Trzeci, miejski crossover Lexusa
Debiutujący w Genewie Lexus UX, czyli pierwszy kompaktowy crossover w gamie tej japońskiej marki, jest też pierwszym modelem zbudowanym na bazie platformy GA-C.
Lexus UX mierzy 4495 mm długości, 1520 mm wysokości i 1840 mm szerokości, a rozstaw jego osi wynosi 2640 mm. Całkiem spore jak na kompaktowy model wymiary zewnętrzne zapewniają dużo miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy (870 mm), jak i przestrzeni bagażowej – długość bagażnika 791 mm.
Stylistyka, zbliżona do starszych braci w gamie modelowej, z pewnością pozwoli wyróżniać się na drogach temu modelowi Lexusa. W przedniej części dominuje dużych rozmiarów grill w kształcie klepsydry oraz współgrające z nim lampy główne. Również tylne światła mają charakterystyczny styl, który pozwoli rozpoznać nowego Lexusa już z dalszej odległości.
Wnętrze UX-a zostało zaprojektowane z myślą o kierowcy. Deska rozdzielcza została poprowadzona nisko, a przednie słupki mają zapewniać jak najlepszą widoczność. Do wykończenia wnętrza użyto wysokiej jakości materiały (m.in. pikowana skóra Sashiko czy ornamentacja inspirowana fakturą japońskiego papieru).
W momencie debiutu rynkowego Lexus EX będzie dostępny w dwóch wersjach silnikowych, obu nowych na rynku. W wariancie UX 250h znajdziemy układ hybrydowy czwartej generacji o mocy 178 KM w połączeniu z napędem na koła przednie lub opcjonalnie napędem na obie osie E-Four, a w wersji UX 200 nowy dwulitrowy silnik benzynowy o wysokiej sprawności cieplnej, dostępny z nową przekładnią bezstopniową Direct Shift. Również zawieszenie, układ kierowniczy oraz opony zostały dopracowane specjalnie z myślą o osiągach i dynamice Lexusa UX.
Nowy akumulator niklowo-wodorkowy NiMH ma zoptymalizowaną konstrukcję i bardziej zwarty układ chłodzenia. Mniejsze wymiary pozwoliły go zmieścić pod tylną kanapą, co umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażowej i obniżenie środka ciężkości Lexusa UX.
System E-Four zapewnia Lexusowi UX napęd na cztery koła. Rozdział siły napędowej między osie jest sterowany w pełni elektronicznie podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów lub nawierzchni o słabej przyczepności. Po wykryciu uślizgu kół przedniej osi moc przenoszona na oś tylną zostanie zwiększona z 60 do ok. 80% przy prędkościach do 70 km/h, przyczyniając się do większej stabilności.
Na wyposażeniu nowego crossovera w gamie Lexusa znajdzie się najnowsza wersja Lexus Safety System+, obejmująca Pre-Collision System (PCS) zaprojektowany do wykrywania pieszych w nocy, ale również rowerzystów. W pakiecie stosowanym w modelu UX znajduje się także Lexus Co DRIVE (w tym Lane Tracing Assist oraz Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, a także Road Sign Assist. System Parking Support Brake będzie chronił przed najechaniem na inny pojazd zbliżający się od tyłu, automatycznie redukując siłę napędową, inicjując hamowanie oraz wyemituje sygnały dźwiękowe i optyczne.
W ofercie pojawi się także wersja UX F Sport, która będzie się wyróżniać zmienioną nieco sylwetką. Z przodu pojawi się inna siatka grilla oraz nawiązujące do niej duże ramki lamp przeciwmgłowych. Tył nadwozia wyróżnia zderzak z chromowymi ozdobami. W kabinie F Sport wyróżnia się sportowymi fotelami z technologią integralnego piankowania, 8-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT i prędkościomierzem o ruchomym pierścieniu ramki. Kierownica jest obita pikowaną skórą (identyczna jest na dźwigni wyboru przełożenia), a zarówno pedały, jak i podnóżek mają aluminiowe nakładki.