Toyota Yaris z nowym 1,5-litrowym silnikiem
Przyzwyczajeni do coraz mniejszych jednostek w imię downsizingu możemy być nieco zdziwieni najnowszą zmianą w ofercie Toyoty Yaris. Miejsce silnika benzynowego o pojemności 1,33 zajmie większa jednostka 1.5 z rodziny ESTEC, która ma zapewniać lepsze osiągi i większą przyjemność z jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania.
W nowej wersji silnikowej pod maską Yarisa znajdzie się jednostka benzynowa o pojemności 1496 cm3. Będzie ona rozwijać moc 111 KM i maksymalny moment obrotowy 136 Nm osiągany przy 4400 obr/min, jednak już 118 Nm będzie dostępne przy 2000 obr/min, co ma zapewniać bardzo dobrą elastyczność. Yaris z nowym silnikiem będzie przyspieszał do 100 km/h w 11 sekund (o 0,8 s szybciej niż aktualny silnik 1.33 l), zaś od 80 do 120 km/h w 17,6 s (o 1,2 s szybciej niż obecny silnik).
Nowa jednostka spełnia wymagania normy Euro 6c zgodnej z nowym cyklem homologacji RDE. Aby to osiągnąć, wykorzystano doświadczenia z prac nad samochodami hybrydowymi. Nowy silnik 1.5 l wykazuje się sprawnością cieplną na jednym z najlepszych poziomów wśród silników benzynowych (38,5 procent). Lepsze osiągi uzyskano, stosując wysoki stopień sprężania 13,5, chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR) i nowy system zmiennych faz rozrządu, który umożliwia szybkie przejście pracy silnika z cyklu Otto na cykl Atkinsona.
Większy stopień sprężania uzyskano dzięki nowemu projektowi komory spalania i tłoków, który sprzyja także powstawaniu homogenicznej mieszanki powietrza z benzyną i szybkiemu spalaniu. Obniżenie temperatury spalania i chłodzony układ EGR pomagają uniknąć spalania stukowego. Zastosowanie innowacyjnego systemu sterowania czasem otwarcia zaworów dolotowych VVT-iE (Variable Valve Timing intelligent system Electric Motor) umożliwia błyskawiczne przechodzenie z dynamicznego cyklu Otto na oszczędny cykl Atkinsona i z powrotem.
Podczas prac nad nową jednostką inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu spalania przy wysokich prędkościach. Po raz pierwszy w historii Toyoty nowy silnik jest wyposażony w kolektor dolotowy chłodzony cieczą. Obniżenie temperatury pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki i w ten sposób ogranicza temperaturę spalania przy większych prędkościach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję niepożądanych substancji. Tak jak w przypadku wszystkich silników z rodziny ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion), nowy silnik 1.5 korzysta z najnowszych udoskonaleń służących ograniczeniom tarcia.