Toyota się zbroi. Oto jej nowe układy napędowe
Nie tylko nowości modelowe są przedmiotem walki pomiędzy koncerami motoryzacyjnymi o zdobycie finalnego klienta. Równie ważna, choć może nie tak spektakularna, jest rywalizacja między firmami na polu jednostek napędowych - czy nieco szerzej - całych układów napędowych. Toyota właśnie pochwaliła się swoimi nowymi rozwiązaniami w technologii Toyota New Global Architecture, które sukcesywnie będą pojawiać się nowych modelach japońskiego koncernu.
Jak zapewnia Toyota, nowe rozwiązania mają przyczynić się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla całego koncernu o co najmniej 18%. Pierwsze rozwiązania pojawią się na rynku już wiosną br. W przeciągu najbliższych pięciu lat, do 2023 r., na wszystkich najważniejszych dla Toyoty rynkach, czyli w Japonii, Chinach, Europie oraz Stanach Zjednoczonych, nowe technologie będą dostępne już w ok. 80% sprzedawanych aut. Plany obejmują łącznie 17 wersji dziewięciu silników, 10 wersji czterech rodzajów przekładni oraz 10 wersji sześciu układów hybrydowych.
Nowa jednostka Dynamic Force Engine z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Lepsze spalanie mieszanki oraz precyzyjniejsze sterowanie zmiennymi fazami rozrządu - oto najważniejsze cechy nowego, czterocylindrowego silnika Toyota Dynamic Force Engine o pojemności dwóch litrów. Nowa jednostka benzynowa będzie się wyróżniać także wysoką sprawnością cieplną, osiągniętą dzięki obniżeniu strat energii związanych z działaniem układów wydechowego i chłodzenia, oraz zmniejszonym tarciem części ruchomych. W efekcie nowa jednostka osiąga sprawność cieplną na poziomie odpowiednio 40-41%. W porównaniu z obecnymi i porównywalnymi silnikami nowa jednostka będzie uzyskiwać wyższy moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych. Jednak najważniejszą jej cechą może okazać się spełnianie norm ograniczających zawartość niepożądanych substancji w spalinach. W najbliższych latach można się spodziewać wprowadzania surowych norm w tym obszarze, więc ich spełnianie będzie swoistym "być albo nie być" dla wszystkich jednostek napędowych.
Dwulitrowy napęd hybrydowy THS II
Toyota przyzwyczaiła nas już, że do wszystkich niemalże swoich modeli wprowadza także układ hybrydowy. Do tej pory jego głównym celem było ograniczenie spalania i emisji zanieczyszczeń. Jednak układ hybrydowy THS II będzie dawał także nieco więcej lepszych osiągów, cały czas przy niewielkim zużyciu paliwa. Sercem nowego układu hybrydowego będzie dwulitrowy silnik benzynowy. Podczas przyspieszania układ hybrydowy obniża obroty silnika spalinowego, w większym stopniu wykorzystując energię elektryczną z akumulatora, co zapewnia płynne, liniowe przyspieszanie.
Nowa 6-stopniowa przekładnia manualna (6MT)
Nowa przekładnia manualna będzie o 7 kg lżejsza i o 24 mm krótsza od dotychczasowej jednostki, dzięki czemu jest jedną z najmniejszych przekładni w swojej klasie. Małe wymiary i masa przekładni 6MT oraz wyższa sprawność mają przełożyć się na zmniejszenia zużycia paliwa, zaś wykorzystanie systemu sterowania iMT (Intelligent Manual Transmission), który automatycznie dostosowuje obroty silnika przy zmianie biegów, zapewnia płynną zmianę przełożeń bez nieprzyjemnych szarpnięć.
Direct Shift-CVT – nowy rodzaj przekładni bezstopniowej
Nowa przekładnia bezstopniowa jest pierwszą w świecie przekładnią CVT wyposażoną w dodatkowe przełożenie, które poprawia jej sprawność przy niskich prędkościach. Efektem jest bardziej bezpośrednia reakcja na wciskanie pedału przyspieszenia przy ruszaniu oraz zmniejszone zużycie paliwa. Konstrukcja nowej przekładni pozwoli zmniejszyć straty mechaniczne, rozszerzyć zakres przełożeń i poprawić dobór przełożenia w zależności od sytuacji. W efekcie uzyskano wzrost osiągów przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa o ok. 6% w stosunku do dotychczasowej przekładni.
Wprowadzenie dodatkowego przełożenia umożliwiło uzyskanie szerszego zakresu przełożeń, sięgającego najwyższej w swojej klasie wartości 7,5 dla dwulitrowej jednostki napędowej, a także zwiększenie jej sprawności. Umożliwiło to zastosowanie pasa i kół pasowych o mniejszych wymiarach, co z kolei spowodowało skrócenie czasu zmiany przełożenia o 20%.
Napędy na 4 koła E-Four oraz Dynamic Torque Vectoring AWD
Nowy system Dynamic Torque Vectoring AWD jest przeznaczony dla modeli z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. Mechanizm aktywnego rozdziału momentu obrotowego poprawia osiągi i prowadzenie również w trudnych warunkach terenowych. Nowością w tym rozwiązaniu jest mechanizm rozłączania elementów napędu tylnej osi, zatrzymując ich obracanie się w trybie jazdy 2WD. Pozwoli to zmniejszyć straty energii i ograniczyć zużycie paliwa.
Nowy system E-Four będzie stosowany z kolei w autach hybrydowych Toyoty. Moment obrotowy przekazywany do napędzanej elektrycznie tylnej osi w porównaniu do obecnych wersji zwiększono o 30%. Nowy system sterowania optymalnie rozdziela moment obrotowy między przednie i tylne koła, co zwiększa możliwości terenowe.
Oba systemy 4x4 korzystają z funkcji AWD Integrated Management (AIM), która koordynuje pracę silnika, przekładni napędowej, układu hamulcowego i systemu AWD, pozwalając uzyskać podczas jazdy w trudnym terenie jeszcze lepsze własności jezdne, stabilność i osiągi.