Toyota stworzyła stację wodoru, która sama wytworzy paliwo wodorowe
Łatwa dostępność wodoru sprawia, że to paliwo na bazie tego pierwiastka może okazać się paliwem przyszłości. Już teraz najwięksi producenci nie tylko pracują nad samochodami przystosowanymi do tego typu paliwa, ale także nad samym paliwem. Toyota np. zainstalowała w fabryce Motomachi w Toyota City urządzenie do produkcji i tankowania wodoru.
Urządzenie SimpleFuel jest zasilane energią z zamontowanych na zakładzie paneli fotowoltaicznych. To połączenie sprawia, że produkcja wodoru odbywa się bez emisji CO2 czy szkodliwych substancji, a jedynym produktem ubocznym jest tlen. Kompaktowa stacja może zatankować 8 wózków widłowych dziennie.
Stacja SimpleFuel w fabryce Motomachi składa się z alkalicznego elektrolizera wody produkującego wodór, kompresora do sprężania gazu, butli do jego przechowywania oraz instalacji do tankowania pojazdów zasilanych wodorem. Dziennie produkuje do 8,8 kg (99 m3) wodoru, co wystarcza na zatankowanie 8 wózków widłowych pracujących w fabryce. SimpleFuel może magazynować 72,18 m3 tego gazu i tankować go pod ciśnieniem 35 MPa.
Kompaktowe wymiary urządzenia sprawiają, że można je instalować nawet w niewielkich pomieszczeniach. Połączenie wodorowych wózków widłowych i urządzeń w rodzaju SimpleFuel to bardzo dobry sposób na redukcję emisji w zakładach produkcyjnych, sklepach czy magazynach. SimpleFuel został opracowany i jest produkowany przez IVYS Energy Solutions oraz PDC Machines w Stanach Zjednoczonych.
Pierwsza stacja tankowania wodoru w fabryce Motomachi została uruchomiona w marcu 2018 r. w związku z rosnącą liczbą pracujących w tym zakładzie wózków widłowych na ogniwa paliwowe, które teraz można tankować na miejscu. Dzięki wsparciu instalacji SimpleFuel Toyota może zwiększyć wykorzystanie wodoru w fabryce Motomachi, redukując emisję CO2 zakładu. Nowa inwestycja to jednocześnie zwiększenie akumulacji nowych technologii w najstarszej fabryce samochodów Toyoty.
Od ogłoszenia długofalowego planu Toyota Environmental Challenge 2050 w 2015 r. Toyota stale rozwija i wdraża kolejne technologie wykorzystujące wodór jako nośnik energii. Jest to element realizacji celu Plant Zero CO2 Emissions Challenge, który zakłada całkowitą eliminację emisji CO2 w zakładach produkcyjnych firmy.
Zastępowanie spalinowych wózków widłowych wodorowymi w fabryce Motomachi rozpoczęło się w 2017 r. Wówczas do zakładu trafiły pierwsze dwa takie bezemisyjne pojazdy, a w 2018 r. kolejne 20. W tym roku obok stacji SimpleFuel zakład ten otrzyma dodatkowe 50 wózków na ogniwa paliwowe.
Wprawdzie obecnie stacja wytwarzająca paliwo wodorowe zasila tylko wózki widłowe, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby, po zwiększeniu jej wydajności, mogła również być wykorzystywana do zasilania samochodów wodorowych. Naturalnie, gdy te w końcu zaczną pojawiać się w większych liczbach na naszych drogach.