowiedni poziom komfortu nawet podczas dłuższej jazdy. Rozstaw osi wynoszący 2675 mm zapewnia całkiem znośną ilość miejsca nawet dla piątki pasażerów, a 514-litrowy bagażnik (1652 l po złożeniu tylnej kanapy) pozwoli na przewiezienie znacznej ilości bagażu.
Opel nie zdradził jeszcze, jakie jednostki napędowe pojawią się w ofercie Grandlanda. Wiemy natomiast co nieco na temat wyposażenia tego modelu. Wśród dostępnych systemów wspomagania kierowcy znajdą się m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją wykrywania pieszych, system automatycznego hamowania awaryjnego, system wykrywania zmęczenia kierowcy, zaawansowany asystent parkowania czy kamera 360°.
Bezpieczeństwo zapewnić ma również układ Grip Control, który dba o jak najlepszą przyczepność na różnego rodzaju nawierzchniach. System ten dostosowuje rozkład momentu obrotowego, pozwalając nawet na buksowanie kół w razie konieczności. W wersjach z automatyczną przekładnią układ ten steruje również przełożeniami i reakcją przepustnicy.
Klasa kompaktowych SUV-ów stanowi obecnie w Europie ok. 20% nowych aut. Opel Grandland X będzie mógł więc liczyć na spore zainteresowanie potencjalnych klientów, ale jednocześnie będzie musiał się zmierzyć z niezwykle wymagającą konkurencją. Jak sobie poradzi, zobaczymy już pod koniec tego roku.