Toyota sprzedała już 9 milionów hybryd
Mówisz hybryda, myślisz Toyota. Choć nie do końca takie stwierdzenie pokrywa się z prawdą - w końcu coraz więcej producentów wprowadza do swojej oferty modele z napędem spalinowo-elektrycznym, to jednak pozycja lidera tego segmentu rynkowego bezapelacyjnie należy do japońskiego koncernu.
Chyba nikt w Toyocie nie żałuje dziś podjętej przed ponad 20 lat decyzji o rozpoczęciu prac nad hybrydowymi układami napędu, czego pierwszym namacalnym efektem był koncepcyjny Prius pokazany na wystawie w Tokio w październiku 1995 r. W pierwszym, niepełnym jeszcze roku sprzedaży (1997), do klientów trafiło ok. 300 egzemplarzy Priusa. Dziś średnia sprzedaż dzienna jest ponad 10-krotnie wyższa.
W ciągu 19 lat sprzedaży hybrydowych modeli Toyota może się już pochwalić ponad 9 milionami sprzedanych egzemplarzy z tego typu napędem (razem z marką Lexus). 30 kwietnia br. łączna sprzedaż hybryd Toyoty na świecie wyniosła 9,014 mln egzemplarzy.
Ostatni milion hybryd Toyoty został sprzedany w ciągu 9 miesięcy – to o miesiąc szybciej niż firma potrzebowała na dostarczenie klientom ósmego miliona. Do wzrostu sprzedaży hybryd w ostatnim roku przyczyniły się ważne premiery. Na globalnym rynku zadebiutowała czwarta generacja Priusa oraz RAV4 w wersji hybrydowej. W Chinach pojawiły się spalinowo-elektryczne wersje Corolli i Levina, zaś w Japonii, gdzie hybrydy stanowią już połowę sprzedaży Toyoty, podwójny napęd otrzymał minivan Sienta. Obecnie w ofercie marki znajdują się 34 modele hybrydowe dostępne w 90 krajach, w tym jedna hybryda plug-in.
Do tej pory samochody hybrydowe Toyoty zmniejszyły emisję CO2 do atmosfery o 67 milionów ton względem samochodów wyłącznie spalinowych o podobnej wielkości i osiągach. Według szacunków japońskiego koncernu, hybrydy spod znaku Toyoty pozwoliły zaoszczędzić 25 miliardów litrów paliwa.
Oczywiście najpopularniejszą hybrydą Toyoty cały czas jest Prius. W sumie ten model trafił już do ponad 3,7 mln klientów, a jeśli dodać do tego również wersję plug-in, Priusa C oraz Priusa+, wówczas skumulowana sprzedaż tej rodziny wynosi już ok. 5,7 mln egzemplarzy. Drugim pod względem popularności modelem jest hybrydowa Camry (574 tys.), zaś trzecim coraz popularniejszy w Europie Auris Hybrid (309 tys.).
Największą sprzedażą wśród hybrydowych Lexusów może się pochwalić RX (400h i 450h) z wynikiem na poziomie 338,5 tys. sprzedanych egzemplarzy, wyprzedzając pod tym względem model CT 200h (269,1 tys.).